شیراز- بحران کم آبی و خشکسالی در استان فارس یکی از موضوعاتی است که ۲۹ تیرماه سال گذشته حتی پای معاون اول رییس جمهوزر، وزیر نیرو و جهادکشاورزی را به میان کشید.

شهروندان شیراز در انتظار رسیدن آب چشم براه نشستند

به گزارش قدس آنلاین، افت سفره های زیر زمینی و چاه های آب،کاهش نزولات آسمانی و برداشت بیش از حد آب توسط چاه های غیر مجاز موجب شده تا عطش این استان هر روز بیشتر شود.

کاهش محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این باره اظهار کرد: از نظر میزان آب در دسترس، بخش کشاورزی استان وضعیت بسیار شکننده ای دارد، کاهش بارندگی کاملا مشهود و بسیاری از چاه‌های ما با افت کمی و کیفی آب مواجه شده اند.

وی افزود: در برنامه های ۱۰ ساله ای که وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است کاهش سطح زیر کشت را با تأکید بر افزایش بهره وری در دستور کار داریم که این مهم در استان فارس به طور جدی پیگیری می شود ،به گونه ای که هم اکنون سطح زیر کشت گندم از ۴۳۰ هزار هکتار به ۲۶۰ هزار هکتار کاهش داده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: به عنوان نمونه سطح زیر کشت حوزه آبخور سد درودزن از ۷۲ هزار هکتار به کمتر از ۲۵ هزارهکتار کاهش پیدا کرده است و آنچه عده ای از کشاورزان به امید بارندگی کاشته اند به صورت گندم دیم مدنظر آنهاست و بر اساس اطلاعیه قبلی سازمان آب، موجودی سددرودزن امکان رهاسازی را نخواهد داد.

انتقال آب از سد«درودزن» تنها راه رفع عطش

انتقال آب از سد «درودزن» برای رفع تشنگی و عطش شیرازی ها به نظر می رسد که تنها راه ممکن و البته در کوتاه مدت برای فرار از بحران است.

در حالی که مسئولان استان فارس سال گذشته نوید دادند که تا هفته دولت سال ۹۶ این پروژه آبرسانی به ثمر خواهد رسید اما به نظر می رسد با توجه به حجم اعتبارات لازم و پیشرفت کار این آرزو تحقق پیدا نکند.

طرح انتقال آب از سد درودزن در قالب خط دوم آبرسانی بارها مورد بازدید مسئولان کلان کشوری و استانی قرار گرفته و بر اساس گفته مجریان این طرح حدود ۵۱ درصد پیشرفت دارد،به نظر می رسد سرعت تداوم خشکسالی و کم آبی و بروز تنش و بحران در تامین آب شهرها به ویژه کلان شهر شیراز با جمعیت دو میلیون نفری تابستانی بیشتر ازسرعت اجرای این طرح است.

خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن یک برنامه و طرح بلند مدت نیست و در صورت افتتاح نباید خیال مسئولان و برنامه ریزان را برای تامین آب شرب شیراز آسوده کند ، زیرا نه سد درود زن ذخیره قابل اعتنا برای تامین آب بلند مدت شیراز دارد و نه جمعیت رو به رشد و مهاجر پذیر کلان شهر شیراز قصد توقف دارد ، از این رو می طلبد دست اندرکاران امور اقتصادی و برنامه ریزی استان فارس برنامه های جامع تری برای تامین آب شرب کلان شهر شیراز پی ریزی کنند .

طرح انتقال آب در انتظار اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با بیان اینکه افق افتتاح این طرح پایان سال ۹۶ دیده شده است بیان می کند: با توجه به اینکه این طرح حدود ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به نظر می رسد بیش از این زمان لازم دارد و افتتاح طرح  امسال میسر نخواهد شد.

خلیل رضاییان می گوید: سال گذشته به این طرح حدود ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد که امیدواریم برای امسال نیز اعتبار مناسبی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بخش لوله گذاری این طرح در سخت ترین قسمت مسیر به طول ۲۸ کیلومتر انجام شده اما بخش های دیگر که در دشت قرار دارد اجرای آن آسان تر خواهد بود همچنین در مسیر لوله گذاری یک تونل به طول چهار هزار و ۴۰۰ متر قرار دارد که حفاری آن در سال ۹۵ فعال تر شده و ماهیانه ۱۸۰ تا ۱۹۰ متر آن حفر می شود.

رضاییان با اشاره به اینکه بخشی از آب سد درودزن به تامین آب آشامیدنی اختصاص داشته، اظهار کرد: اگرچه درحال حاضر سد درودزن از حجم مناسب آب برخودار نیست ولی این واقعیت وجود دارد که باید همیشه ذخیره مناسب را برای شیراز، مرودشت و آبادی های موجود در مسیر در نظر بگیریم.

وی افزود: آب سد درودزن درطولانی مدت به هیچ روی قادر به تامین آب آشامیدنی وصنعت به میزان کنونی نیست به همین سبب شرکت آب منطقه ای درصدد است از تنگ سرخ بشار که در فاصله سپیدان و یاسوج قرارداد آب مورد نیاز را تامین کند.

آب ۲ سال دیگر می رسد

نماینده مجری طرح خط دوم آبرسانی به شیراز از محل سد درود زن نیز بیان می کند: در صورت تامین اعتبارات سال ۹۷ می توان برای افتتاح این طرح امید داشت ، این طرح حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تا کنون ۸۰ میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری و هزینه شده است .

محمد رحیمی با بیان اینکه ظرفیت سه متر بر ثانیه ظرفیت مناسبی برای انتقال اب به شیراز است گفت: طرح انتقال آب از سد درود زن به شیراز در قالب خط دوم آبرسانی در کنار حفظ خط نخست آبرسانی به شیراز اجرا می شود.

وی بیان کرد: چشم امید بسیاری از شهروندان شیرازی که در مناطقی از این شهر با تابستان های کم آب مواجه اند به افتتاح و بهره برداری از این طرح دوخته شده است  لذا امید است با پیگیری و تلاش نمایندگان مجلس در تامین اعتبار وتلاش مضاعف پیمانکاران شاهد افتتاح طرح تا پایان سال یا اوایل سال ۹۷ باشیم .

افزایش آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه اجرای خط دوم آبرسانی به شیراز افق تازه در توسعه اقتصادی اجتماعی این کلان شهر می گشاید اظهار داش : با اضافه شدن خط دوم آبرسانی به شیراز ظرفیت تامین آب این شهر به ۶۰ میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

حمید رضا دهقانی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه ۳۸ میلیون متر مکعب از ظرفیت آب سد درودزن برای تامین آب شرب شهرستان های شیراز و مرودشت و روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: افزایش ظرفیت در پروژه خط اول آبرسانی به شیراز از سوی آب منطقه ای فارس در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید و این امر باعث شد که مردم مرودشت و قسمتی از شیراز بتوانند تابستان سال گذشته را در وضعیت مناسب تری سپری کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای فارس اجرای این طرح را به عنوان برنامه ای مهم و حایز اهمیت دانست و گفت: در طراحی خط دوم آبرسانی به شیراز از طراحی بهینه ای استفاده شده و در حالیکه ایستگاه های پمپاژ هزینه بر هستند تنها با یک پمپاژ آب را به شیراز می رسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.