۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۹
کد خبر: 529448

گزارش از شخص

سالهای دور از سیاست

عیادت رهبر انقلاب از آیت الله «هاشمی شاهرودی» دستمایه خبر سازی برخی سایت ها شد

قدس/ مجید تربت زاده : آخرین خبر بیماری و بستری شدن آیت الله «هاشمی شاهرودی» را اگر در اینترنت جستجو کنید، نه به دیروز و هفته پیش، که به 16 دی ماه سال90 می رسید. یعنی بیماری روزهای اخیر و بستری شدنش به دلایلی منتشر نشد تا با خبر عیادت رهبر معظم انقلاب در روز شنبه ، خبر دار شویم که رئیس پیشین قوه قضائیه دو باره در بیمارستان بستری شده است. هرچند در میان خبرهای سال90 ، خبر عیادت رهبری دیده نمی شود اما در خبر دیروز ، آمده بود که ایشان علاوه بر عیادت از «هاشمی شاهرودی» پیگیر اقدامهای درمانی انجام شده نیز بودند.

سالهای دور از سیاست

 سرطان؟                                                                                                            

سایت ها و خبرگزاری های داخلی البته چیزی در باره بیماری آیت الله هاشمی شاهرودی و دلیل بستری شدنش ننوشته و نگفته اند. برخی سایتهای ریز و درشت غیر ایرانی اما همزمان با انتشار خبر عیادت رهبر انقلاب ، نوشتند: « بر اساس اخبار تأیید نشده ، دلیل بستری شدن آقای شاهرودی ، درمان بیماری سرطان است و تیم پزشکی نیز رهبر ایران را در جریان روند معالجه قرار داده است... ». ( یورو نیوز)

حکم حکومتی

کاری به راست و دروغ ادعای اخیر «یورو نیوز» نداریم اما این را می دانیم و دیده ایم که برخی رسانه های داخلی و خارجی ، نسبت به انتشار اخبار نادرست و شایعه در باره آیت الله هاشمی شاهرودی اشتهای خوبی دارند! آخرینش را لابد یادتان هست؟ یکی دو روز پس از اعلام اسامی نامزدهای تأیید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری ، شایعه ای بصورت جدی در فضای مجازی منتشر شد که : آیت الله هاشمی شاهرودی در حمایت از یک نامزدهای رد صلاحیت شده نامه ای به دفتر رهبر انقلاب نوشته و برای تأیید صلاحیت وی ، در خواست حکم حکومتی کرده است! ادعایی که بلافاصله با صدور اعلامیه ای از طرف دفتر هاشمی شاهرودی تکذیب شد.

جایگاه

البته شایعه هایی از این دست را کسانی باور می کنند که کمتر در باره جایگاه و شخصیت «هاشمی شاهرودی» می دانند و یا به آن فکر کرده اند. مجتهد و مرجع 69 ساله ایرانی اگرچه به عنوان سیاستمدار هم معرفی و شناخته می شود اما عملکرد و منش سالهای اخیرش نشان می دهد باید به وی در حد و اندازه ای فراتر از یک دولتمرد ، مسؤول عالیرتبه و یا سیاستمدار نگریست. زاده سال 1327 در شهر نجف شاگرد ویژه و تیزهوش آیت الله سید محمد باقر صدر است که علاوه بر سابقه مبارزاتی با رژیم بعث عراق ، پیشینه علمی بسیار درخشانی دارد و حتی بعدها که به ایران باز می گردد و «مجلس اعلای انقلاب اسلامی» را راه اندازی و ریاست می کند، با وجود مشغله های ریز و درشت، بنا به سفارش های مکرر امام«ره» از درس و پژوهش علمی فاصله نمی گیرد.

نه چپ ، نه راست

اینکه گفتیم باید جایگاهی فراتر از یک سیاستمدار برای او قایل بود تنها اشاره به جایگاه علمی و مبارزاتی اش نداشت. به باور بسیاری از آنهایی که با او زندگی و کار کرده و یا درس خوانده اند و پای درسش نشسته اند در همه این سالها نمی توان رفتار و عملکردی را از او مشاهده کرد که بتواند دلیل گرایشش به این یا آن جریان سیاسی خاص باشد. یک نمونه اش «علی اکبر ناطق نوری» نوری است که می گوید: «ایشان نه جزو جناح راست و نه جزو جناح چپ است و در هیچ فراکسیونی قرار نمی گیرد». عضویت در شورای نگهبان ، 10 سال ریاست قوه قضاییه و عضویت در مجلس خبرگان از جمله سوابق او در این سالهاست.

انصراف از ریاست

سال 1393 نامزد ریاست مجلس خبرگان شد. احتمال ریاستش هم می رفت اما ناگهان خبر انصراف وی از نامزدی برای ریاست منتشر شد. فرصت خوبی برای آنهایی فراهم شد که اهل گمانه زنی های مختلف و یا شایعه سازی هستند. بنابراین خیلی ها نوشتند و گفتند که او به نفع آیت الله هاشمی رفسنجانی انصراف داده است. خبری که بعدها بازهم تکذیب شد. آیت الله کعبی همان روزها اعلام کرد:« ایشان به دلیل نامزدی آیت الله یزدی و مؤمن چون تعدد نامزدها را به صلاح نمی دانستند، انصراف دادند و این انصراف به نفع و برای حمایت دیگران نبوده است».

باز هم بی بی سی

از بی بی سی بگیرید که خط و ربطش در ضدیت با جمهوری اسلامی معلوم است تا برخی سایت های داخلی که به پیروی از بی بی سی عادت دارند در مقاطع حساس، به خیال خودشان مسؤولان را به جان هم بیندازند و برای آنها جانشین و جایگزین بتراشند ، آیت الله هاشمی شاهرودی را گزینه جانشینی رهبری معرفی کرده اند. البته برخی از آنها حتی از نامزدی وی برای ریاست جمهوری به نمایندگی از طرف فلان طیف و جریان سیاسی هم سخن گفته اند و نوشته اند. البته بازار شایعه و حرف و حدیث تنها همین چند مورد داغ نمی شود. انتساب فلان فعال اقتصادی یا سیاسی به ایشان هم هست که خیلی ها پیش از تکذیب رسمی خبر به خاطر آن قسم هم می خوردند. آخر مطلب یاد آوری می کنیم که ایشان از سال 88 به بعد پست و مقام دولتی یا قضایی ندارد و روزگار را با تدریس ، تحقیق ، حضور در مجلس خبرگان و نظارت بر امور دانشگاه «عدالت» که خودش پایه گذار و عضو هیأت امنای آن است می گذراند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.