رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: جمعیت ایران وارد مرحله نخست سالمندی شده است.

ایران وارد مرحله نخست سالمندی شده است

به گزارش گروه اجتماعی «قدس آنلاین»  محسن سلمان‌نژاد رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، با اشاره به برگزاری سمینار بررسی شاخص‌های سالمندی در تبریز در آینده نزدیک، گفت: موسسه بین‌المللی HelpAge که شاخص‌های سالمندی را زیر نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در کشورها بررسی می‌کند، هر دو سال یکبار سمیناری را در این خصوص برگزار می‌کند و این نخستین بار است که ایران، میزبان این سمینار علمی است.

وی به تغییرات سنی جمعیت کشورمان اشاره کرد و افزود: سالمندی، پدیده‌ای است که در کشورهای توسعه‌یافته، در یک دوره ۵۰ ساله اتفاق می‌افتد، اما در ایران این شاخص، بعد از انفجار جمعیتی دهه ۶۰، به یکباره شروع به «پدیده‌شدن» کرد؛ کاهش مرگ‌ومیر و همچنین کاهش موالید در آن دوره، موجب شد سالمندی در کشور با شیب تندتری شکل بگیرد.

سلمان‌نژاد با بیان اینکه هم‌اکنون کشورمان با میانگین سالمندی ۷۴ سال، در حال ورود به «پدیده سالمندی» است، تصریح کرد: با این روند، جمعیت ایران در برنامه ششم توسعه به سمت «جمعیت سالمند» تغییر رویه می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۹، ۵ درصد جمعیت کشور سالمند است، گفت: با این جمعیت، هم اکنون وارد مرحله نخست سالمندی، یعنی جمعیت بین ۷ تا ۱۴ درصد سالمند شدیم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، با تاکید بر اینکه کلیه سیاستگذاری‌های حوزه سالمندی کشور، تا هفت سال آینده باید شکل بگیرد، تاکید کرد: سند سالمندان که توسط دبیرخانه شورای ملی سالمندان تدوین شده، حاوی مباحث مهمی از قبیل: اوقات فراغت، درآمد و توانمندسازی سالمندان است و به عنوان یک منبع ارزشمند، برای بهره‌برداری و تصویب در اختیار هیات دولت قرار می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.