شیراز- زندگی روزمره تمامی انسان ها پس از ساعت ها خستگی شب ها به تشک ها و بالش هایی ختم می شود که بستر استرحت و زدودن خستگی است اما این روز ها بسیاری از این تشک های غیر استاندارد موجب بر هم زدم نظم و آرامش بسیاری از شهروندان شده است که جای بحث دارد.

اشتغال کشور در حال یخ زدگی/بازار پتوی قاچاق گرم است

به گزارش قدس آنلاین، اگر سری به فروشگاه های تشک زده باشید به طور حتم با قیمت های فاحش که بر اساس نوع جنس و استاندارد لازم تعیین شده است آشنا هستید و پتوهایی را می توان حتی با پرداخت کمتر از ۳ هزار تومان خریداری کنید که هزینه خرید آن از یک بسته پفک  هم کمتر است.

اگر تا پیش از این در سطح فروشگاه های شهر بیش از ۳ یا ۵ مدل تشک خوشخواب پیدا نمی شد اما امروز به مدد ورود و حضور قاچاقچیان، سودجویان و سایر افراد آنقدر مدل تشک در بازار ارایه شده است که از ۵۰ هزار تومان تا سه میلیون ریال قابل خریداری است.

فروش انواع تشک در بازار به نظر می رسد بیش از اینکه به راحتی و سلامت مشتری ارتباط داشته باشد به جیب مشتری پیوند خورده است.

 این روز ها ظاهر پتو ها  و تشک ها آنقدر فریبنده شده است که ظاهرا کمتر خریداری به درون و نوع مواد بکار رفته در آن توجه دارد و لذا این موضوع سلامتی بسیاری از ما را تهدید می کند.

تقلب در خواب

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده های اسفنجی شیراز که از فعالیت های زیر زمینی و ارایه اجناس قاچاق و بی کیفیت در بازار به ستوه آمده است در این رابطه می گوید: تشک های امروز مانند هندوانه سربسته هستند لذا وقتی تشک روکش می شود دیگر هیچ شخصی داخل آن را نمی بیند و همین موضوع زمینه سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب را فراهم می کند.

ذاکرعباسعلی بیان می کند: از این رو برخی تولید کنندگان زیر زمینی تشک، به جای استفاده از اسفنج خالص از موادی مثل کائوچو، یونولیت و یا حتی کارتون، زباله های پتو و پنبه‌های به درد نخور استفاده می‌کنند که در نهایت باعث تشدید کمر درد و یا بروز بیماری های پوستی و تنفسی برای خریدار و مصرف کننده می شود.

بازار گرم پتو

وی ادامه می دهد: یکی از کالاهایی که این روزها در بازار عرض اندام می‌کند و البته از راه قاچاق پای خود را در دل این بازار باز کرده، پتوهایی است که در طرح‌ها و رنگ‌های دلفریب اما بی‌کیفیت و غیر استاندارد، پیش چشم مشتری خودنمایی می کند.

رئیس اتحادیه پتوفروشان و فرآورده‌های اسفنجی شیراز ادامه می دهد: پتوهایی که شاید تن مصرف کننده را گرم کند اما گرمای اشتغال را در کارخانه‌های بسیاری از بین می‌برد و چراغ روزی خیلی از کارگران را خاموش می سازد.

وی با بیان این که پتوی قاچاق ۲ معضل بزرگ را در جامعه ایجاد می‌کند یادآور می شود: اولین معضل پتوهای قاچاق، مشکل اقتصادی است که در قالب تعطیلی کارخانه‌های تولیدکننده پتو و بیکاری کارگران جلوه گر می شود؛ دومین معضل اما مستقیم به خود مصرف کننده پتوی قاچاق برمی‌گردد و این افراد بهای بسیار گزافی را برای خرید پتوهای به ظاهر ارزان قاچاق می پردازند و آن بها، سلامتی شان است.

علی ذاکر عباسعلی با اشاره به فعالیت بالغ بر هشت کارخانه تولید پتو در سطح کشور اظهار می کند: در هرکدام از این کارخانه‌ها بالغ بر ۵۰۰ نفر نیروی کار فعالیت می کنند که در صورت عدم فروش تولیداتشان در بازار یا با بیکاری مواجه می‌شوند و یا با تعطیلی کارخانه که در نهایت چندهزار خانواده تحت تاثیر مصرف پتوی قاچاق از درآمد مورد نیاز خود برای تامین معاش محروم می شوند.

وی در تشریح آثار منفی استفاده از پتوهای قاچاق بر روی سلامت افراد نیز ابراز داشت: پتوهای قاچاق عمدتاً از مواد پلی استر درجه ۳ ساخته می شود که خود این مواد پلی استر از بازیافت ظروف نوشابه و آب معدنی به صورت غیربهداشتی به دست می آید.

وی می گوید: در واقع نخ استفاده شده در پتوهای قاچاق، نخ های طبیعی و پلی‌استرهای تولید شده از مواد اولیه درجه یک نیستند؛ بلکه پلی استرهای درجه ۳ است که استفاده از آن ها باعث بروز حساسیت های پوستی و تنفسی در مصرف کنندگان می شود و در بلندمدت سلامتی آن ها در معرض خطرات جدی قرار می گیرد.

ذاکرعباسعلی با انتقاد از عدم همکاری برخی نهادهای مسئول در امر مبارزه با کالای قاچاق گفت: متاسفانه برخی نهادها با این بهانه که اعزام نیرو و برخورد با کالاهای قاچاقی که تعدادشان کمتر از ۱۰۰ عدد باشد به صرفه نیست، از انجام وظایف خود کوتاهی می کنند، این در حالی است که اگر در یک مغازه ۲۰ یا ۳۰ پتوی قاچاق وجود داشته باشد خود نشان دهنده وجود تعداد بیشتری پتو در انبارهاست و باید با آن ها به صورت قانونی برخورد شود.

خطر تشک های تقلبی جدی است

آلاله فردی پور فیزیوتراپ نیز  با بیان اینکه مردم باید بدانند که با انتخاب صحیح تشک استاندارد، باعث جلوگیری از بروز عوارض شدید ستون فقرات در بدن می شوند بیان کرد: خریداران تشک باید به این سطح از آگاهی دست یابند که هنگام استراحت انعطاف پذیری ستون فقرات از جمجه تا دیسک های غضروفی برای بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.

فردی پور اضافه کرد: مشتریان تشک باید با آگاهی مناسب نسبت به استانداردها، دیگر تفاوت قیمت را برای خرید کالایی که مرتبط با سلامتی آنهاست فراموش کنند و روی به سمت استفاده از کالاهای استانداردی بیاورند که باعث تضمین سلامت بدن آنها باشد.

وی تاکید کرد: یکی از عوارض تشک های غیراستاندارد ضربه زدن به دیسک های بدن است که شاید طی چند روز ابتدایی آثاری از درد در بدن مشاهده نشود اما باید اذعان کرد که قسمت اعظم دیسک در کمر جوانان متشکل از آب است تا فشار وارده بر ستون فقرات کاهش یابد، اما زمانی که فرم دهی بدن به صورت نامطلوبی شکل بگیرد، عوارض ناشی از این اشتباه در سال های بعد به صورت کاملا مشهود گریبانگیر یک فرد می شود.

فردی پور خاطرنشان کرد: بنابراین نباید سلامت آینده مکانیزم و ساختار بدن را فدای قیمت ارزان تشک‌های غیراستاندارد کرد.

وی بسیاری از متقاضیان تشک در ایران ، به علت عدم آگاهی از ساختار داخلی آن، توانایی تشخیص یک تشک استاندارد را ازنمونه غیراستاندارد آن ندارند و تنها از لحاظ ظاهری و تفاوت قیمت اقدام به خرید یک تشک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.