|بین الملل/ احمد یوسفی صراف| ونزوئلا دارای یک جامعه دو قطبی است و به دلیل اینکه وابستگی شدید به صنعت نفت از گذشته در این کشور وجود داشته است، بیشتر از ۸۰ درصد از کالاهای مصرفی این کشور وارداتی می باشد علی رغم آنکه شرایط کشاورزی در این کشور بسیار مطلوب می باشد. این کشور دارای احزاب و دسته های تندرو و لیبرال می باشد که هر کدام به زعم خود به دنبال تحقق حقوق شهروندی خود هستند. به طوری که قبل از دولت هوگو چاوز نیز در سال ۱۹۸۹، افراد طبقه فرودست این کشور دست به اعتصاب زدند و نزاع خونینی شکل گرفت که طی آن ده ها نفر کشته شدند. در همین خصوص به سراغ سفیر سابق کشورمان در ونزوئلا رفتیم تا در گفت و گویی مفصل با «احمد سبحانی» از اوضاع وشرایط داخلی این کشور و شرایط اعتراضات بر علیه دولت « مادورو» بیشتر آشنا شویم.

ونزوئلا پس از چاوز

شما اصلی ترین دلیل بروز اعتراضات خیابانی در ونزوئلا را چه می دانید؟

اما انتخاب چاوز نقطه عطفی در این کشوربود، زیرا او نماینده طبقه مستضعف و متوسط رو به پایین این کشور که اتفاقا در اکثریت نیز بوده و به حساب نیز نمی آمدند، بود. در طرف مقابل مخالفان ایشان نیز از ابتدا این آزادی را داشتند که در مقابل حکومت چاوز و نهضت او هر گونه اقدامی را انجام دهند. به طوری که با کودتای نظامی در ابتدا همه دستگاه های دولتی و عمومی این کشور را تعطیل کردند، ولی به همت مردم این کودتا شکست خورد و به دنبال آن اعتصابات نفتی و عمومی شکل گرفت که با حضور مردم آنها نیز شکست خوردنددر ارتباط با دور جدید خشونت ها و اعتصابات در این کشور باید گفت که بعد از مرگ چاوز که عده ای معتقد هستند ایشان کشته شدند، زیرا دارای چهره کاریزماتیک بود، به دلایلی نظیر وابستگی شدید این کشور به نفت و افت شدید قیمت نفت، نبود شخصی همانند چاوز با قدرت رهبری بالا، دخالت های بیش از حد آمریکا در این کشور خصوصا در مسائل اقتصادی و نرخ ارز، شرایط این کشور شکننده شد که باعث شد دسته تندرو مردم را به خشونت دعوت کند .

مسائل اقتصادی در بروز این اعتراضات چه نقشی دارند؟
اما آنچه مسلم است مادورو رئیس جمهور قانونی این کشور تا سال ۲۰۱۸ است زیرا با یک انتخابات دموکراتیک به قدرت رسیده است. از طرفی تعداد موافقین و مخالفین ایشان نیز در ابتدا بسیار به هم نزدیک بودند، اما با توجه به نزول شرایط اقتصادی این کشور، محبوبیت مادرور نیز مقداری کاهش پیدا کرد. در هرصورت مردم این کشور باید تا سال ۲۰۱۸ صبر کنند تا انتخابات مجدد در این کشور انجام شود. مگر اینکه قانون اساسی این کشور توسط افراد ذی صلاحیت تغییر پیدا کند و انتخابات زود رس در این کشور انجام شود . اگرچه تا زمانی که قیمت نفت افز ایش پیدا نکند این اعتصابات ادامه خواهد داشت و دولت جدید نیز نمی تواند با شرایط فعلی کشور را اداره نماید به طوری که شاید با لغو سوپسیدها کالاها را در فروشگاه ها افزایش داده و به صورت آزاد به مردم عرضه نماید اما در این حالت نیز مردم قدرت خرید خود را از دست خواهند داد و آتش زیر خاکستر در ونزوئلا باقی خواهد ماند و اختلافات به شکل دیگری بروز خواهد نمود.

وضعیت مادورو در مجلس نمایندگان این کشور به چه صورت است؟
در مجلس ونزوئلا تعداد طرفداران مخالف مادورو بیشتر ازموافقان است، البته این اعتراضات از اولین روز سرکارآمدن چاوز شروع شد و در خیابان های مختلف از جمله کاراکاس تظاهرات وجود داشت، اصولا می توان این کشور را کشور تظاهرات نامید زیرا این کشور یک کشور دوقطبی می باشد . اگرچه در گذشته این تظاهرات بیشتر به صورت مسالمت آمیز انجام می شد، اما آنچه امروزه این تظاهرات را به خشونت منجر کرده است عصبانیت مردم از وضعیت اقتصادی نامناسب این کشور است، از طرفی گروه های تندرو تصور می کنند که از این عصبانیت و وضعیت نامناسب اقتصادی می توانند نهایت سوء استفاده را انجام دهند و دولت را تحت فشار قرار دهد. طبیعتا بحث مجلس موسسان بهانه ای برای این است که مردم را به خیابان ها بکشانند، زیرا معمولا در این کشور بحث مشت آهنین دولت مطرح نمی باشد و نیروهای نظامی و انتظامی سعی می کنند از مراکزمربوط به دولت و اموال عمومی حفاظت کنند و دراین بین اگر درگیری هایی نیز بوجود می آید به منظور متفرق کردن معترضان است .
 

چرا نحوه مخالفت معترضین تا این اندازه زشت وزننده شده است؟

یک موضوعی نامناسبی که این روزها در ونزوئلا مد شده است این است که مخالفین فضولات انسانی را در بطری به سمت نیروهای نظامی پرتاب می کنند و سعی می کنند آنها را عصبانی کنند که این حرکت بدون تردید از سوی گروه تندرو انجام می شود تا نیروهای پلیس را عصبانی کرده وآتش تظاهرات را از این طریق شعله ورتر نمایند و سعی بر این دارند که در تظاهرات پیش امده چند نفر از معترضان توسط نیروهای پلیس کشته شوند تا از این طریق بتوانند برای خود مستندات محکمی برای مقابله با دولت مادورو جمع آوری و بر طبل مخالفت خود محکمتر بکوبند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.