یک رسانه آمریکایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ایران و اهمیت آن به تحلیل ۵ نکته اساسی آن و لزوم اطلاع واشنگتن از آنها پرداخت.

۵ نکته ای که آمریکا باید درباره انتخابات ایران بداند

 به گزارش «قدس آنلاین»،  لس آنجلس تایمز با اشاره به اینکه رقابت انتخابات ریاست جمهوری در ایران بسیار گرم شده و مردم خود را برای حضور در پای صندوق های رای آماده می کنند می نویسد: در حالی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در مرحله پایانی رقابت خود هستند به بررسی این نکته پرداخته ایم که انتخابات ریاست جمهوری ایران چگونه است و این انتخابات چه معنایی برای آمریکا می تواند داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی در ادامه این سوال را مطرح می کند که «آیا انتخابات ریاست جمهوری ایران موضوعی مهم است؟ »

و در پاسخ می نویسد: بله. اگر چه روند انتخابات در ایران با روند انتخابات در کشورهای غربی تفاوت دارد و برای مثال رهبران مذهبی (شورای نگهبان) باید نامزدها را تائید کنند. اما با این وجود رؤسای جمهوری در ایران در تعیین سیاست های داخلی و خارجی این کشور نقش دارند. رؤسای جمهوری در ایران همچنین در انتخاب اعضای کابینه و فرمانداران نیز نقش اصلی ایفا می کنند.  

لس آنجلس تایمز در ادامه به نقش رهبر معظم انقلاب در تعیین سیاست های کلی ایران اشاره کرده و می نویسد که رئیس جمهوری نیز در پیشبرد این سیاست های نقشی اساسی دارد.

روند انتخابات در ایران چگونه است؟

پرسش دومی که لس آنجلس تایمز مطرح کرده در خصوص چگونگی انتخابات ریاست جمهوری در ایران است و در پاسخ توضیحاتی را در خصوص نحوه ثبت نام نامزدها و بررسی و تائید صلاحیت آنها و اینکه انتخابات روز جمعه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران است و ۵۰ میلیون واجد شرایط رای دادن در ایران وجود دارد و سن قانونی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است ارائه کرده است.

پرسش سوم لس آنجلس تایمز در مورد نامزدهای انتخابات است. این روزنامه می نویسد: «نامزدهای پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری ایران چه کسانی هستند؟ »

لس آنجلس تایمز در پاسخ به این پرسش، اولین نامزد پیش رو در انتخابات ایران را «حسن روحانی» دانسته و «ابراهیم رئیسی» و «محمدباقر قالیباف» را در رتبه های دوم و سوم جای داده اند.

چه موضوعاتی برای مردم ایران اهمیت دارد؟

این موضوع سوال چهارم لس آنجلس تایمز است و در پاسخ می نویسد: اقتصاد نقش پررنگی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دارد و بیکاری و فقر نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بسیاری از ایرانیان نیز از این امر که از فواید برجام بهره مند نشده اند ناامید شده اند.

این روزنامه در ادامه به انتقاد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران از برنامه های اقتصادی دولت فعلی و همچنین رویکرد آن در برابر برجام پرداخته است.

آیا انتخابات بر روابط ایران و آمریکا تاثیر گذار است؟

این آخرین پرسشی است که لس آنجلس تایمز آن را مطرح کرده و در پاسخ به آن می نویسد: هر ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرده اند که برجام را حفظ می کنند اما با این وجود نگرانی هایی در خصوص برخورد نامزدهای اصولگرا با «دونالد ترامپ» وجود دارد.

به نوشته لس آنجلس تایمز، ترامپ در اظهارات و پیام های خود در توئیتر از ادبیات تندی علیه ایران استفاده می کند و اگر در ایران نیز کسی روی کار باشد که با همین ادبیات با آمریکا سخن بگوید مطمئنا شاهد شدت گرفتن تنش های میان ایران و آمریکا خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.