۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
کد خبر: 528766

گزارش از شخص

یکی از اخراجی ها

«جیمز کومی» دیگر نمی خواهد در باره برکناری اش حرفی بزند

قدس/ مجید تربت زاده : یک چشم و یک گوش حاضران به سخنان «جیمز کومی» و چشم و گوش دیگرشان به خبر فوری تلویزیون بود. گوینده خبر گفت : « رئیس جمهور ترامپ ، جیمز کومی ،رئیس اف بی آی، را برکنار کرد...»! چند لحظه سکوت برقرار شد. «کومی» چشم در چشم حاضران دوخت و با لبخند ادامه داد : « اووووم... شوخی با مزه ای بود... خب داشتم می گفتم که ...» . دستیارش اما با ایما و اشاره صحبت هایش را قطع کرد... بیرون که رفتند با نگرانی گفت: ...متأسفم جیمز...بچه ها الان اطلاع دادن نامه رئیس جمهور رو دریافت کردن... میشناسیش که... ماجرا فراتر از یه شوخیه...!

یکی از اخراجی ها

جیمز گرامی!

  با حساب و کتاب خودش، حالا حالاها رئیس بود. « جیمز کومی» هنوز دستکم 6 سال دیگر از دوران ریاست 10 ساله اش در « اف بی آی»  را پیش رو داشت . وکیل 56 ساله آمریکایی که مدرک تحصیلی اش را از مدرسه حقوق دانشگاه شیکاگو گرفته بود ، پیش از اینها نزدیک به دو سال در دولت «جورج دبلیو بوش» قائم مقامی دادستان کل آمریکا را کرده بود و از سال 2013  هم ریاست «اف بی آی» را به عهده داشت. با همه اینها چند روز پیش «ترامپ» حکم اخراجش را صادر کرد : «جیمز گرامی.... من به این نتیجه رسیدم که نظر وزیر دادگستری راجع به این که شما مدیر شایسته‌ای برای هدایت اف.بی.آی نیستید و بدین وسیله اطلاع می‌دهم که دوران مدیریت‌تان به پایان رسیده و شما از همین لحظه اخراجید...»!

حکم ناغافل

اینکه گفتیم: با حساب و کتاب خودش حالا حالاها رئیس بود، حرف بیراهی نیست. «جیمز کومی» با ماجرای افشای ایمیل های «هیلاری کلینتون» در اوج رقابت های انتخاباتی در آمریکا از سوی بسیاری از تحلیلگران متهم شد که به نفع «ترامپ» کار کرده است. خود رئیس جمهورآمریکا نیز بعدها با تعریف و تمجید گفته بود : او در این ماجرا شجاعانه عمل کرد. بنابراین «کومی» شاید یک درهزار هم به ذهنش خطور نمی کرد که ترامپ یکباره خلاف تعریف های سابق ، به توصیه دیگران عمل کرده و ناغافل حکم اخراجش را بدهد.

یاد «فلین» بخیر

 البته رئیس جمهور غیر مترقبه آمریکا دو سه روز پس از این تصمیم جنجالی یادش آمد که اعلام کند : «من خودم این تصمیم را گرفتم...«کومی» یک خودنما بود که توجه دیگران را گدایی می‌کرد...» . سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرد: ترامپ از نخستین روز ریاست جمهوری تصمیم داشت «کومی» را کنار بگذارد... اعتماد به او بتدریج از بین رفته بود. مدیونید اگر فکر کنید این واکنش کاخ سفید و سخنان  سخنگو درست مشابه واکنش و حرفهای زمان اخراج مشاور امینت ملی – مایکل فلین – است !

اما اصل ماجرا

همه ماجرا این نیست. «جیمز کومی» علاوه بر پیگیری ماجرای ایمیل های رقیب ترامپ – کلینتون – مدتها بود دنبال قضیه دخالت روسها در انتخابات آمریکا نیز بود. هرچند منتقدانش گفته بودند او آنقدر که در ماجرای ایمیل ها دقت بخرج داده در پیگیری روابط دولتمردان ترامپ با روسها ، جدیت ندارد. اما شواهد حکایت از این دارد که اخراجش درست پس از آن انجام شد که او برای توسعه تحقیقات اف بی ای در این زمینه تقاضای بودجه و امکانات بیشتری کرده بود. یعنی این اواخر به روابط اعضای تیم ترامپ با روسها گیر سه پیچ داده بود!

نشانه نابخردی

پیامد تصمیم عجیب و غریب و ناگهانی ترامپ تنها همان اعتراض های خیابانی و تأثیر بر روی قیمت دلار و بازار سهام نیست. بیشتر کارکنان اف بی آی در شبکه های اجتماعی به این ماجرا واکنش نشان داده و از رئیس سابق خود دفاع کرده اند. سی ان ان نیز گفته است این برکناری بیش از همه به زیان ترامپ و نشانه نابخردی اوست. سخنگوی کاخ کرملین نیز اظهار امیدواری کرده که این برکناری به روابط آینده آمریکا و روسیه لطمه نزند. «پوتین» البته برخلاف نظر سخنگو به خبرنگاران گفت: این ماجرا بر روابط دو کشور تأثیری ندارد و این سؤال شما به نظر من بسیار خنده دار است...ترامپ بر اساس قانون اساسی کشورش عمل کرده است.

بدبینانه...خوش بینانه

اینکه بگوییم اخراج « کومی» می تواند به یک بحران در آمریکا تبدیل شود شاید خیلی بدبینانه باشد اما نمی شود خیلی هم به آرامش ظاهری موجود در نامه خداحافظی رئیس برکنار شده اف بی آی خوش بین بود. او در نامه به همکارانش نوشت : « دیگر نمی خواهم در باره تصمیم ترامپ و نحوه برکناری ام حرف بزنم... حالم خوب است و دلم برای اف بی آی و عملیاتهایش تنگ می شود...» . دیروز یک نماینده سنای آمریکا – ریچارد بلومنتال – تقاضا کرد بازرس مستقلی برای رسیدگی به پرونده «ارتباط تیم ترامپ» با روسها تعیین شود و جانشین «کومی» نیز قول داد این ماجرا را با جدیت پیگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.