۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱

ناسا اطلاعاتی از یک سیاه‌چاله کلان جرم به‌ دست آورده که ویژگی‌های متناقضی با بقیه دارد.

ناسا سیاه‌چاله متخلف را ثبت کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فیز، یکی از مهمترین ویژگی‌های سیاه‌چاله‌ها ثبات آنها در مرکز کهکشان است اما به تازگی منجمان ناسا سیاه‌چاله از نوع کلان‌جرم کشف کرده‌اند که احتمالا در حال حرکت است.

سیاه چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاه‌چاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

این سیاه‌چاله غیرعادی جرمی 160 میلیون برابر جرم خورشید دارد و در یک کهکشان بیضوی در فاصله 3.9 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته است.

منجمان ناسا معتقدند این سیاه‌چاله ممکن است از چند سیاه‌چاله کوچک‌تر تشکیل شده باشد و در اثر برخورد آنها و انرژی آزاد شده به حرکت درآمده و از مرکز کهکشان خارج شده باشد. سرعت حرکت بستگی به انرژی سیاه‌چاله‌های کوچک‌تر دارد.

محققان ناسا با استفاده از اطلاعات رصدخانه اشعه ایکس "چاندرا"(Chandra) و همچنین اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف این سیاه‌چاله کلان‌جرم شدند.

کهکشان میزبان این سیاه‌چاله نشانه‌هایی از اختلال در فضای پیرامونی خود دارد که نشان‌دهنده ادغام دو کهکشان در گذشته نه چندان دور است.

حدس دیگری که در رابطه با این کهکشان زده می‌شود این است که دو سیاه‌چاله هنوز با هم ادغام نشده‌اند اما یکی از آنها امواج قابل کشف و دریافت به زمین ارسال نمی‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی Astrophysical منتشر شده است.