جامعه:بهار فصل همراهی با گیاهان است. بهار فصلی است که دیدن طراوت گیاهان، آرامش بی‌نظیری به انسان می‌دهد. از آنجایی که گیاهان، مانند انسان‌ها نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند تا بدرستی رشد کنند و به ثمر برسند و با توجه به اینکه هر یک از گیاهان با توجه به نوع خود، نیازهای متفاوتی دارند، به همین دلیل نگهداری از آن‌ها برای بسیاری از افراد دشوار است.

پرورش گیاهان با فناوری‌های هوشمند

رها واعظی: همه این مسائل باعث شده است که فناوری به داد گیاهان نیز برسد و تبدیل به یک دایه همیشگی برای آن‌ها بشود، همین طور به ما انسان‌ها کمک کند که از لذت دیدن گیاهان در کنار خود، به خاطر دشوار بودن نگهداریشان، محروم نشویم.

امروزه فناوری پرورش گیاهان برای همه گیاهان از خانگی گرفته تا گیاهانی که محصولات زراعی مهمی به حساب می‌آیند، در دسترس است.

 فناوری پرورش گیاهان آپارتمانی

چند سالی است که گلدان‌های مدرن و جدیدی وارد زندگی مردم جهان شده است. این گلدان‌های مدرن کاملاً براساس فناوری طراحی شده‌اند. این گلدان‌ها در واقع گلدان‌های بزرگی هستند که دارای سیستم آبیاری هوشمند و نور مصنوعی تنظیم شونده و متناسب با نوع گیاهان هستند.

 هر چند ممکن است برخی از فناوری‌ها در روند طبیعی رشد گیاهان مداخله کنند، اما تلاششان در جهت بهبود کیفیت گیاهان است، نه در جهت تخریب آن‌ها  درون این گلدان‌های بزرگ، گلدان‌های کوچک‌تری با نام کپسول گیاه جای می‌گیرند. این کپسول‌ها در واقع گلدان‌های کوچک‌تری هستند که داخل گلدان بزرگ قرار می‌گیرند و دارای خاک غنی و تقویتی به علاوه بذرهای مختلف هستند.

پس از آنکه کپسول‌های گیاه مورد نظر خود را درون جایگاهشان در گلدان هوشمند قرار دهید و با یک کلیک نوع گیاه را مشخص کنید، گلدان به طور اختصاصی، نور مصنوعی و آبیاری لازم برای رشد و پرورش گیاه را ایجاد می‌کند و به این ترتیب پس از مدت زمان مشخص شده توسط سیستم گلدان، شما صاحب یک گیاه خوراکی مانند کاهو یا سبزی و یا یک بوته میوه‌ای مانند توت فرنگی و گوجه فرنگی خواهید شد. حتی اگر کپسول یک گیاه گل دار را بخرید، می‌توانید در مدتی مشخص صاحب یک بوته کوچک گل رز زیبا بشوید.

ارمغان فناوری برای آپارتمان‌ها

این باغچه‌های هوشمند، ارمغان فناوری برای زندگی‌های مدرن و آپارتمانی امروزی است و به نظر می‌رسد که فناوری در این زمینه سنگ تمام گذاشته است.

هر چند که کم‌تر پیش می‌آید که این گونه فناوری‌ها در ایران قابل دسترسی باشند، اما استثنائاً این بار باید به شما این نوید را بدهیم که این گونه گلدان‌های هوشمند در ایران وجود دارند و قیمت آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. کپسول‌های مختلف این گلدان‌های هوشمند نیز، قیمتی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان دارند.

 فناوری‌های مکمل برای پرورش گیاهان

در کنار گلدان‌های هوشمند، فناوری‌های مکمل دیگری نیز برای پرورش گیاهان وجود دارند و به درد کسانی می‌خورند که قصد دارند در گلدان‌های خودشان و در ابعادی بزرگ‌تر به پرورش گیاهان خانگی بپردازند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به نورهای مصنوعی قابل تنظیم و کنترل‌دار، سیستم‌های آبیاری هوشمند خانگی، سیستم‌های دور کننده آفات و حشرات مضر با استفاده از امواج و یا پخش موادی خاص و سیستم‌های هوشمند هواساز و رطوبت‌ساز اشاره کرد.

 فناوری برای غنی‌سازی گیاهان

فناوری‌های موجود در صنعت کشاورزی، آن قدر پیشرفت کرده است که می‌توان با کمک آن‌ها، خاک، بذرها، آب و در نتیجه گیاه را غنی سازی کرد. این غنی سازی باعث رشد سریع‌تر، مؤثرتر و محصول نهایی بیش‌تر و با کیفیت‌تر می‌شود؛ بنابراین وجود فناوری‌های پیشرفته در صنعت کشاورزی، توانسته است به بشر خدمت بزرگی بکند.

البته این روزها حرف‌های زیادی در خصوص ارگانیک بودن و یا نبودن گیاهان و خوراکی‌های گیاهی مطرح می‌شود، اما باید گفت که هر چند ممکن است برخی از فناوری‌ها در روند طبیعی رشد گیاهان مداخله کنند، اما تلاششان در جهت بهبود کیفیت گیاهان است، نه در جهت تخریب آن‌ها، بنابراین اگر از این زاویه به فناوری‌های مؤثر در رشد و پرورش گیاهان نگاه کنیم، پی می‌بریم که دخیل شدن فناوری در پرورش گیاهان، چندان هم موضوع ناراحت کننده‌ای نبوده است. همین فناوری اگر به رشد سریع‌تر یک درخت در محیط‌های شهری کمک کند، باعث افزایش سریع‌تر فضای سبز در یک شهر آلوده و صنعتی می‌شود و همین امر به افزایش سریع میزان تولید اکسیژن و تلطیف هوای آن شهر کمک می‌کند، بنابراین می‌تواند نقش مؤثری در سلامت افراد یک جامعه ایفا کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.