جشنواره فیلم کن در حالی فردا (۱۷ ماه می) دوره هفتادم خود را کلید می‌زند که گروه‌های مختلف متشکل از چهره‌های هنری به داوری بخش‌های متعدد این جشنواره می‌پردازند.

جشنواره کن ۲۰۱۷ فردا افتتاح می‌شود/ معرفی داوران بخش های مختلف

 به گزارش «قدس آنلاین» به نقل از سایت جشنواره کن، یک روز مانده به کلید خوردن هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن، سایت  این جشنواره اقدام به انتشار فهرست داوران بخش‌های مختلف (در کنار اعضای گروه رقابتی که پیشتر معرفی شده بودند) کرده است.

در این خبر آمده است: پس از اعلام اسامی گروه داوری بخش رقابتی جشنواره به ریاست پدرو آلمادوار کارگردان سینمای اسپانیا که در تاریخ ۲۵ آوریل صورت گرفت، اعلام اسامی اعضای گروه داوری دیگر بخش‌های جشنواره نیز ضروری است. این در حالی است که اسامی رییس‌های هر بخش شامل اوما تورمن برای بخش نوعی نگاه، ساندرین کیبرلین برای دوربین طلا و کریستین مونگیو برای بخش سینه‌فونداسیون و فیلم کوتاه، قبلا اعلام شده‌بود.

بخش نوعی نگاه

در این بخش که به معرفی استعدادهای جدید می‌پردازد هیات داوران فیلم‌های برنده را از میان ۱۸ فیلم که به این بخش راه یافته‌اند انتخاب می‌کنند. این برندگان در مراسم اختتامیه که شنبه ۲۷ ماه م d در تئاتر دبوسی برگزار می‌شود، معرفی می شوند. فیلم افتتاحیه این بخش «باربارو» به کارگردانی متیو آمالریک از فرانسه است.

رییس این بخش: اوما تورمن بازیگر آمریکایی است. این بازیگر آمریکایی در بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت هنری که سرشار از انتخاب های تحسین برانگیز و پرخطر بوده است از ۱۷۷ سالگی جلوی دوربین بوده است و در «پالپ فیکشن» برنده نخل طلای کن در سال ۱۹۹۴ و «بیل را بکش» بازی کرده که هر دو قسمت آن در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد .تورمن از اعضای داوری بخش رقابتی کن ۲۰۱۱ بود که رابرت دنیرو ریاست آن را برعهده داشت.

بخش «نوعی نگاه» پس از بخش رقابت بین‌الملل، مهم‌ترین بخش جشنواره کن محسوب می‌شود و فیلم «لِرد» محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی امسال در این بخش حضور دارد.

اعضای گروه داوری این بخش: محمد دیاب کارگردان مصری، رضا کاتب بازیگر فرانسوی، یوآخیم لافوسه کارگردان بلژیکی و کارل اوچ کارگردان هنری جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری هستند.

بخش دوربین طلای کن

در حالی که جایزه دوربین طلای کن به اولین اثر کارگردانی که در بخش رسمی جشنواره یا دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان نمایش داده شود، اهدا می‌شود، این جایزه یکشنبه ۲۸ ماه می برندگان خود را در تئاتر لومیر خواهد شناخت.   

رییس این بخش: ساندرین کیبرلین بازیگر ۴۹ ساله فرانسوی که در بیش از ۴۰ فیلم بازی کرده و جایزه بهترین بازیگر زن سزار سال ۲۰۱۴ را دریافت کرده است، رییس گروه داوری این بخش است. این بازیگر در سال ۲۰۰۱۱ از اعضای گروه داروی کن بود و کارگردانی فیلم کوتاهی را که سال پیش در هفته منتقدان کن به نمایش درآمد در کارنامه دارد.

اعضای گروه داوری این بخش: پاتریک بلوسیر فیلمبردار فرانسوی، الودی بوشز بازیگر فرانسوی، گیوم براک  کارگردان و تهیه کننده فرانسوی، تیبال کارتروف رییس ام ۱۴۱۱ از فرانسه، فابین گافز نویسنده ومنتقد سینمایی از فرانسه و میشل مرکت تهیه کننده سوییسی هستند.

بخش فیلم کوتاه و سینه فونداسیون

در حالی که داوران این گروه به سه فیلم از ۱۶ فیلم دانشجویی که در بخش سینه‌فونداسیون به نمایش درمی‌آیند، جایزه می‌دهند، برندگان این بخش جمعه ۲۶ ماه می در بونوئل تئاتر و پس از نمایش فیلم‌های برنده، معرفی می‌شوند و جوایز خود را دریافت می‌کنند.

این هیات داوری همچنین نام برنده نخل طلای فیلم کوتاه را نیز از میان ۹ فیلم رقیب این بخش اعلام می‌کند. این برندگان در مراسم اهدای جوایز که یکشنبه ۲۸ ماه می در گرند تئاتر لومیر برگزار می‌شود، معرفی می شوند.

رییس این بخش: ریاست این بخش را کریستین مونگیو، سینماگر رومانیایی برعهده دارد. این فیلمساز ۴۹ ساله از سینماگران پیشرو موج نوی سینمای رومانی محسوب می شود و سال ۲۰۱۳۳ نیز از اعضای هیات داوران اصلی جشنواره بود. مونگیو با اولین فیلم بلند خود با عنوان «مغرب زمین» در بخش دو هفته کارگردان های جشنواره کن ۲۰۰۲ حضور داشت و فیلم معروف «چهار ماه، دو هفته، سه روز» وی جایزه نخل طلا را برای سینمای رومانی در سال ۲۰۰۷ به ارمغان آورد. او با فیلم «ورای تپه‌ها» جایزه بهترین فیلمنامه و بازیگر زن کن را دریافت کرد و جدیدترین فیلمش با عنوان «فارغ التحصیلی» جایزه بهترین کارگردانی کن ۲۰۱۶ را برد.

اعضای گروه داوری این بخش: کلوتیلد هسمه بازیگر فرانسوی، بری جنکینز کارگردان و فیلمنامه نویس آمریکایی، اریک خوو  کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده سنگاپوری و آتینا راشل تسانگاری کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه کننده یوینانی هستند.

بخش اصلی رقابتی

برندگان این بخش از میان شرکت کنندگان این بخش در تاریخ یکشنبه ۲۸ ماه می در گرند تئاتر لومیر معرفی می شود تا نخل طلا برندگان خود را بشناسد.

رییس این بخش: پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسپانیایی رییس هیات داوران بخش مسابقه اصلی دوره هفتادم جشنواره کن را برعهده دارد. این فیلمساز ۶۷۷ ساله از چهره‌های محبوب کن است و تاکنون پنج بار در بخش رقابتی شرکت کرده و سال ۱۹۹۹ برای «همه چیز درباره مادرم» برنده جایزه بهترین کارگردان شد و در ۲۰۰۶ برای «بازگشت» را به خانه برد. وی از داوران همین بخش به ریاست ژرار دوپاردیو نیز بود.

اعضای گروه داوری این بخش: مارن آدی کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آلمانی، جسیکا چستین بازیگر وتهیه کننده آمریکایی، فان بینگ‌بینگ باریگر وتهیه کننده چینی، آنیس وردا بازیگر، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و خواننده فرانسوی، پارک چان-ووک کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه کننده از کره جنوبی، ویل اسمیت بازیگر، تهیه کننده و موزیسین آمریکایی، پائولو سورنتینو کارگردان و فیلمنامه نویس ایتالیایی و گابریل یارد آهنگساز فرانسوی اعضای داوری این بخش را تشکیل می‌دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.