بندرعباس- آمار جانباختگان تصادفات درون شهری در بندرعباس بر خلاف کشته شدگان سوانح برون شهری با افزایش ۲۸ درصدی روبرو است و به گفته برخی از کارشناسان تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند نقش بسزایی در کاهش تلفات والبته مشکلات دیگر ترافیکی داشته باشد اما واقعیت اینست امکانات موجود در این شهر تنها نیمی از نیاز شهروندان را برآورده می سازد.

ناوگان «بی.آر.تی» بندر عباس تاتی تاتی می کند/وعده هایی که به ایستگاه عمل نرسید

به گزارش قدس آنلاین، افزون بر دو هزار و ۸۴۴ دستگاه تاکسی و حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر بندرعباس فعال استکه بنا بر گفته  مسوولان سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بندرعباس برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل درون شهری این شهرستان ۴۳۰ هزار نفری حداقل نیاز به چهار هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس است.

کمبود اتوبوس

رئیس سازمان اتوبوسرانی بندرعباس و حومه در این رابطه اظهار  می کند: طبق استانداردها به ازای هر یک هزار نفر باید یک اتوبوس مسافری درون شهری باید به مردم خدمات ارائه کند ولی در حال حاضر بندرعباس با جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر با کمبود ۴۶۰ دستگاه اتوبوس درون شهری رو به رو است.

امید کاردان ادامه می دهد: در حال حاضر ۱۲۲ دستگاه اتوبوس فعال در ۳۲ مسیر یاد شده به مردم خدمات رسانی می کنند که این تعداد با توجه به نیاز اندک است.

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته ۲۶ دستگاه اتوبوس بی.آر. تی به ناوگان حمل و نقل مسافری درون شهری بندرعباس افزوده می شود یادآور شد: شهرداری بندرعباس از مدت ها قبل پی گیر اجرایی کردن این اقدام مهم در حوزه حمل و نقل مسافر درون شهری که محقق نشد.

وی ادامه می دهد: قیمت هر دستگاه اتوبوس بی آر تی ۸۵۰ میلیون تومان بوده که در مجموع برای خرید آنها نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان از محل درآمدهای شهرداری بندرعباس هزینه می شود.

بندرعباس برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل درون شهری این شهرستان ۴۳۰ هزار نفری حداقل نیاز به چهار هزار دستگاه تاکسی و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس استرئیس سازمان اتوبوسرانی بندرعباس و حومه اضافه می کند: اتوبوس های بی. آر. تی یاد شده در مسیر شهری شهیدباهنری بندرعباس تا میدان دفاع مقدس را زیرپوشش قرار می دهند.

به گفته این مسئول، با اضافه شدن اتوبوس بی.آر. تی به شهر بندرعباس ۳۰ دستگاه اتوبوس در آزاد می شوند که از وجود آنها می توان برای جبران بخش بسیار کوچکی از کمبودهای حوزه حمل و نقل شهری این شهر استفاده کرد.

کاردان بیان می کند: با جبران این تعداد اتوبوس می توان برای افزایش تعداد مسیرها به تعداد۲۰ تا ۲۵ خط علاوه بر ۱۶ مسیر درون شهری و ۱۶ مسیر حومه شهر که اکنون وجود دارد برنامه ریزی کرده و به مردم ارائه خدمات داشت.

رئیس سازمان اتوبوسرانی بندرعباس و حومه ابراز می دارد: قمیت هر دستگاه اتوبوس نیز در سال های گذشته با ۵ برابری از یک میلیارد ریال به ۵ میلیارد ریال افزایش یافته و دولت نیز یارانه های این بخش را در دوسال گذشته پرداخت نکرده به گونه ای که اکنون سازمان اتوبوسرانی بندرعباس با کسری ۳۵ میلیارد ریالی درسال روبه رو است.

وی ادامه می دهد: با توجه به این کسری سازمان اتوبوسرانی بازسازی اتوبوس های قابل بازسازی را در دستور کار قرار داده و توانسته ۲۵ دستگاه را بازسازی و در خطوط بکار گیرد که برای بازسازی هر دستگاه اتوبوس بین ۸۰۰ تا یک میلیارد ریال هزینه می شود.

اتوبوس های بی.آر. تی تاخیر دارند

در همین راستا رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: طبق استانداردها به ازای هر یک هزار نفر باید یک اتوبوس مسافری درون شهری باید به مردم خدمات ارائه کند ولی در حال حاضر بندرعباس با کمبود ۴۶۰ دستگاه اتوبوس درون شهری رو به رو است.

پرویز سالاری با اشاره به این موضوع که مسئولان شهری بندرعباس در دی ماه سال جاری وعده راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس تندرو درون شهری ( BRT ) تا پایان سال جاری را به مردم این شهر داده بودند. اظهار داشت: بر اساس وعده های آنان بنا بود ۲۶ دستگاه اتوبوس بی.آر. تی به ناوگان حمل و نقل مسافری درون شهری بندرعباس افزوده شود که با افزودن شدن آنها ۳۰ دستگاه اتوبوس آزاد شوند.

وی ادامه داد:متاسفانه  اتوبوس های تندرو درون شهری بی.آر. تی به علت مشکل مالی وارد چرخه حمل و نقل درون شهری بندرعباس نشدند.

وی اظهار داشت: مسائل مالی مشکل های فراوانی برای شهرداری ایجاد کرده که وارد نشدن بی آرتی یکی از آنها است.

وی ادامه داد: شهرداری بندرعباس در حال تلاش برای رفع این مشکل ها و مدیریت بهتر شهری است که امید می رود بتواند اتوبوس های بی آرتی را تا قبل از پایان ۶ ماه اول سال آینده وارد چرخه حمل و نقلی درون شهری کند.

وی یادآور شد: اتوبوسرانی بندرعباس برنامه داشت از وجود اتوبوس های آزاد شده برای جبران بخشی از کمبودهای حوزه حمل و نقل شهری این شهر استفاده کند که این امر محقق نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.