نامزدها فقط عباراتی را که از قبل به آنها گفته شده بود تکرار کردند. آنها هیچ نکته ای در ارتباط با حق بیان نکردند در نتیجه قطعا این حرکت زیبنده نظام اسلامی نخواهد بود. من این نوع مناظره را موجب تضعیف نظام می‌دانم. چرا ما به عنوان یک کشور اسلامی نباید ادبیات جدیدی در مناظره ها در عرصه سیاسی جهان معرفی کنیم. از سوی دیگر پیامد دیگری که این مناظرات برای ما داشت خوشحالی ضد انقلاب از به وجود آمدن چنین فضایی بین نامزدها بود.

مناظره های کاندیداها زیبنده نظام اسلامی نبود

 به گزارش «قدس آنلاین»،  پرویز بخشی، استاد دانشگاه پیام نور تهران در دو بخش به تحلیل مناظرات میان نامزدها پرداخت.
بخشی درخصوص اتفاقاتی که در این سه مناظره افتاد خاطرنشان کرد:
  «متاسفانه باید عرض کنم مناظرات ما در چهارچوب نظام اسلامی برگزار نشد. یعنی صرفا افراد در این برنامه حضور پیدا کرده بودند تا طرف مقابل را به حق یا ناحق لجن مال کنند. قطعا همه افراد، کجی ها و کاستی هایی دارند ولی بازی کردن با آبروی افراد در رسانه ملی جنبه مثبتی ندارد. اگر به مناظرات به خصوص مناظره سوم دقت کنید متوجه شباهت های آن به مناظره افرادی چون ترامپ و کلینتون می‌شوید. اینگونه مناظرات در کشورهای صرفا لائیک برگزار می‌شود و مورد قبول کسانی است که هدف وسیله را برایشان توجیه می‌کند».
وی ادامه داد:
  «نامزدها فقط عباراتی را که از قبل به آنها گفته شده بود تکرار کردند. آنها هیچ نکته ای در ارتباط با حق بیان نکردند در نتیجه قطعا این حرکت زیبنده نظام اسلامی نخواهد بود. من این نوع مناظره را موجب تضعیف نظام می‌دانم. چرا ما به عنوان یک کشور اسلامی نباید ادبیات جدیدی در مناظره ها در عرصه سیاسی جهان معرفی کنیم. از سوی دیگر پیامد دیگری که این مناظرات برای ما داشت خوشحالی ضد انقلاب از به وجود آمدن چنین فضایی بین نامزدها بود. از طرف دیگر محجوریت و مظلومیت قوه قضاییه در مناظره سوم کاملا دیده شد. موقعی که این قوه در یک کشور مورد هجمه قرار می‌گیرد، قانون زیر سوال می‌رود. در حالیکه این قوه مهم برقرار کننده عدل در نظام اسلامی است. وقتی شما اعتبار قوه قضاییه را نزد مردم زیر سوال می‌برید، چگونه از فردا باید به وظایف قانونی خود عمل کند».
بخشی در همین راستا افزود:
  «بخش هایی در این مسیر و در جهت تخریب قوه قضاییه از آغاز انتخابات اقدام کردند که دستگاه های فسادزا و فاسد متعلق به همان ها بوده. شما دیدید زمانی که بحث فیش حقوق های نجومی مطرح شد سریع آمدند بحث حساب های قوه قضاییه را پیش کشیدند. چرا؟ تا اقتدار قوه قضاییه را زیر سوال ببرند و مانع از ورود آنها به اینگونه موضوعات مانند فیش های نجومی شوند. خب بعد وقتی سراغ مردم می‌روید می‌بینید از قوه قضاییه گله دارند و می‌پرسند چرا اقدام متقابل در برابر فسادها نداشته است. در صورتی که این قوه در این زمینه اقدامات بسیاری داشته و اگر بعضی اوقات سستی هایی در زمینه مبارزه با فساد دیده شده به خاطر ضعف ساختار قانون ما بوده است».
وی درباره مناظرات و رویکرد نامزدها تصریح کرد:
  «نکته دیگری که درباره مناظرات وجود داشت القای این تفکر به مردم بود که نامزدها می‌توانند بی‌حیا باشند و مرتکب هر کار زشت و سخیفی در جریان مناظرات بشوند. این در صورتی است که آقای مدرس می‌گفت سیاست ما عین دیانت ماست و حضرت امام می‌گفت والله تمام دین ما سیاسی است. در نظام اسلامی هیچ خط کشی بین دین و سیاست وجود ندارد. این نکته ی مهمی بود که بعضی از نامزدها در جریان مناظرات فراموش کردند. کجای دین اسلام اجازه داده انسانی که وارد سیاست می‌شود می‌تواند به عیب گویی دیگران بپردازد؟»

منبع: استاد نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.