اگر ما مسئله اشتغال داشته باشیم طبیعتا با کشورهایی وارد تعامل اقتصادی می شویم که متقاضی کالاهای ما باشند و همینطور روابط دیپلماتیک و رویکرد سیاست خارجی را به گونه ای تنظیم می کنیم که باعث تقویت صادرات و افزایش تولید شود.

برخی از بخش های اقتصادی کشور از بی پولی نابود و برخی اشباع شدند/ ایجاد بانک اطلاعات اقتصادی به صورت خودکار  فساد را کاهش می دهد/ اراده ای برای تغییر وضعیت موجود در دولتی ها وجود ندارد

اختصاصی قدس آنلاین- حجت الله عبدالملکی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره ظرفیت های اقتصادی کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت:  اقتصاد ایران ظرفیت های بسیار خوبی در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات با توان ایجاد ارزش افزوده بالا دارد که با این ظرفیت ها می توان مشکل بیکاری را حل کرد.  

عبدالملکی با اشاره به این موضوع که باید در ابتدا بپذیریم  اشتغال در کشور ما امری حیاتی وبسیار مهم است خاطرنشان کرد:  آمار بیکاری واقعی تا رقمی حدود هفت میلیون نفر مطرح می شود که هر روز نیز به جمعیت جویای کار  ما اضافه می شود و اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، در سال های آینده با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به برنامه ششم توسعه و تأکید آن بر کاهش نرخ بیکاری تا هشت درصد تصریح کرد: برخی از نامزدهای ریاست جمهوری مانند آقایان روحانی و جهانگیری معضلی به اسم بیکاری را نفی می کنند و معتقدند که این مشکل در چهار سال گذشته برطرف شده است.
وی ادامه داد: اما اگر بپذیریم که این مشکل وجود دارد، گام بعدی این است که ببینیم آیا امکان ایجاد اشتغال وجود دارد یا خیر؟ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)   به روش بهره برداری از این فرصت ها اشاره کرد و گفت: راه حل ها کاملا مشخص است هم تجربیات اقتصادی جهان  و هم نظریه های بومی خودمان که اصولا روشی برای بهره برداری بیشتر از این فرصت های اشتغال زایی در اختیار ما قرار می دهد وجود دارد.
عبدالملکی با تشبیه پول در بدنه اقتصادی به خون در بدن انسان ادامه داد: احیاء بخش های تولیدی با پول می تواند منجر به ایجاد اشتغال شود. وی در ادامه بیان داشت: سیستم بانکی ما در حال حاضر پول را به نوعی به گردش درمی آورد که اعضای اصلی بدن که همان اقتصاد ایران است از کم خونی مرده  و در بعضی از نقاط به اصطلاح خونریزی اتفاق می افتد.
عبدالملکی در توضیح مثال خود گفت: بخش های واردات، قاچاق و دیگر حوزه هایی که فعالیت ناکارآمد و ناسالم دارند، دائما پر از پول هستند و بخش های تولیدی و حوزه های سرمایه گذاری اصلی فقیر هستند و نقدینگی به سمت آن ها نمی رود.
وی با تأکید بر اینکه بانک اطلاعات اقتصادی و شفافیت اقتصادی به صورت خودکار باعث کاهش مفاسد می شود، ادامه داد: مسئله پشتیبان های تولید و اشتغال هم مانند نظام تجارت خارجی می تواند به اشتغال و کاهش فساد کمک کند.
این استاد دانشگاه  همچنین به نقش صادرات در ایجاد اشتغال اشاره کرده و گفت: اگر مسئله اصلی ما اشتغال است طبیعتا باید با کشورهایی وارد تعامل اقتصادی  شویم که متقاضی کالاهای ما باشند یعنی روابط دیپلماتیک و رویکرد سیاست خارجی کشور را باید به گونه ای تنظیم کنیم که باعث تقویت صادرات و افزایش تولید شود.
عبدالملکی افزود: مسئله نرخ ارز، نظام مالیاتی، نظام بیمه و مانند این ها هم بخش های مکمل دیگری هستند که می توانند در حل مسئله اشتغال کمک حال دولتمردان باشند. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه عبور از معضل بیکاری نیازمند نگاه نظام مند و منسجم در عرصه های سیاست خارجی، داخلی و فرهنگی  است، به قدس آنلاین گفت: این عرصه ها باید به نوعی ساماندهی شوند که  خروجی آن افزایش مجموعه تولید باشد که این امر  نیز شدنی است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در میان نامزدهای انتخابات دو رویکرد وجود دارد؛ رویکرد اول متعلق به کسانی است که معتقدند این مشکل غیر قابل حل است و رویکرد دوم که با تکیه بر تفکر انقلابی معتقد به وجود راه حل برای آن است.
وی با بیان اینکه گویا آقایان روحانی و جهانگیری معتقدند که  مسئله ای به نام بیکاری در کشور وجود ندارد، ادامه داد: خب طبیعی است که این افراد با این تفکر  به دنبال حل مشکل هم نمی روند و اگر عده ای نیز  این مشکل را مطرح و نمایان کنند، می گویند که راه حلی برای رفع آن وجود ندارد.
این اقتصاددان در خاتمه خاطرنشان کرد: این تفکر انقلابی است که حداقل در بعد نظری این صلاحیت را دارد تا مردم به آن اعتماد کنند چراکه این تفکر به دنبال راه های جدید و روش های جدید برای حل مشکلات است در حالیکه تفکر رقیب اراده ای برای تغییر مسیر ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.