رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که آسیب‌های اجتماعی روند صعودی را طی می‌کند، لزوم تشکیل وزارت مبارزه با مواد مخدر احساس می‌شود.

نبود هماهنگی نهادهای مسئول، عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  رسول خضری رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر هماهنگی میان دستگاه های مسئول در امر کاهش آسیب های اجتماعی، از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و در این مبحث می توان به اوضاع فعلی معضلات اجتماعی استناد کرد.

وی افزود: اگر چه ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای تحقق کاهش گرایش افراد به اعتیاد و مبارزه با خرید و فروش و مصرف مواد افیونی تلاش فراوانی را کرده است اما تا وقتی که نهاد یا وزارتخانه ای به صورت مستقل در امر مبارزه با سوداگران اعتیاد وارد عمل نشود، وضعیت روز به روز نگران کننده تر می شود.

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مسأله مبارزه با موادمخدر و کاهش آسیب های اجتماعی، با فعالیت یک ستاد نمی شود، انتظار داشت که شرایط رو به بهبودی رود؛ در حال حاضر ریاست جمهوری و وزیر کشور، مدیریت و معاونت ستاد مبارزه با مواد مخدر را برعهده دارند اما به دلیل رسیدگی به مسایل اجرایی کشور زمان کافی برای بررسی امور مربوط به اعتیاد و اجرای زیرساخت های مورد نیاز را ندارند.


خضری با اشاره به تلاش شهرداری در حوزه مبارزه با مواد مخدر تاکید داشت: اگرچه شهرداری به عنوان یک نهاد مسئول، تلاش فراوانی را در جهت کاهش آسیب های اجتماعی صرف کرده است، اما به دلیل گستردگی معضلات اجتماعی، به ویژه  در شهر تهران، نتیجه مطلوبی دیده نمی شود.

وی افزود: شهرداری به عنوان یکی از عوامل دارای وظیفه در امر مبارزه با مواد مخدر، معتادان و همچنین معلولان این آسیب را تحت درمان قرار می دهد و انصافاً عملکرد نسبتا خوبی را نیز ارایه کرده است.

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس در ادامه گفت: ایران قربانی ترانزیت و قاچاق موادمخدر سنتی و صنعتی است و به صراحت می‌توان از ورود ۹۹ درصدی قاچاق مواد مخدر از مرزهای مختلف کشور به ویژه مرزهای شرقی خبر داد.

خضری با اشاره به آمار ۱۰درصدی زنان معتاد گفت: گاهی اوقات از زن معتاد و کارتن خوابی که هیچ سرپناهی ندارد نوزادی هم به دنیا می‌آید که مشکلات این گونه افراد را چندین برابر افزایش می دهد؛ در حالی که در فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی، به موضوع فرزند پروری اصولی تاکید فراوانی شده است، تکلیف نوزادی که از مادر معتاد به دنیا می‌آید چه می شود؟

وی اظهار داشت: سن مصرف کنندگان مواد مخدر در کشور کاهش یافته و بیشترین آمار معتادان را جوانان تشکیل می دهند؛ در این میان گرایش افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی و همچنین روان گردان ها بیش از گذشته به چشم می خورد.

رئیس کمیته رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل عمده افزایش میزان گرایش افراد به مواد مخدر صنعتی، مصرف آسان و در دسترس بودن آن است؛ غافل از اینکه اثرات تخریبی موادی مانند شیشه و روان گردان ها به سرعت در سلامت جسمی و ظاهری فرد مصرف کننده مشخص می شود.

خضری در پایان با تاکید بر تشکیل وزارتخانه ای مستقل برای پیگیری جدی تر مبارزه با مواد مخدر و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی،  گفت: امور مربوط به مبارزه با مواد مخدر اگر تحت نظر یک دستگاه متولی قدرتمند و مستقل پیگیری شود، بدون تردید می‌توان به کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد امیدوار بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.