آنچه که در رابطه با سفارت عربستان اتقاق افتاد، عملی بود در رابطه به پاسخ به اقدام‌های خصمانه عربستان. دو سه مورد دیگر هم جنایاتی اتفاق افتاده بود مانند فرودگاه جده، حادثه جرثقیل، منا و اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی که مردم با دیدن ضعف سیاست خارجی دولت و سیاست لبخند، خود وارد عرصه شدند.

حمله مردمِ داغدار به سفارت نشان از ضعف دیپلماسی لبخند است

 به گزارش «قدس آنلاین»،  اصغر زارعی، تحلیگر مسائل سیاسی کشور در مورد سیاست خارجی ایران در قبال عربستان بیان کرد:

«روابط ایران و عربستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای فراز و نشیب‌های بسیاری بود که متأسفانه نوع سیاست و رویکرد عربستان نسبت به ایران همسویی با آمریکا و نظام سلطه بوده و همکاری کامل با دشمن و رژیم متجاوز صهیونیستی مانند زمان حمله صدام به ایران و حمایت کشورهای سلطه‌گر، از جمله عربستان صعودی. خوشبختانه علی‌رغم همه‌  امکاناتی که به کار گرفته شد بر علیه جمهوری ایران و نفوذ اطلاعاتی در کشور، نتوانستند توفیقی پیدا کنند. پس از دفاع مقدس، عربستان سیاست خصمانه‌  خود را ادامه داد و حج خونین سال۶۶ را ایجاد کرد که تعداد بسیاری در مراسم برائت از مشرکین به شهادت رسیدند.»

زارعی در همین راستا ادامه داد:

«در دوران آقای هاشمی و بعد از آن، عربستانی‌ها سعی کردند روابط خود را به ایران نزدیکتر کنند و از جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری کنند. اما سیاست خصمانه همچنان ادامه پیدا کرد و هیچگاه شاهد روابط سازنده عربستان با ایران نبوده‌ایم. عربستان، سال گذشته در تدارکات برخورد پیچیده‌تر و جدی‌تری در مقابله با ایران قرار گرفت و گروهی که با عنوان طالبان شکل گرفت، به تشکیل القاعده و داعش علیه ایران اسلامی انجامید. خوشبختانه هم در سوریه، هم یمن و عراق نتوانستند پیش‌روی کنند.»

زارعی در ادامه تصریح کرد:

«این روزها می‌بینیم که عربستان هر روز بیشتر علیه نظام اسلامی ایران موضع گیری می‌کند و حتی در موضوع سیستان ‌وبلوچستان و اتفاقی که برای ۱۱ مرزبان عزیز ما اتفاق افتاد، وزیر دفاع عربستان در اظهارات بسیار خصمانه و غیراخلاقی اعلام می‌کند که باید جنگ را به داخل ایران بکشانیم. این‌ها ناشی از شکست‌های پیاپی آنها در مقابل ایران و منطقه است. آنها دچار سردرگمی و توهّم شده‌اند. شاهد هستیم که رژیم عربستان از جنگنده‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی در برابر ملت بی‌دفاع یمن استفاده می‌کند. رویکرد عربستان در منطقه خصمانه است و به دنبال فروپاشی نظام اسلامی می‌باشد. از سویی دیگر، قیمت نفت را کاهش دادند و باز هم به دنبال این بودند که آنرا اجرا نمایند اما نتوانستند زیاد تأثیر بگذارند. اهداف آنها پیاده نشده است.»

وی پیرامون رویکرد سیاست خارجی ایران نسبت به عربستان افزود:

«آنچه که در رابطه با سفارت عربستان اتقاق افتاد، عملی بود در رابطه به پاسخ به اقدام‌های خصمانه عربستان. دو سه مورد دیگر هم جنایاتی اتفاق افتاده بود مانند فرودگاه جده، حادثه جرثقیل، منا و اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی که مردم با دیدن ضعف سیاست خارجی دولت و سیاست لبخند، خود وارد عرصه شدند. اینها باعث شد که خود رهبر معظم انقلاب به میدان آمده و پیگیری حادثه کشتار حجاج را برعهده گیرند و دولت در یک انفعال کامل قرار گرفت و اگر سخنان قاطع رهبر در مقابل آنان نبود، اقدامی را برای بازگشت شهدای عربستان انجام نمی‌دادند. دستگاه دیپلماسی نیز به جای اینکه عربستان را محکوم کنند، دیپلماسی لبخند را دنبال کردند که باعث گستاخی بیشتر آنها شده است. اینها ضعف‌های بزرگ دیپلماسی دولت کنونی است.»

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.