۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 530010

ساری- معاون برنامه ریزی آب منطقه ای مازندران گفت: با احدا سدهای در دست اجرا، میزان تولید برنج در استان ۳۰۰ هزار تن افزایش می یابد.

تاسیسات ذخیره آب مازندران کافی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از آب منطقه ای مازندران، قاسم اسلامی افزود: با احداث این سدها، امکان توسعه سطح زیر کشت و کشت مجدد تا میزان ۳۵۰ هزار هکتار در استان فراهم می شود.

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار تن برنج تولیدی مازندران در استان مصرف و مابقی یعنی ۶۸۰ هزارتن دیگر به سایر استانها صادر می شود،  یادآور شد: با احداث سدها این رقم به ۹۸۰ تن بدون احتساب نیاز داخلی استان خواهد رسید.

معاون برنامه ریزی آب منطقه ای مازندران، تاسیسات ذخیره آب استان را ناکافی خواند و گفت: مازندران در شرایط خشکسالی و کم آبی بسیار آسیب پذیر است چراکه سالانه از ۵ / ۳ میلیارد متر مکعب آب مصرفی استان حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن از طریق سدها و آب بندانها  مدیریت می شود و ما بقی باید از طریق  آب زیر زمینی  و آب بهنگام رودخانه ها تأمین گردد .

اسلامی اضافه کرد: برای مهار آب های سطحی استان حدود ۱۳ سد در دست مطالعه و اجراست که با بهره برداری از آنها ۴۲ درصد از آبهای سطحی استان توسط این تاسیسات مدیریت می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳ طرح مهم گلورد، هراز و چالوس با ظرفیت ۱۰۲۰ میلیون متر مکعب در دست اجرا هستند، یادآور شد:۱۰ سد با ظرفیت ۴۵۰ میلیون متر مکعب نیز در دست مطالعه می باشد.

معاون برنامه ریزی  شرکت آب منطقه ای مازندران با اشاره به تهیه طرح جامع آب شرب  استان  در قالب  ۹ مجتمع بزرگ آبرسانی شهری و روستایی تصریح کرد: دومجتمع بزرگ آبرسانی ساری و شهرهای گروه الف با پیشرفت ۸۶ و ۵۰ درصد در دست اجراست.

اسلامی میزان سرمایه گذاری انجام شده بر روی طرحهای در دست اجرا را ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد وگفت: برای تکمیل این طرح ها در طی برنامه ششم ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.