اهواز- طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام ازجمله طرح‌های مهم کشور به منظور بهبود کشاورزی و معیشت مردم به شمار می‌رود.

دولت طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری را با سرعت بیشتری به اتمام برساند

علیرضا لعل اکبری: طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در استان‌های خوزستان و ایلام ازجمله طرح‌های مهم کشور به منظور بهبود کشاورزی و معیشت مردم به شمار می‌رود.

طرحی که دستور اجرای آن در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان صادر شد و برای اجرا ۵/۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت.

این طرح توسط شرکت جهاد نصر با همکاری دستگاه‌های اجرایی همچون جهاد کشاورزی، استانداری و آبفای استان‌های خوزستان و ایلام در حال اجراست.

با این حال بنا به گفته برخی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس روند اجرایی این طرح در برخی از مناطق به دلایل گوناگون به کندی پیش می‌رود و مردم استان‌های خوزستان و ایلام انتظار تسریع انجام این طرح را از مسئولان دارند.

اجرای طرح طولانی شده

یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: عنایت ویژه رهبری با توجه به شرایط منطقه، طرح احیای ۵۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان و ۵۰ هزار هکتار اراضی ایلام را رقم زد.

نماینده مردم ماهشهر در مجلس با اشاره به روند اجرای این طرح می‌افزاید: اجرای این طرح، زمان زیادی را به خود اختصاص داده است.

علی گلمرادی تصریح می‌کند: اگر اجرای این طرح طولانی نمی‌شد، امروزه شاهد مشکلاتی ازجمله بروز ریزگردها نبودیم.

وی تأکید می‌کند: با اجرای کامل طرح احیای اراضی استان‌های خوزستان و ایلام، بخش عمده‌ای از چالش‌های جدی منطقه برطرف می‌شود.

سهل انگاری در اجرای طرح

وی با انتقاد از روند اجرایی طرح می‌گوید: در دولت‌های قبل و دولت فعلی شاهد سهل انگاری در این خصوص بوده و هستیم و این موضوع به بیکاری جوانان منطقه دامن زده و خانواده‌های زیادی از این بابت در رنج هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به سفر اخیر رئیس جمهور به خوزستان اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: روحانی به مردم منطقه قول داد تسریع در روند اجرایی طرح در اولویت‌های قرار بگیرد.

اولویت چندم دولت!

نماینده مردم ماهشهر می‌افزاید: وضیعت اجرایی طرح مطلوب نیست و به نظر من این موضوع به عنوان اولویت‌های چندم دولت به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان می‌کند: از ظرفیت‌های موجود بخوبی استفاده نشده و اگر قرار باشد این کار به سرانجام برسد، همت و حرکت انقلابی لازم است.

وی احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی دو استان خوزستان و ایلام را در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند و می‌گوید: تولید و اشتغال دو مقوله‌ای است که در اقتصاد مقاومتی به آن تأکید شده و با اجرای این طرح شاهد شکوفایی تولید و اشتغال خواهیم بود.

ضرورت تسریع در اجرای طرح

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار می‌دارد: با توجه به وجود زمین‌های وسیع و حاصلخیز استان خوزستان، چنانچه منابع ازجمله آب مدیریت شود به تولید و اشتغال مطلوب در منطقه دست خواهیم یافت.

وی می‌گوید: هرچند کارهایی در راستای احیای اراضی خوزستان صورت گرفته، اما انتظار می‌رود این کارها با سرعت بیشتری به اتمام برسد تا مردم از آثار آن بهره ببرند.

وی به آمار و ارقامی که برخی از مسئولان در خصوص روند اجرایی و زمان‌های اتمام این طرح عنوان می‌کنند، اشاره می‌کند و می‌گوید: بیان آمار و ارقام برای مردم گره گشا نیست، بلکه آنان آثار اقدام‌ها و کارهای انجام شده را انتظار دارند.

سوء مدیریت و کم تعهدی عامل کندی اجرای طرح

نماینده مردم ماهشهر در مجلس تصریح می‌کند: من اراده قوی در دولت برای اتمام سراغ ندارم و آنچه که در روند اجرای این طرح کاملاً مشهود است، سوء مدیریت و کم تعهدی است.

وی خاطرنشان می‌کند: با روند اجرایی فعلی بعید به نظر می‌رسد که تا پایان امسال فاز اول با توجه به قولی که داده شده، محقق شود.

عضو کمیسیون مجلس می‌افزاید: چنانچه روند اجرایی به همین شکل پیش برود، شاید این طرح تا یک دهه دیگر به اتمام نرسد!

متولیان تلاش کنند

در همین حال عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: متولیان امر ضروری است همه تلاش خود را به کار ببندند تا طرح به صورت ضربتی، کاملاً استاندارد و با کیفیت به اتمام برسد.

غلامرضا شرفی تصریح می‌کند: انتظار بود که این طرح با گذشت چندین سال با سرعت به اتمام می‌رسید.

وی اظهار می‌دارد: به نظر می‌رسد لوازم کار، بموقع دور هم جمع نشده که کارها به کندی پیش می‌رود و این می‌تواند، اشکال مدیریتی کار باشد که قبل از شروع، لوازم کار و اولویت بندی‌های لازم فراهم نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس خاطرنشان می‌کند: در این طرح ضروری بود که شهرهایی که دسترسی به آب بیشتر دارند در اولویت قرار می‌گرفتند و میزان هدررفت آب در کنترل قرار می‌گرفت.

حل مشکل ریزگردها، با اجرای طرح احیای اراضی

وی به بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها در منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بیشترین آسیب در مناطق آبادان- ماهشهر، اهواز و خرمشهر را شاهد هستیم که متأسفانه دشت‌های وسیعی این مناطق را در بر گرفته و هیچ طرحی برای مهار آن وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: اگر این مناطق در درون این طرح تعریف می‌شد و زه کشی مناسب و استانداردی برای آن‌ها صورت می‌گرفت هم می‌توانستیم از زمین‌های بلااستفاده منطقه بهره ببریم و مانع از هدررفت آب می‌شدیم و هم در مقابل ریزگردها می‌توانستیم، مقابله کنیم.

وی بر ضرورت اولویت بندی امور در کشور تأکید می‌کند و می‌گوید: برای هر ضرورتی باید اولویتی تعریف شود و براساس نیازها، طرح احیای اراضی استان‌های خوزستان و ایلام یک اولویت در کشور است.

نبود اعتبارات، اجرای طرح را معطل کرده

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: اجرای طرح احیای اراضی استان‌های خوزستان و ایلام در جاهایی بخوبی پیش رفته و در جاهایی متوقف مانده است!

سید راضی نوری می‌افزاید: کارهایی در منطقه شوش صورت گرفته، اما به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز در برخی از نقاط، عملیات معطل مانده است.

نماینده مردم شوش در مجلس خاطرنشان می‌کند: مردم منطقه از احیای اراضی کشاورزی منطقه خشنود هستند و انتظار دارند این طرح با سرعت بیشتری انجام شود.

وی تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در برخی از مراحل اجرا، نیاز به جابه جایی منطقه عملیات باشد با این حال موانعی در مسیر اجرا وجود دارد.

با این حال مردم خوزستان امیدوارند با همت افزون‌تر دولتمردان شاهد رفع موانع و فراهم آوردن اعتبارات مورد نیاز باشند تا روند اجرای طرح احیای اراضی کشاورزان منطقه سرعت بیشتری بگیرد و آنان هرچه زودتر از آثار و ثمرات این طرح بهره ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.