معاون آموزشی وزارت علوم با تشریح آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی گفت: طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی تدوین شده و ظرف یکی دو ماه آینده اجرایی می شود.

ساماندهی آموزش عالی طی ۲ ماه آینده اجرایی می شود

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  مجتبی شریعتی نیاسر با اشاره به آخرین وضعیت سند آمایش آموزش عالی گفت: سند آمایش آموزش عالی ۱۰ فصل کاملا مستقل از هم دارد و مرحله به مرحله پیش می رود.

وی ادامه داد: مرحله اول، تقسیم آموزش عالی به ۱۰ منطقه بوده که انجام شده است و مرحله دوم طرح مدیریت منطقه ای است که پیش نویس آن تهیه شده و بعد از نظرخواهی مناطق عملیاتی می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بخش سوم سند، مربوط به ساماندهی مراکز آموزش عالی است که طرح آن تدوین شده و ظرف یکی دو ماه آینده اجرایی می شود.

شریعتی نیاسر افزود: بخش بعدی سند آمایش به کیفیت آموزش عالی باز می گردد که در این زمینه نیز گام هایی مانند کنترل شاخص ها تا کنترل ظرفیت ها برداشته شده،  درحال حاضر ظرفیت دانشگاه ها در کنترل است و خیلی از رشته محل و رشته گرایش های غیر ضروری حذف شده و رویکرد کارآفرینی و کاربردی در تدوین برنامه ها دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته هیات علمی ۱۲ درصد رشد کمی داشته که به دنبال آن شاخص نسبت دانشجو به استاد ۱۶ درصد افزایش یافته است.

شریعتی نیاسر افزود: همچنین دروس کارآفرینی و کارورزی و دروسی که ارتقا کیفی به همراه دارد را به دانشگاه ها بخشنامه کرده ایم که خود دانشگاه ها مازاد بر واحد های رسمی ارایه کنند. این ها گام های است که در جهت ارتقا کیفی آموزش عالی برداشته شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بخش دیگر طرح سند آمایش آموزش عالی مربوط به ارتقاء و اقتدار دانشگاه ها از طریق تفویض اختیار است که این کار صورت گرفته است و ما اکنون به خیلی دانشگاه های سطح یک و دو  اختیار داده ایم که نسبت به بازنگری برنامه‌های درسی و تدوین برنامه‌های جدید اقدام کنند.

وی ادامه داد: چون باور ما این است که دانشگاه ها بهتر به محیط خود و شرایط خودشان واقف هستند واگذاری این ضوابط به آنها می تواند به ارتقاء و اقتدار دانشگاه ها کمک کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.