سنندج- رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اجازه اکتشاف معادن در مناطق حفاظت شده را نمی دهیم چراکه این اقدام با استانداردها و قوانین ملی همخوانی ندارد و محیط زیست را تخریب می کند.

اکتشاف معادن در مناطق حفاظت شده کردستان محیط زیست را تخریب می کند

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ابتکار شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری تشکیل شد، گفت: زریوار یکی از تالاب های ارزشمند کشورمان است که در دولت یازدهم مورد توجه جدی قرار گرفت و از نابودی قطعی نجات یافت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این بخش، عنوان کرد: مهمترین اقدام انجام شده در راستای نجات بخشی زریوار جمع آوری فاضلاب روستاهای حاشیه این دریاچه و دخل و تصرف در حریم دریاچه است.

وی میزان مناطق حفاظت شده تحت مدیریت این سازمان در کشور را ۱۱ درصد مساحت کل کشور خواند و اظهار داشت: این میزان باید به ۱۷ درصد افزایش یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه ۱۰ درصد مساحت کردستان را هم مناطق حفاظت شده تشکیل داده است، بیان کرد: با توجه به روند تخریب طبیعت مسئولان به این نتیجه رسیدند بخش هایی را با همکاری جوامع محلی و اجرای برنامه های مدیریتی به طور بکر حفظ کنند به گونه ای که اشتغال و حفاظت را به همراه داشته باشد.

ابتکار اضافه کرد: با تهیه و اجرای برنامه های طرح مدیریت مناطق حفاظت شده امکان قانونمند اجرای طرح هایی هم چون طبیعت گردی در این مناطق فراهم می شود.

وی ادامه داد: در استان کردستان ظرفیت و آمادگی لازم وجود دارد و می توان طرح مذکور را در روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده اجرایی کرد.

وی در پاسخ به درخواست رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان در خصوص اجازه انجام اکتشافات معدنی در یکی از مناطق حفاظت شده استان، گفت: از آنجا که اکتشاف معادن در مناطق حفاظت شده با استانداردها و قوانین ملی همخوانی ندارد لذا با این اقدام موافق نیستیم واجازه این کار را نمی دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: اگر معدن هم بسیار ارزشمند است برای نسل های آینده گذاشته شود و بیشتر در مناطق حفاظت شده کاشت نهال های مثمر و اجرای طرح های طبیعت گردی و غیره را دنبال می کنیم.

ابتکار بیان کرد: بعد از سه سال پیگیری قانون حفاظت از تالاب و دریاچه و هوای پاک در مجلس شورای اسلامی طی دو، سه ماه اخیر تصویب شد.

وی اظهارداشت: در قانون هوای پاک رویکرد جدیدی نسبت به مسئله گردوخاک شده که می توانددر بهبود شرایط آب وهوایی استان های درگیر این پدیده کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کانون گردوخاک کردستان از خارج کشور است، اضافه کرد: با کشور عراق مذاکراتی انجام داده ایم که شرایط و وضعیت این کشور تاکنون مانع از پیشبرد تفاهم نامه های متعدد منعقد شده مشترک بین دو طرف، شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: دو ماه پیش دولت عراق به ما اعلام کرد آمادگی احیای تالاب ها و کاشت نهال و تثبیت خاک در مناطق کانون گردو خاک را دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه ۸ میلیون هکتار کانون بحران گردو خاک در عراق وجود دارد، افزود: ایجاد مرکز توان افزایی در موضوع گردوخاک و هم چنین مزرعه آموزشی از جمله برنامه هایی است که کار مقدماتی آن انجام شده و طی چند روز آینده فاز اجرایی آن آغاز می شود.

گفتنی است، در پایان این جلسه تفاهم نامه تهیه و اجرای برنامه های طرح مدیریت مناطق حفاظت شده، احیا و بازسازی، طبیعت گردی، آموزش و پرورش و مشارکت جوامع محلی مابین رییس سازمان محیط زیست کشور و استاندار کردستان منعقد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.