مهارت های زندگی موضوع مهمی است و سابقه آن هم دیرینه است اما روش آن در دوره های مختلف متفاوت بوده در حال حاضر معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش معتقد است که این مهارت آموزی باید غیر مستقیم صورت گیرد.

تابستان نباید مثل سال تحصیلی صرف خواندن درس شود/دانش آموز برای آموزش کار گروهی نیاز به حضور در کلاس جدا ندارد

مهارت های زندگی موضوعی چندان هم نوپدید نیست از این رو که از گذشته های دور ساز و کارهای زندگی در شرایط مختلف را افراد از محیط پیرامونی می آموختند به عنوان مثال برخی از آموزش ها از طریق والدین و برخی دیگر را از طریق همسالان و خواهر و برادر می آموختند، حتی مهارت های جدی زندگی هم نسل به نسل و سینه به سینه منتقل می شد، با این وجود در عصر حاضر و به ویژه در زندگی شهر نشینی خانواده نهادی مدرن و متفاوت از گذشته های تاریخی و اجتماعی خود است و بسیار فاصله گرفته از شرایط آن زمان ها، آموزش و پرورش در شرایط فعلی کشور نقش جدی در آموزش های متنوع و متعدد به افراد دارد از این رو اگر بخواهیم به مقوله مهارت آموزی هم گریزی بزنیم لاجرم نقش آموزش و پرورش می تواند جدی و موثر باشد.

هر چند روش های آموزشی متعدد و متنوعی در نظام آموزشی کشور ما پیاده سازی شده اما در شرایط کنونی همگی به این اجماع رسیدند که مهارت آموزی ارزش بسیاری در شکل گیری شخصیت و موفقیت های فردی و اجتماعی افراد دارد با این نگرش معاونت پرورشی آموزش و پرورش می تواند پاشنه آشیل مهارت آموزی باشد.

مهدی فیض در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی «قدس آنلاین» در تشریح آموزش مهارت های زندگی به آموزش های غیر مستقیم در این حوزه اشاره و اظهار کرد: دانش آموز با قرار گرفتن در محیط و فعالیت های فرهنگی چون اجرای تئاتر و انجام دیگر فعالیت های هنری و فرهنگی با انجام کارهایی قوه خلاقیت خود را توسعه می دهد.

وی یادآور شد: برخی از فعالیت ها در حوزه آموزشی بر مبنای آموزش های مستقیم است در حالیکه در حوزه پرورشی روش آموزش بر مبنای مستقیم نیست چرا که قرار گرفتن در محیط آموزشی خود بستر آموزش های متعدد است و نیاز نیست که برای آموزش برخی از مهارت ها به طور جداگانه برای دانش آموزان محیط ویژه طراحی شود.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش همچنین عنوان کرد: آموزش کار گروهی نیاز به تشکیل کلاس کار گروهی ندارد و دانش آموزان به صورت ضمنی در کنار دیگر فعالیت ها تمرین کار گروهی می کنند مانند زمانیکه دانش آموز برای برپایی یک جشن در آماده سازی مدرسه فعالیت می کند.

فیض گفت: زمانیکه دانش آموزان به فعالیت های فوق برنامه عادت کنند به طور طبیعی بسیاری از مهارت های مورد نیاز زندگی را آموزش می بینند و با توجه به نزدیکی تابستان و فرصت پیش رو تلاش می کنیم تا از این فرصت برای بالار فتن مهارت های دانش آموز بهره برداری کنیم چه بسا در دوره زمانی سال تحصیلی فرصت برخی از آموزش های فرهنگی و خارج از دروس وجود ندارد و در این ایام می توان بسیاری از آموزش های فرهنگی را توسعه داد.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که ۳ ماه تابستان نباید با آموزش در راستای دروسی که دانش آموزان در ۹ ماه تحصیلی آموختند سپری شود.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: در طول ۹ ماه به اندازه کافی دانش آموزان فیزیک، ریاضی، عربی و دروس تخصصی دیگر را آموخته است و بهتر است در این تعطیلات چیزهایی را آموزش ببیند که در طول ۹ ماه تحصیل فرصت آموزش آنها را نداشته اند و بهتر است به رویدادهای فرهنگی و ورزشی و مهارتی معطوف شوند.

فیض همچنین عنوان کرد: برای دانش آموزان جشنواره های فرهنگی بسیاری را برای دانش آموزان دنبال کردیم و در نظر داریم شرایط را به گونه ای محیا کنیم تا هر دانش آموز در مقطع متوسطه دوم یک مهارت منجر به درآمد را یاد بگیرد، مهارتی که در ادامه تحصیلات او تا پایان مقطع متوسطه برای او منجر به کسب درآمد شود و در صورتیکه از تحصیل در دانشگاه ها بازماند بتواند زندگی خود را اداره کند و این مدلی است که در معاونت پرورشی در دستور کار است.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: اعتقاد ما این است که هر چه مهارت های زندگی را به دانش آموزان به صورت غیر مستقیم آموزش دهیم ماندگاری این آموزش ها برای آنها تا پایان عمر تضمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.