خرم آباد- اجرای برخی از پروژه‌های راه‌سازی با اینکه وضعیت ترافیکی را بهبود می‌بخشد، اما وضعیت معیشتی مردم آن مناطق را تحت تأثیر قرار داده و گلایه‌هایی را به وجود می‌آورد.

مسیر اعتبارات برای راه‌های لرستان هموار شود

علیرضا لعل اکبری: اجرای برخی از پروژه‌های راه‌سازی با اینکه وضعیت ترافیکی را بهبود می‌بخشد، اما وضعیت معیشتی مردم آن مناطق را تحت تأثیر قرار داده و گلایه‌هایی را به وجود می‌آورد.

در همین راستا اگرچه ساخت آزاد راه خرم‌آباد زال در منطقه «پلدختر» سبب سهولت تردد در مسیر استان لرستان و خوزستان شده، اما مردم پلدختر از این پروژه به عنوان عاملی برای بیکاری شماری از مردم شهر خود یاد می‌کنند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: در گذشته، جاده سراسری تهران به استان خوزستان از پلدختر می‌گذشت، اما با ساخت آزاد راه خرم زال، مسافران از این شهرستان عبور نمی‌کنند.

حمیدرضا کاظمی می‌افزاید: مسیر خرم‌آباد به پلدختر قبلاً مسیر اصلی شمال به جنوب کشور بود و با ساخته شدن آزادراه، بسیاری از مردم که به مسافران مسیر خدمات ارائه می‌داند، بیکار شدند.

وی تصریح می‌کند: این موضوع صدمه جدی به اقتصاد منطقه وارد کرده است.

منطقه گردشگری که فراموش شد

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهار می‌دارد: طبق تصمیم شورای برنامه ریزی استان لرستان، مسیر پلدختر به خرم‌آباد منطقه ویژه گردشگری مصوب شده، اما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی چهار خطه شدن مسیر خرم‌آباد به پلدختر را یکی از نیازهای منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: با گذشت حدود هشت سال، این پروژه به اتمام نرسیده است.

کاظمی می‌افزاید: مسئولان وعده داده اند که یک قطعه ۱۷ کیلومتری را تا یکی دوماه آینده تحویل می‌دهند، اما انتظار مردم بیش از این میزان است.

وی تصریح می‌کند: تاکنون هیچ قطعه ای آماده نشده ومورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی یادآور می‌شود: مسیر خرم‌آباد به پلدختر، مسیر اصلی است که استان ایلام، خوزستان و شهرستان پلدختر، حومه و معمولان و روستاهای اطراف را به یکدیگر متصل می‌کند.

وی می‌افزاید: چهار بانده شدن این مسیر می‌تواند به کاهش حوادث جاده‌ای، هزینه‌ها، مصرف سوخت، ارتقای ایمنی جاده‌ها، تسریع آمد و رفت و بهبود اقتصاد مردم منطقه کمک کند.

توجه ویژه برای بهبود راه‌های روستایی

وی ضرورت توجه ویژه به روستاهای منطقه را خاطرنشان می‌کند و می‌گوید: از مسئولان انتظار داریم برای بهبود جاده‌های روستایی منطقه تلاش بیشتری بکنند.

وی با اشاره به اینکه روستائیان، مولد و تولیدکننده هستند و ارائه خدمات به آنان از وظایف مسئولان است، می‌افزاید: ساخت جاده، گاز کشی، آبرسانی آب شرب و ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی مطلوب از نیازها روستائیان منطقه است.

آزادراه را تعطیل نمی‌کنیم

در همین حال مدیر راه و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان موضوع صدمات اقتصادی را که مردم پلدختر از ایجاد آزاد راه خرم زال متحمل شدند، تأیید می‌کند و به خبرنگار ما می‌گوید: در مسیر قبل مسافران از داخل شهر پلدختر عبور می‌کردند و مشاغلی برای خدمات دهی به آنان ایجاد شده بود و عده‌ای از مردم از این راه کسب درآمد و امرار معاش می‌کردند، اما با ساخت آزادراه، درآمد آن‌ها کاهش یافت.

صادق مریدی می‌افزاید: این موضوع گلایه‌هایی را به دنبال داشت، اما آثار مفید ساخت این آزادراه را نباید از نظر دور داشت و پروژه‌ای را که ۱۰۰ میلیارد تومان خرج آن شده، نمی‌خواهیم، تعطیل کنیم.

پروژه خرم آباد- پلدختر فعال است

وی با تشریح پروژه خرم‌آباد- پلدختر، خاطرنشان می‌کند: طول مسیر ۱۱۱ کیلومتر است و ۳۴ کیلومتر آن طی سال‌های گذشته، اجرا شده و بخشی دیگر مسیر در سال ۹۳ به پیمانکار داده شده و از پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۷۵ درصدی برخوردار است.

صادق مریدی می‌افزاید: تا پایان امسال ۳۴ کیلومتر دیگر این مسیر به اتمام می‌رسد و عملیات ساخت ۱۶ کیلومتر نیز قبل از سال جدید به مناقصه گذاشته شد و در حال حاضر پیمانکار آن مشخص شده و عملیات اجرایی این قطعه از ۱۰ روز قبل آغاز شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: پروژه ساخت محور خرم آباد- پلدختر تعطیل نیست و ویژگی‌های منطقه از جمله کوهستانی و هزینه بر بودن، سبب کندی عملیات ساخت شده است.

۷۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ساخت تونل

مریدی می‌گوید: ۱۵ کیلومتر تونل باید در مسیر ساخته شود و رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان نیاز دارد و این در حالی است که اگر ۱۵ کیلومتر در دشت بخواهیم، بسازیم، حدود ۲۳ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

وی یاد آور می‌شود: یکی از دلایل اینکه روند ساخت پروژه محور خرم‌آباد به پلدختر نسبت به دیگر پروژه‌ها مثل خرم‌آباد - کوهدشت و خرم آباد- نورآباد کندتر پیش می‌رود، شرایط سخت کاری است.

مدیر راه و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان به محدودیت اعتبارات اشاره می‌کند و می‌گوید: با تزریق اعتبارات، کارها سرعت بیشتری می‌گیرد، اما این نکته را باید یادآوری کرد که طی عملیات ساخت، کمبود اعتبارات سبب تعطیلی کار نشده است.

پیمانکاران طلبکار مشغول کارند

وی فعالیت پیمانکاران بومی در منطقه را خاطرنشان می‌کند و می‌گوید: پیمانکاری در پروژه داریم که ۱۱ میلیارد تومان طلب دارد، اما بازهم در حال کار است.

وی اعتبار لازم را برای اتمام پروژه مسیر خرم‌آباد - پلدختر ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر اختصاص این میزان اعتبارات با مشکلی روبه‌رو نشود، اواخر سال‌های ۹۸ و ۹۹ این پروژه به پایان می‌رسد.

مدیر راه و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان به عملیات اجرای چهار بانده شدن مسیر اشاره می‌کند و می‌گوید: روزانه ۵۰۰۰ خودرو از این مسیر تردد می‌کنند و چهاربانده شدن مسیر، کاهش تصادفات، مصرف سوخت، زمان سفر و هزینه ها را بدنبال دارد.

سختی پروژه مسیر خرم آباد- پلدختر

مریدی پروژه خرم‌آباد - پلدختر را با سه پروژه خرم‌آباد - کوهدشت، خرم‌آباد - بروجرد و خرم آباد- نورآباد، متفاوت عنوان می‌کند و می‌گوید: به دلیل کوهستانی بودن مسیر و کمبود اعتبارات، عملیات ساخت این پروژه از دیگر پروژه ها کندتر پیش می‌رود.

وی می‌افزاید: این سه پروژه سالی ۳۰- ۴۰ میلیارد تومان اعتبار داشته، اما پروژه خرم‌آباد - پلدختر به اعتبارات بیشتری نیاز دارد.

مدیر راه و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان به وضعیت راه‌های روستایی پلدختر اشاره می‌کند و می‌گوید: در منطقه حدود ۵۷۰ کیلومتر راه روستایی و راه عشایری وجود دارد که حدود ۳۷۰ کیلومتر آسفالت است و ۲۰۰ کیلومتر آن باقی مانده است.

وی تصریح می‌کند: ۱۳۰-۱۴۰ کیلومتر راه شوسه وجود دارد که ضروری است آسفالت شود و این کار جزو برنامه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان است.

بیکاری حاصل از ساخت آزادراه

با این حال هرچند که ساخت و توسعه راه‌های کشور از نیازها و ضروریات به شمار می‌آید، اما در خصوص ساخت آزاد راه خرم‌آباد- زال، مردم پلدختر از مسئولان انتظار داشتند به آثار آن بر زندگی روزمره آن‌ها توجه می‌شد و به معضل بیکاری در منطقه دامن نمی‌زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.