گروه جامعه:سه سال پس از اجرای طرح تحول سلامت حالا انتقادها از آن هر روز بیشتر از قبل می شود . منتقدان بر این باورند که طرح تحول سلامت اگرچه در گام های اول و دوم اجرایش در سال های ۹۳ و ۹۴ توانست تاثیرات مثبتی بر حوزه بهداشت و درمان بگذارد و هزینه های مردم در بخش بستری بیمارستانی دولتی را به ۸ درصد برساند و این گونه رضایت آنان را جلب کند

طرح تحول سلامت، سلامت پزشکان و پرستاران را تهدید می کند

 محمود مصدق : اما این دستاوردهای مهم با افزایش هزینه خدمات آزمایشگاهی ، رادیولوژی و بویژه ۵/۲ برابر شدن تعرفه های پزشکی در گام سوم اجرایش به شدت رنگ باخت چرا که فقط نیمی از هزینه های پرداختی سلامت آنان مربوط به بخش بستری می شود و مابقی آن به درمان سرپایی بر می گردد که عمدتاً توسط بخش خصوصی ارائه می شود.

شاید نتوانیم به خوبی به بیماران خدمات بدهیم

مریم، یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی تهران می گوید:در پی اجرای طرح تحول سلامت با افزایش بیماران مواجه شده ایم.البته مراجعه به این بیمارستان همیشه زیاد بوده اما الان بیشتر از قبل شده است به همین دلیل حجم کاری ما هم افزایش یافته است  که این مسئله خود باعث وارد شدن فشارهای جسمی و روحی شده است و احتمال این که در دراز مدت نتوانیم به خوبی به بیماران خدمات ارائه کنیم وجود دارد . ضمن این که همین الان برخی از پزشکان و پرستاران دلشان می خواهد در مراکز خصوصی فعالیت بکنند تا سلامت شان به خطر نیفتد .

درپرداخت کارانه به کادر درمانی باید بازنگری شود

یکی از ماماهای بیمارستان اکبرآباد در جنوب تهران که مایل نیست خود را معرفی کند نیز در این زمینه می گوید : این طرح علاوه بر بیمار محور بودن باید پرسنل محور هم باشد. یعنی الان بیشتر پزشکان و بیماران از این طرح رضایت دارند نه پرستاران و ماماها .

وی با اشاره به این که طرح یاد شده جامع نیست ، می افزاید :  بیمارستان اکبرآباد همواره شلوغ است بنابراین نمی توان گفت افزایش مراجعات روی کیفیت درمان بیمان تاثیر منفی گذاشته است .

شاید تداوم اجرای طرح تحول ممکن نباشد

دکتر فاطمه رنج کش عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز از اجرای نامناسب طرح تحول سلامت انتقاد می کند و به قدس می گوید : این طرح خوبی است و هزینه درمانی مددجویان را بسیار کاهش داده ، حتی در بخش زایمان طبیعی هزینه آنان را به صفر رسانده است اما در پرداخت کارانه به پزشکان و پرستاران و ماماها اشکالاتی دارد که باید بازنگری و رفع شود.

وی با بیان  به این که میزان پرداخت کارانه به پزشکان بسیار زیاد بوده  است ، می گوید: این  موضوع برخلاف آنچیزی است که در سایر بخش های کادر درمانی مثل پرستاران و ماماها می بینیم و این همان نکته ای است که ایجاد  نارضایتی افسردگی شغلی می کند . چون پرستار بخش  احساس بیگاری می کند و بر همین اساس دغدغه زیادی برای انجام وظایفش ندارد و این موضوع یعنی ایجاد فرسودگی شغلی .

ایرادات طرح تحول سلامت زیاد است

دکتر محمد معصوم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیز با تاکید بر این که افزایش حدود ۲۰ درصدی هزینه های درمان سرپایی و دیگر هزینه های جانبی مثل تصویر برداری چیزی  نیست که بتوان آنرا انکار کرد، می گوید : قطعاً طرح دلیل عمده ای که بخواهیم این طرح را شکست خورده تلقی کنیم و آنر را کنار بگذاریم و دنبال طرح دیگری باشیم ، وجود ندارد .تحول سلامت نواقصی دارد اما این نواقص به گونه ای نیست که نتایج مثبت آنرا زیر سوال ببرد .

 وی می افزاید :طرح تحول سلامت در مراحل ابتدایی خود است  و اگر طبق پیش بینی ها  برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع بیمار به درستی پیاده شود در آن صورت  این طرح به مرحله بلوغ و

تکامل خود می رسد و سهم پرداختی از جیب مردم در بخش درمان سرپایی نیز کاهش می یابد .

 شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه سلامت بوده ایم

دکتر امیر حسین شیرانی،  مدیر نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم طرح تحول سلامت را دارای ایرادهای زیاد می داند و می گوید : با این وجود با اجرای این طرح شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در حوزه سلامت بوده ایم .

وی با قبول افزایش آمار مراجعات به بیمارستان های دولتی و سخت شدن دسترسی بیماران به تخت های بیمارستانی، می گوید : این امر نشان می دهد نگاه  طرح یاد شده به  محرومین جامعه است.

باید نقص های طرح تحول را برطرف کنیم

علی ماهر معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اگرچه از تحقق اهداف طرح تحول سلامت در دسترسی آسان به خدمات درمانی ، افزایش خدمات و کاهش پرداخت هزینه درمانی از جیب مردم خبر می دهد و از رسیدن آمار  فعالیت تمام وقت پزشکان در مراکز درمانی دولتی از ۵۰۰ نفر به ۱۰ هزار نفر می گوید اما تلویحاً می پذیرد که این طرح نواقصی دارد که باید برطرف شوند و می گوید : سال ها تعرفه ها ثابت نگه داشته شده بود و ما طبق برنامه پنجم متعهد بودیم تا تعرفه ها را به قیمت واقعی نزدیک کنیم که برای این منظور تلاش هایی کردیم اما  توان دولت بیش از این نیست .

این اظهارات شائبه ناکارآمدی طرح تحول سلامت آنرا تقویت می کند با این همه پرسش اساسی اینست که این ناکارآمدی ریشه در این طرح دارد یا به نظام ارائه خدمات درمانی کشور بر می گردد؟ و مهمتر این  که آیا طرح تحول با  این همه مشکل  باید تداوم یابد  یا به شکست  آن اذعان کرد و به فکر طرح جایگزین بود ؟

نباید دنبال طرح دیگری باشیم

بشیرخالقی دبیر کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هم  می گوید : هیچ طرحی به صورت صد در صد کامل نیست و قطعاً ایراداتی دارد که می توان از افزایش زیاد کارانه پزشکان به عنوان یک نمونه یاد کرد اما تعمیم دادن این گونه اشکالات به کل طرح و نادیده گرفتن نتایج مثبتی که در کاهش هزینه های پرداختی درمان از جیب مردم به عنوان یکی از دغدغه های بزرگ مقام معظم رهبری ، کار درستی نیست .

وی بروز اشکالاتی در طرح تحول سلامت را دلیل شکست خوردن آن نمی داند و تصریح می کند : دلیل عمده ای که بخواهیم این طرح را شکست خورده تلقی کنیم و آنر را کنار بگذاریم و دنبال طرح دیگری باشیم ، وجود ندارد .

 وی با اشاره به این که با اجرای طرح  تحول سلامت حدود۱۱  میلیون نفر که در گذشته بیمه نبودند تحت پوشش قرار گرفته اند که این امر خود بار مالی این طرح را افزایش داده است، می افزاید : بالاخره این طرح خالی از عیب و ایراد نیست و به همین منظور کمیسیون بهداشت مجلس با وزارت بهداشت ، و ... نشستی داشته است تا نقاط ضعفش را برطرف و نقاط قوتش را تقویت کند .  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.