جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف اعلام کردند: ادامه شرایط اقتصادی موجود و حاکمیت تفکر اقتصادی فعلی بر کشور منجر به ورشکستگی اقتصاد کشور خواهد شد.

ادامه دولت روحانی اقتصاد ایران  را ورشکسته خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، در بیانیه‌ای که جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف آن را امضا کرده اند، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مردم عزیز ایران

هم اکنون در هنگامه انتخاب فردی هستیم که باید برای ۴ سال سکان اقتصاد کشور را در دست گیرد. بنابراین بر آن شدیم تا از سر احساس مسئولیت و نگرانی از سرنوشت ایران عزیزمان با شما سخن بگوییم.

دولت یازدهم در شرایطی به پایان می رسد که رکود بی سابقه ای سرتاسر کشور را فرا گرفته است. بحران بیکاری به حادترین شرایط خود از ابتدای انقلاب اسلامی رسیده، تولیدکننده های بزرگ و صاحبان بنگاههای کوچک و متوسط از شرایط نابرابر تولید نالان هستند و هر هفته دهها بنگاه تولیدی ورشکسته و تعطیل می شوند. امروز کسب و کار تولید کننده ایرانی فلج شده و استخوان هایش زیر فشار رقابت نابرابر با تولید کننده های چینی و اروپایی در حال خرد شدن است.

همزمان مشاهده می شود که صندوق های بازنشستگی اصلی و بزرگ کشور هم مشکلات اساسی و بنیادین دارند. مشکلاتی که بی ارتباط با بلایی که بر سر تولید این کشور آمده نیست. هر روز تعداد شاغلانی که حق بیمه می دهند کاهش می یابد و تعداد بازنشستگانی که باید مستمری بگیرند بیشتر می شود. علاوه بر این دولت هم بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به این صندوق ها دارد. امروز اکثر صندوق های بازنشستگی نفس آخر خود را می کشند و حتی برخی از صندوق ها در عمل ورشکسته اند و فقط با کمک های دولتی می توانند تعهدات خود به مردم را پرداخت کنند.  

از سوی دیگر مشاهده می شود رئیس کل بانک مرکزی از حال بد نظام بانکی و نابسامانی های آن سخن می گوید. نابسامانی هایی که بی تردید دولت ها و بانک مرکزی هم در آن مسئولند. بی تردید شرایط امروز موسسات کاسپین و ثامن نتیجه ی بی تدبیری و بی مسئولیتی دولت و بانک مرکزی است. علاوه بر این امروز حداقل سه بانک بزرگ ایران که میلیون ها سپرده گذار دارند ورشکسته اند و با حساب سازی و لحاظ کردن سود برای معوقات هزاران میلیاردی که مطمئن هستند هرگز به بانک بر نخواهد گشت، خود را سودآور نشان می دهند. معوقاتی که یا با رانت به افرادی داده شده که هرگز بنایی بر بازگشت آن نداشته اند یا به تولید کننده های مفلوک و بیچاره ای که بخاطر شرایط بد محیط کسب و کار کشور ورشکسته شده اند.

مردم عزیز ایران

وظیفه خود میدانیم به شما اعلام نماییم که ادامه شرایط اقتصادی موجود و حاکمیت تفکر اقتصادی فعلی بر کشور قطعا منجر به ورشکستگی اقتصاد ایران خواهد شد. صندوقهای بازنشستگی، بانک ها و حتی خود دولت به مرز ورشکستگی خواهد رسید، سپرده گذاران خیلی از بانک ها سرمایه هایشان را از دست خواهند داد همچون سپرده گذاران موسسات ورشکسته فعلی. بیکاری حداقل دو برابر خواهد شد و صندوق های بازنشستگی هم از پرداخت حقوق به بازنشستگان عاجز خواهند ماند.

هموطنان عزیز

این بحران علتی ندارد مگر نگاه افراطی و بیش از حد به بیرون از مرزها و بی توجهی به بنگاههای تولیدی و خدماتی کشور و کاهش قدرت این بنگاهها در مواجهه با رقبای خارجی. راه برون رفت از این بحران هم نجات تولید و خدمات کشور از شرایط رکودی فعلی و اضافه شدن نیروی کار فعال در بدنه کشور است.

متأسفانه دولت فعلی به جای بهره گیری از ظرفیت نخبگان جوان و مدیرانی کارا، متعهد و تحول خواه برای مهار این بحران، با بدنه پیر، خسته و محافظه کاری روبروست که به به جای انگیزه ایجاد تغییر، گرفتار رانتهای میلیاردی و فلج کننده حاصل از این بحران است و به جای پذیرش مسئولیت، گردن دولتهای پیشین و عوامل بیرونی را دستاویز این ناکامی ها کرده است. نتیجه این رویکرد، صیدهای مکرر از آب گل آلود اقتصاد بیمار کشور شده است.  

باور راسخ داریم تکرار این دولت با همین رویکرد، اقتصاد کشور را ورشکسته خواهد کرد و میراث هراس انگیزی را برای دولت بعدی به جای خواهد گذاشت. با تکرار این دولت نه تنها امید به فردای بهتر در ۴ سال آینده عبث و بیهوده است، بلکه  ۴ سال آینده مشروط بر اینکه دولت به پایان سال چهارم برسد، سالهایی سخت و هراس انگیز خواهد بود.

جمعی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف

منبع: نسیم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.