اولین نشست هم اندیشی اعضای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه کار و تولید با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

برگزاری اولین هم اندیشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه کار و تولید

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  اولین نشست هم اندیشی اعضای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه کار و تولید با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این نشست که مدیران فرهنگی و اجتماعی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها و صاحبنظران حوزه پیشگیری از اعتیاد  نیز حضور داشتند ابراهیم صادقی فر، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه مسائل، بحران ها و آسیب های اجتماعی هیچ گاه تصادفی و اتفاقی رخ نمی دهند بلکه معمولا شرایط معینی آنها را به وجود آورده و با پیدایی شان، بیشتر جامعه دچار بحران و تشویش می شود خاطر نشان کرد: طبیعتا اگر بخواهیم به مشکلات اجتماعی بپردازیم، باید این را بدانیم که تمامی مشکلات مانند زنجیر به هم متصل هستند. بنابراین وقتی از آسیب‌های اجتماعی و بحران‌های اجتماعی سخن می‌گوییم، در واقع سخن از زنجیره‌ای است که دچار اختلال‌های فراوان شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از معضل اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین بندهای‌ این زنجیره در جامعه یاد کرد  و افزود : براساس آمار موجود بیشترین دغدغه اجتماعی در ارتباط با حوزه مواد مخدر است. بنابراین همه سعی و تلاش ما این است که با توجه به شعار " اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" و نقش خطیر کارگران در تحقق این راهبرد بنیادین، شرایطی را فراهم نماییم که تولیدگران ما از بیشترین مصونیت لازم در این خصوص برخوردار باشند.

وی تصریح کرد:  به همین منظور برنامه ملی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید در دستور امور اجتماعی این معاونت قرار داشته و خوشبختانه با توجه به مشارکت متعهدانه صاحبنظران ذیربط، گام های خوبی نیز در این راستا برداشته شده است.

صادقی فر  بر اهمیت تقویت رویکردهای علمی (رویکردهای جامعه شناختی و روانشناختی) راجع به برنامه های  پیشگیرانه؛ بهره گیری از آمار و اطلاعات دقیق در برنامه ریزی ها؛ استفاده از ظرفیت  شبکه های مجازی  در این خصوص،   به  بهره گیری از تشکل های صنفی و اجتماعی جامعه کار تولید  جهت نقش آفرینی در بحث پیشگیری از آسیب های  مروبطه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تاثیر اعتیاد بر طلاق، خشونت‌های خانوادگی، فرار و حتی ارتکاب جرائم بر هیچ کس پوشیده نبوده و  به حوزه مسائل اجتماعی نگاهی همه‌جانبه باید داشته باشیم؛   به  تبیین مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی در خصوص اهتمام به چالش ها و آسیب های اجتماعی افراد تحت پوشش خود پرداخت.

صادقی فر در تشریح پیمایش شیوع شناسی اعتیاد در جامعه کار و تولید در سال ۱۳۹۳ گفت : از سوی دیگر شواهد علمی کافی برای مداخلات پیشگیری در محیط کار وجود دارد که می بایست به صورت هدفمند از این برنامه ها استفاده کرد. برخی از این برنامه ها از جمله برنامه ارتقای سلامت در محل کار و برنامه همیار کارکنان جامع و یکپارچه است و کارفرمایان به ازای یک دلار سرمایه گذاری در این برنامه ها حداقل ۵ تا ۱۶ دلار  بهره برده اند. بنابراین برای کاهش شیوع اعتیاد در استان های کشور باید برنامه های شامل مداخلات جامع و یکپارچه اجرایی گردد

معاون فرهنگی و اجتماعی  وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از ستاد مبارزه با مواد مخدر، معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی و مشاوره فنی موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامیان طرح یاد کرد و افزود : ناظر سازمانی این برنامه اداره کل پیشگیری از مصرف مواد مخدر ستاد است. مجری سازمانی اداره کل اجتماعی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است.

وی  در ادامه به هدف راهبردی اشاره کرد  وگفت : هدف برنامه سال ۱۳۹۵  استقرار برش استانی برنامه پیشگیری از اعتیاد در جامعه کار و تولید (شامل محل های کاری ۵۰ تا ۵۰۰ نفر) است که  انتظار می رود طی سال جاری شاهد افزایش دانش، نگرش و مهارت کارفرمایان، کارگران و متولیان استقرار در اصول و فنون پیشگیری از اعتیاد در محیط کار، افزایش تعداد کارگران معتاد تحت مراقبت خدمات ترک اعتیاد، افزایش تعداد افراد در معرض خطر مصرف مواد مخدر که مشاوره می گیرند، افزایش میزان رضایت مندی کارفرمایان و کارگران از خدمات این برنامه  باشیم لذا انتظار می رود با ارزشیابی نتایج برنامه در انتهای سال و  به کارگیری دستاوردهای آن توانمندی در واحدهای ستادی ملی و استانی برای مدیریت اجرای مداخلات کشوری در زمینه پیشگیری از مصرف مواد در محیط های کاری افزایش یابد. علاوه بر این انگیزه کارفرمایان در محیط های کاری زیر ۵۰ نفر و بالای ۵۰۰ نفر برای به کارگیری روش های پیشگیری افزایش یابد. و الگویی برای تداوم استقرار طرح های ملی ایجاد و معرفی شود.

در پایان معاون فرهنگی و اجتماعی به چگونگی ارزیابی این برنامه پرداخت و گفت:   پیمایش سواد اعتیاد کارگران قبل و بعد از مداخله، تعیین میزان رضایت مندی کارفرمایان و کارگران از خدمات این برنامه، تکمیل پیش آزمون و پس آزمون کارگاه کارفرمایان و نمایندگان تام الاختیارآنان، نظرخواهی از ذینفعان به ویژه مدیران استانی، جمع آوری داده های ثبتی در زمینه  تعداد کارگران معتاد تحت مراقبت خدمات ترک اعتیاد  و تعداد افراد در معرض خطر مصرف مواد مخدر که مشاوره می گیرند می پردازد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.