خبر سفر غیرمنتظره ولیعهد ابوظبی به واشنگتن از این نظر سؤال‌برانگیز است که در آستانه سفر دونالد ترامپ به ریاض صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که پرونده‌هایی که وی در این سفر حامل آن است، حائز اهمیت است.

سفر سؤال‌برانگیز ولیعهد امارات به واشنگتن در آستانه سفر ترامپ به عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  پایگاه خبری «عربی 21»، اعلام خبر سفر محمد بن  زاید ولیعهد ابوظبی به واشنگتن از این نظر که غیرمنتظره بوده و در آستانه سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض صورت می‌گیرد، سؤال برانگیز است.

سفر ولیعهد ابوظبی به واشنگتن  پیش‌بینی‌هایی را در مورد اینکه وی حامل چه پرونده‌هایی است، به وجود آورده است.

یمن در صدر پرونده‌های بن‌زاید در واشنگتن

در این میان به‌گفته برخی فعالان و رسانه‌های عربی بن‌زاید در این سفر حامل مسائلی است که در صدر آن پرونده یمن قرار دارد به‌ویژه اینکه عبدربه منصور هادی و امارات آشکارا اختلاف پیدا کرده‌اند تا جایی که سیاستمداران و چهره‌های رسانه‌ای حامی امارات هفته گذشته حمایت آشکار خود را از جدایی جنوب یمن اعلام کردند.

دلیل سفر شتابزده بن‌زاید به واشنگتن چیست؟

به هر حال سفر بن‌زاید که قرار است پانزدهم ماه جاری یعنی چهار روز پیش از نشست سران سعودی ــ آمریکایی در ریاض انجام شود، در حالی است که عربستان از رهبران برخی کشورهای عربی و اسلامی از جمله امارات برای حضور در این نشست دعوت کرده است از همین رو باید پرسید "چه‌چیزی باعث شده است بن‌زاید در دیدار با ترامپ پیش از نشست در ریاض شتاب کند؟".

در همین ارتباط «جمال سلطان» سردبیر روزنامه المصریون با ابراز تعجب از سفر غیرمنتظره ولیعهد ابوظبی به واشنگتن نوشت: ترامپ نوزدهم ماه جاری عازم عربستان می‌شود و از امارات نیز برای حضور در ریاض دعوت شده است و در این میان محمد بن زاید ناگاه چهار روز پیش از این سفر عازم واشنگتن می‌شود که این جای سؤال دارد.

اظهار نظر مخالفان اماراتی درمورد سفر ولیعهد به واشنگتن

در این میان مخالفان اماراتی فرصت را برای توضیح واقعیت‌های این سفر مغتنم شمردند تا جایی که «سالم المنهالی» استاد رسانه‌ها و روابط بین الملل در این باره نوشت: به‌خلاف اعلام برخی رسانه‌های اماراتی مبنی بر اینکه سفر بن‌زاید به‌درخواست آمریکا صورت می‌گیرد، این  سفر به‌درخواست شخص او است.

تلاش بن‌زاید برای تخریب ملاقات ترامپ و ملک سلمان

المنهالی که در خارج به سر می‌برد، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: سفر بن‌زاید به واشنگتن در چارچوب تلاش واقعی و خبیثانه او برای تخریب دیدارهای ترامپ در عربستان با ملک سلمان صورت می‌گیرد.

یک روزنامه‌نگار سعودی نیز هدف از این سفر را ضربه پیشگیرانه به نشست سران در ریاض برشمرد.

ریاض در آستانه میزبانی از ترامپ

این در حالی است که قرار است ریاض هشت روز دیگر در جریان سفر ترامپ به عربستان، میزبان سه نشست در سطح سران باشد به این ترتیب که نشست نخست سعودی ــ آمریکایی و نشست دوم آمریکایی ــ خلیجی خواهد بود و سومین نشست نیز آمریکایی ــ اسلامی است که بین ترامپ و تعدادی از سران کشورهای اسلامی است که ریاض از آنان دعوت کرده است.

توصیه‌های بن‌زاید به ترامپ در خصوص عربستان

نکته قابل توجه اینکه «دیوید هرست» نویسنده انگلیسی و کارشناس مسائل خاورمیانه یک ماه پیش با انتشار یک مقاله به نقش محمد بن زاید نزد ترامپ پیش از انتخاب او به ریاست جمهوری اشاره کرده گفت، وی به ترامپ توصیه‌هایی کرد که به عربستان مربوط می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.