۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۳
کد خبر: 529475

مطالعات نشان داده است که چای سفید می‌تواند روی متابولیسم چربی‌ها اثر بگذارد و مانع از جذب زیاد چربی در بدن شود و در مقابل سوخت و ساز این ماده را بالا ببرد. علاوه بر این چای سفید روی فرایند تنظیم درجه حرارت بدن هم اثر می‌گذارد که روشی طبیعی برای متعادل کردن وزن بدن است.

با این ۳ نوشیدنی خوش طعم وزن کم کنید

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فردا، نوشیدن چای نه فقط تجربه‌ای لذت بخش و آرام کننده است، بلکه چای به دلیل ارزان و در دسترس بودن، بعد از آب پرطرفدارترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی دنیا هم محسوب می‌شود. در کنار این امتیازات مثبت، انواع چای گیاهی به دلیل خواص فراوانی که دارد به خصوص خواص ضد چاقی که به آن نسبت داده می‌شود، به خصوص در سال‌های اخیر به شدت محبوب شده است. اما کدام یک از چای‌های گیاهی که امروز در بازار وجود دارد، اثر بیشتری روی چربی‌های ناسازگار بدنمان دارند و زودتر می‌توانند ما را به لاغر کنند؟
 
 چای سفید
چای سفید یکی از محبوب‌ترین انواع چای در اروپاست که بلافاصله بعد از چیده شدن، بخار داده شده و خشک می‌شود تا از اکسیدن شدن آن جلوگیری شود و درست به همین خاطر هم هست که طعم ملایمی دارد و اروپایی‌ها طعمش را به چای سیاه و... ترجیح می‌دهند. مطالعات نشان داده است که چای سفید می‌تواند روی متابولیسم چربی‌ها اثر بگذارد و مانع از جذب زیاد چربی در بدن شود و در مقابل سوخت و ساز این ماده را بالا ببرد. علاوه بر این چای سفید روی فرایند تنظیم درجه حرارت بدن هم اثر می‌گذارد که روشی طبیعی برای متعادل کردن وزن بدن است.  
 
 چای سبز

احتمالاً بعد از چای سیاه، چای سبز پرفروش‌ترین چای گیاهی است که به خصوص بر اثر آن روی وزن بدن تاکید می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در برنامه های کاهش وزن دارد. البته چای سبز یکی از سودمندترین و سالم‌ترین چای های طبیعی است که می‌توانید برای خودتان دم کنید. این چای گیاهیی مملو از انواع آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که می‌توانند روی عملکرد مغز تاثیر بگذارند و ریسک ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش دهند و در پیشگیری از خیلی از بیماری‌ها موثر باشند. چای سبز اثر گرمازایی را در بدن تقویت می‌کند و به دلیل داشتن ترکیباتی مانند کافئین و اپی گالوکاتچین گالات اکسیداسیون چربی را بیشتر می‌کند. علاوه بر این چای سبز به مهار یکی از آنزیم‌های بدن نیز کمک می‌کند که عدم فعالیت این آنزیم سوختن چربی‌ها را افزایش داده و باعث کاهش ذخیره چربی در بدن می‌شود. البته نه فقط کسانی که در حال حاضر قصد کاهش وزن دارند، بلکه آنهایی هم که قبلا رژیم داشتند و به وزن مناسبی رسیدند هم می‌توانند از اثرات مفید چای سبز سود ببرند، زیرا مطالعات نشان داده است که مصرف روزانه چربی به حفظ وزن و پیشگیری از افزایش مجدد آن کمک می‌کند.
در ضمن اگر اهل ورزش به خصوص ورزش هوازی هستید این نکته درگوشی را نیز به خاطر داشته باشید که مصرف چای سبز بعد از جلسه تمرین در افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز پایه بدن موثر است.
یادتان باشد که برای استفاده از اثرات لاغرکننده چای سبز باید حداقل روزی ۶-۷ فنجان از این نوشیدنی را مصرف کنید اما استفاده از داروهای حاوی عصاره چای سبز به مقدار زیاد ممکن است روی کبد اثر نامطلوب داشته باشد.
 
 چای سیاه
چای سیاه در مقایسه با چای سفید و سبز طعم قوی‌تری دارد و بیش از ۹۰ درصد چایی که در کشورهای غربی به فروش می‌رسد، از این نوع است. چای سیاه باعث می‌شود که بدن سریع‌تر بتواند سطح هورمون کورتیزول را که به دلیل استرس بالا رفته، پایین بیاورد. این فرایند چطور می‌تواند به لاغری کمک کند؟ به سادگی! وقتی شما در شرایط استرس قرار می‌گیرید، هورمون آدرنالین در بدنتان ترشح می‌شود که چربی را به درون جریان خون آزاد می‌کند. اینجاست که هورمون کورتیزول که به دلیل استرس، مقدارش در خون زیاد شده، این چربی‌ها را از خون جمع کرده و در سلول‌های چربی ذخیره می‌کند. و فکر می‌کنید که این چربی‌ها بیشتر در کدام قسمت بدن تجمع پیدا می‌کنند؟ درست حدس  زدید: در اطراف شکم. از طرف دیگر بعضی مطالعات حاکی از آن است که چای سیاه به دلیل داشتن ترکیباتی به نام پلی فنول مانع از جذب چربی‌ها در روده می‌شود.
 
چای به تنهایی لاغر می‌کند؟
درست است که انواع چای از سیاه گرفته تا سفید، می‌تواند در فرایند کاهش وزن به شما کمک کند، اما معنایش این نیست که با حفظ همه عادت‌های غلط قبلی و فقط با نوشیدن چای می‌توانید به وزن ایده‌آل‌تان برسید یا هیچ وقت چاق نشوید. در واقع اغلب پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام شده نشان داده است که مصرف چای به تنهایی تنها باعث کاهش وزن اندکی می‌شود، بلکه همراهی آن با ورزش و رژیم اصولی است که می‌تواند شما را به آرزویتان برساند. در ضمن مصرف چای یک خاصیت دیگر هم دارد که البته به طور مستقیم به ترکیبات آنتی اکسیدان آن مربوط نیست بلکه به آن نوشیدنی‌های ارتباط دارد که وقتی چای می‌خورید، از مصرف آنها صرف نظر می‌کنید. در واقع وقتی صبح به جای یک لیوان قهوه یا هات چاکلت، یک لیوان چای با لیمو می‌خورید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری در روز صرفه جویی می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.