گرگان- آیین بزرگداشت دویست وهشتاد و چهارمین سال تولد «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف بزرگ ترکمن، روز جمعه در محل آرامگاه وی در آق توقای از توابع شهرستان مراوه تپه در شرق استان گلستان باحضور وزیر ارشاد برگزار شد.

آیین بزرگداشت«مختومقلی فراغی» شاعر نامدار ترکن در گلستان برگزار شد

به گزارش قدس آنلانی، نماینده مردم شهرستان های مراوه تپه، کلاله، گالیکش و مینودشت در این مراسم احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری، احداث کتابخانه و موزه و مجوز چاپ یک ماهنامه و ثبت تاریخ و محل تولد مختومقلی در فهرست آثار ملی را از نیازهای ضروری برای این شاعر ایرانی ترکمن دانست و بر آن تاکید کرد.

شهرام غراوی«مختومقلی فراغی» را شاعر وحدت و همبستگی توصیف کرد و خواستار راه اندازی دبیرخانه دائمی این شاعر بزرگ ترکمن شد.

وی با اشاره به تخصیص پنج میلیارد ریال اعتبار برای طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی گفت: باید بخشی از این اعتبار صرف درختکاری مسیر ورودی آرامگاه شاعر شود.

گفتنی است در این مراسم که علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل میراث فرهنگی ، فرمانداران منطقه و جمع کثیری از مردم حضور دارند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان پیام نماینده ولی فقیه در گلستان را قرائت کرد.

مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.