سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: در جریان بررسی صلاحیت افراد در هیأت مرکزی، نسبت به تائید صلاحیت ۳۷ نفر به دلیل سوابق سوء قضایی و امنیتی تجدیدنظر شد.

در تائید صلاحیت ۳۷ نفر به دلیل سوابق سوء قضایی و امنیتی تجدیدنظر شد

 به گزارش «قدس آنلاین»،  فرهاد تجری پیش از ظهر امروز در نشست خبری رئیس و اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با بیان اینکه باید به سمتی برویم که با اصلاح قانون انتخابات شوراها، هم حقوق عمومی افراد و هم حقوق شهروندی تضمین شود، اظهار داشت: در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها و شکایت‌های افراد، به مواردی برمی‌خوردیم که نمی‌توانستیم با استفاده از قانون موجود، حق افراد را تأمین کرد.

وی افزود: انتظار است که همه صاحبنظران به ویژه در عرصه حقوق عمومی و اجتماعی و نیز نمایندگان مجلس پای کار بیایند تا قانون انتخابات شوراها مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار بگیرد و این در دراز مدت خیلی مهمتر از نتیجه یک انتخابات است.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا با بیان اینکه حدود ۱۴۰۰ نفر از داوطلبان این انتخابات به هیأت مرکزی نظارت شکایت کرده بودند، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، شکایت ۵۸۸ نفر وارد دانسته شد و برخی افراد هم که دارای سوابق سوء کیفری و امنیتی بوده‌اند و از سوی هیأت‌های نظارت شهرستانی و استانی تائید صلاحیت شده بودند، سوابق آنها از سوی دادستانی و مراجع امنیتی و اطلاعاتی مجدداً وصول و نسبت به آنها که حدود ۳۷ نفر بودند، تجدید نظر شد.

تجری با بیان اینکه مهلت تبلیغات از ۲۴ ساعت پیش از شروع رأی‌گیری پایان می‌یابد، بر پایبندی نامزدها به قانون تأکید کرد و گفت: بهترین میدان قضاوت برای نامزدهای متخلف، خود مردم هستند؛ البته الکترونیکی شدن انتخابات نیز از بسیاری تخلفات مانند استفاده از شناسنامه غیر جلوگیری می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره فشار بر هیأت مرکزی نظارت از سوی نهادهای امنیتی و قضایی برای رد صلاحیت برخی داوطلبان، تصریح کرد: در حق دستگاه‌های امنیتی و قضایی اجحاف می‌شود؛ هیچ فشاری از جانب آنها بر هیأت نظارت نبوده است.

رئیس کمیته حقوقی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها افزود: یادمان باشد که اگر وزارت اطلاعات اظهارنظری می‌کند، وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی است و این عزیزان هم مستند به مدارک موجود، اظهارنظر می‌کنند.

تجری خاطرنشان کرد: مواردی وجود داشته که شاید به تشخیص من برخی افراد دخیل در فتنه یا دارای مفاسد اقتصادی باید رد صلاحیت می‌شدند، اما جمع‌بندی اعضای هیأت مرکزی این بوده است که مدارک کافی نیست و نمایندگان نهادهای امنیتی هم هیچ فشاری بر ما وارد نمی‌کردند؛ بنابراین سیاسی‌کاری نکنیم.

وی در پایان این نشست خبری با تأکید بر اینکه نظارت مجلس بر انتخابات شوراها صد درصد غلط است، اظهار داشت: نماینده‌ مجلس که خودش نیاز به رأی مردم دارد یا باید در مقابل افرادی که پایگاه رأی دارند، بایستد و یا از قانون کوتاه بیاید که هیچ‌کدام از این دو حالت درست نیست.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا تصریح کرد: نظارت بر انتخابات شوراها باید در دست نهادی غیر از مجلس شورای اسلامی باشد؛ چرا قوه قضائیه، قوه مجریه یا شورای نگهبان در امر نظارت بر این انتخابات دخالت نکنند!؟ لذا اصحاب رسانه و حقوقدانان به سمتی بروند که این مسئله اصلاح شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.