قوانین مرتبط با انتخابات، برای تخلفات و جرائم انتخاباتی مجازات‌هایی مشخص کرده‌اند اما به نظر می‌رسد برای برخی از تخلفات و موارد انتخاباتی، قانون به صراحت به مجازات آنها اشاره‌ای نداشته است.

موقعیت قانون در تخلفات انتخاباتی/ارجاع  ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  شش روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است و کاندیداها و هوادارانشان تمام تلاش های خود را در مهلت قانونی تبلیغات، برای معرفی کاندیداها به کار کرفته اند. از ابتدای مهلت قانونی تبلیغات یعنی هشتم اردیبهشت تا کنون تخلفات و جرائم انتخاباتی متعددی از سوی کاندیداهای هر دو انتخابات پیش رو انجام شده است به طوری که حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در رابطه با  پرونده های  انتخاباتی تشکیل شده می گوید: تا یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در سراسر کشور حدود ۲۳۶ فقره پرونده شکایت به دادسرا ارجاع شده که از این ۲۳۶ فقره، ۲۷ فقره مورد از طریق وزارت کشور و مابقی از طریق ستادهای کاندیداهای انتخاباتی بوده است.

محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا هم در رابطه با تخلفات و جرائم انتخاباتی گفت: بیشتر پرونده های تشکیل شده مربوط به انتخابات شورا است. همچنین ۸۰۰ مورد هم به عنوان تذکر و پیشگیری از سوی ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی مطرح شده است.

طبق قانون  عمده تخلفات و جرائم انتخاباتی از جمله  توهین، هتک حرمت و حیثیت، پاره کردن عکس کاندیداهای انتخابات و امحای تبلیغات مجاز آنها هم از سوی قانونگذار جرم دانسته شده است که مجازات این موارد، همان مجازات توهین و هتک حرمت و نشر اکاذیب است که در قانون مجازات اسلامی(بخش تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ ذکر شده است. سایر موارد هم تا سه ماه حبس برای متخلف در پی خواهد داشت.

علاوه بر این در قانون مذکور مجازات هایی از جمله ۱۲ سال محرومیت از عضویت در هیأت های اجرایی و نظارت و شعب اخذ رأی، کسر حقوق، فوق العاده شغل و یا عناوین مشابه، حداکثر تا یک سوم از یک ماه تا یک سال و یا انفصال موقت از یک ماه تا یک سال. پرداخت پانصد هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی، حبس از سه تا شش ماه یا جزای نقدی از دومیلیون تا ۱۰ میلیون ریال، انفصال موقت از یک تا سه ماه  ومجازات های دیگری لحاظ شده است.

نوع جرم

میزان مجازات

استفاده از هر گونه پلاکارد، پوستر، دیوار نویسی و کاروان های تبلیغاتی و استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی

تا ۳۰روز حبس و یا جزای نقدی

استفاده از اموال دولتی برای تبلیغ

شلاق و پرداخت خسارت

تخریب و توهین و هتک حیثیت داوطلبین دیگر در قالب پخش شب نامه، ارسال پیامک و هدایت عوام به سمت کاندیدای خاص

حبس و شلاق

حضور افراد غیر مسئول تحت هر عنوان در شعب اخذ رای

اخراج فوری از محل شعبه و تا سه ماه حبس و یک میلیون ریال جزای نقدی

خرید و فروش رای/رای گرفتن با شناسنامه کسی که حضور ندارد/تهدید یا تطمیع

تا سه ماه حبس یا تا پنج میلیون ریال جزای نقدی

کم و زیاد کردن آرا/تقلب در رای گیری/تقلب و تزویر در اوراق تعرفه/توصیه به نوشتن اسم کاندیدا/تغییر و تبدیل یا جعل برگه ها/باز کردن صندوق های رای بدون مجوز/انجام یا عدم انجام هر عملی که باعث مخدوش شدن آرااز ناحیه اعضای شعب شود

از ۶ماه تا دو سال حبس یا ۳۰۰۰۰۰۰تا ۱۵۰۰۰۰۰۰ریال جزای نقدی و حسب مورد انفصال از خدمات دولتی از ۶ماه تا دو سال محرومیت از عضویت در هیات های اجرایی

ایجاد رعب و وحشت برای رای دهندکان یا اعضای شعب ثبت نام و اخذ رای با اسلحه در امر انتخابات

اگر تهدید کننده محارب نباشد، ۶ماه تا ۲سال حبس و ۷۴ضربه شلاق

معدوم  یا مخدوش کردن آگهی های تبلیغاتی

تا یک میلیون ریال جزای نقدی

زیر سوال بردن صحت انتخابات و یا صلاحیت داوطلبان تایید شده از طریق پخش شب نامه

نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی

شایعه پراکنی علیه داوطلبین همراه جعل سند و مدرک

حبس و شلاق

نظر سنجی و نظر سازی های صوری و ساختگی به منظور تخریب داوطلب های دیگر

نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی(طبق قانون مجازات اسلامی)

علاوه براین، در اجرای صحیح اصل نود و نهم (۹۹) قانون اساسی و حفظ بی طرفی کامل، ناظرین شورای نگهبان موظفند در طول مدت مسئولیت خود، بی طرفی کامل را حفظ نمایند و جانب داری ناظرین به هر طریقی از یکی از کاندیداها جرم‌ محسوب‌می‌شود. ناظرین شورای نگهبان در صورتی که مرتکب هر یک از جرائم مربوط به هیأتهای اجرایی و یا هیأتهای اخذ رأی شوند به مجازات جرائم مقرر در ماده (۶۶) و تبصره ماده (۵۳) برای این‌هیأتها، محکوم‌می‌گردند. مجازات ها به انواع مذکور در این قانون منحصر نبوده و قاضی در هر مورد می تواند متخلف را به مجازات مذکور در این قانون و یا مجازاتی که برای این تخلفات در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب ۲/۳/۱۳۷۵ مقرر گردیده محکوم کند.

اگر چه قانون برای تخلفات و جرائم انتخاباتی مجازات هایی مشخص شده است اما برخی برخی از تخلفات و موارد  انتخاباتی، قانون به صراحت  در مورد مجازات آنها، اشاره ای ندارد.

موضوع

مستند قانونی

سقف معین مالی برای هزینه تبلیغات انتخاباتی

خلاقانونی

لزوم شفافیت تامین مالی هزینه تبلیغات

خلاقانونی

تبلیغات از طریق پخش عملکرد تصاویر در نمایشگرهای شهری

خلاقانونی

دامن زدن به وابستگی های سیاسی، قومی و اقلیت های مذهبی از قبیل اختلاف افکنی بین قومیت ها

خلا قانونی 

تشکیل ستاد تبلیغاتی در خارج از محل های اعلامی

 صرفا در رابطه با انتخابات شورای شهر

تهیه آلبوم عکس هایی با سایز کوچک تر همراه با زندگینامه

مسئولیت بر عهده چاپخانه 

فعالیتتبلیغاتی در خارج از مواعد قانونی (در قالب تکشیل گروه های پخش بروشورو گاه نصب بنر تشکر و قدردانی)

عدم پیش بینی ضمانت اجرا

بزرگ نمایی برنامه های ارائه شده و مشکلات موجود و دادن وعده های پوشالی مانند ارتقا بخش به شهر یا شهر به شهرستان

خلا قانونی/تخلف محسوب نمی شود

فعالیت ستاد تبلیغاتی در روز رای گیری یا یک روز قبل از آن

خلا قانونی/ صرفا ممنوعیت و تعطیلی ستاد

اختلاف بر سر یک ماده قانونی/ رسانه دولتی چیست؟

یکی از مواردی که قانون صراحتا در مورد آن سخن گفته است اما اخیرا اختلافاتی پیرامون آن مطرح شده است، ماده ۶۸ قانون انتخابات است. طبق ماده ۶۸قانون انتخابات، هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود. مؤسسات و نهادهایی که دارایی آنان از اموال عمومی است، همانند بنیاد مستضعفان، مشمول ماده فوق می‌باشند.  ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آن‌ها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزدهای انتخاباتی اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.

موضوع مورد اختلاف در این ماده قانونی در رابطه با فعالیت نشریه ها و رسانه های دولتی است. در تفسیر این ماده قانونی برخی معتقدند که  هر نشریه ای و رسانه ای به هر نحوی که از بودجه دولت استفاده می کند شامل این قانون  می شود؛ در مقابل برخی هم می گویند که منظور از رسانه دولتی این است که رسمی و دولتی باشد. تا کنون هم  بسیاری از شکایات به خاطر برداشت اشتباه از این ماده قانونی بوده چون اگر این ماده را به همه رسانه ها تسری بدهیم اختلافات زیادی مطرح می شود چرا که  همه رسانه ها به یک نحوی از بودجه دولتی استفاده می کنند. بنا براین در تفسیر این ماده قانونی  هم اختلاف نظری وجود دارد بااین حال نص صریح قانون می گوید که رسانه دولتی رسانه ای است که  به نحوی از انحا از بودجه عمومی و دولتی استفاده میکند و مجاز به تلیغ له یا علیه کاندید خاصی نیست.

‌ با این حال طبق قانون، متخلفان از موارد مندرج در ماده(۶۸) و تبصره‌های آن و کسانی که از طریق رادیو و تلویزیون تبلیغ انتخاباتی له یا علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی نمایند و همچنین مسئولان مستقیم برنامه‌های مربوطه به مجازات حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.