گروه جامعه:ارزش واردات تجهیزات پزشکی یک میلیارد و۷۰۰میلیون دلار و سهم ارزش کالاهای داخلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار می‌باشد.

جمع آوری ۴۰۰ میلیارد تومان اقلام قاچاق از بازار تجهیزات پزشکی

محبوبه علی پور:مدیر کل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی کشور با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: بیش از ۴۷۰ واحد تولیدی تجهیزات پزشکی در کشور  فعال هستند که محصولات آن‌ها درکلاس های مختلف  طبقه بندی می‌شوند .چنانکه درکلاس فرآورده‌های مصرفی همانند سرنگ ها بیش از ۵۰ درصد تولیدات  داخلی بوده و در محصولاتی که از فناوری های بالایی برخوردارند سهم تولید کنندگان وطنی از ۱۰ تا۳۰ درصد برآورد می شود. همچنین از لحاظ ارزی حدود ۴۰ درصد نیاز کشور را تولید کنندگان داخلی تأمین کرده و ۶۰ درصد دیگر از خارج وارد می‌شود.

دکتر محمود بیگلر ادامه داد: از مجموع فعالان این حوزه ۷۰-۸۰  کارخانه توانایی صادرات محصولات خود را دارند دیگران نیز از این قابلیت برخوردارند اما از آنجا که در بازار جهانی حضور نداشته و به دنبال دریافت گواهی نامه‌های بین المللی در این زمینه نبوده‌اند؛ نتوانستند در بازار جهانی فعال ظاهر شوند.از این رو در قالب بسته‌های حمایتی  سعی شده این روند تسهیل شود چنانکه این فعالان تنها به بازار داخلی بسنده نکرده و  هدفشان از همان ابتدا حضور دربازارهای جهانی باشد.

برآورد می‌شود که  ۱۰-۱۵ درصد اقلام موجود دربازار کالای قاچاق باشد.به طوری که سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان اقلام قاچاق از بازار تجهیزات پزشکی جمع آوری کردیم وی گفت: از موانع جدی توسعه تجهیزات پزشکی نگاه و سیاست غالب بر جامعه است که بر واردات تأکید دارد که این نگاه باید تغییر کند. زیرا تا زمانی که تعرفه‌های گمرکی اقلام پزشکی وارداتی از هزینه کمتری نسبت به تولید برخوردار است درعمل انگیزه‌ای برای تولید و توسعه داخلی شکل نمی‌گیرد.

دکتر بیگلر درباره وجود کالاهای تقلبی و قاچاق خاطرنشان کرد: هرقدر کالاهای تقلبی و قاچاق در حوزه تجهیزات پزشکی  فراوانی بیشتری داشته  باشد هم به  بازار خارجی محصولات وطنی و هم به ارزش برندهایی که در کشور حضور دارند آسیب می‌زند.بنابر این باید چتر حمایتی خود ر   از محصولات وطنی با افزایش نظارت ها بر بازار گسترش دهیم. البته میزان کالاهای تقلبی در کشور ما چندان نیست اما برآورد می‌شود که  ۱۰-۱۵ درصد اقلام موجود دربازار کالای قاچاق باشد.به طوری که سال گذشته بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان اقلام قاچاق از بازار تجهیزات پزشکی جمع آوری کردیم.حوزه سلامت نیز برای کاهش این چالش بر ناامن کردن فضای بازار تأکید داشته چنانکه سیستمی را راه اندازی کردیم که هر نوع اقلامی که در این سیستم ثبت نشوند بیمارستان ها قابلیت خرید آن را نداشته باشند.در سال جاری نیز قصد داریم رقم قاچاق تجهیزات پزشکی را به زیر ۵ درصد برسانیم.

وی افزود: در خصوص رتبه بندی و قیمت گذرای تجهیزات پزشکی نیز دو فهرست محصولات استراتژیک وغیر استراتژیک تهیه شده که کالاهای   استراتژیک محصولاتی هستند که به طور مستقیم در مراکز دولتی ما مورد استفاده قرارگرفته و می تواند هزینه‌های سلامت را تحت تأثیر قرار دهند. از این رو اداره کل تجهیزات پزشکی به طور مستقیم بر قیمت گذاری آن‌ها ایفای نقش خواهد کرد. سایر اقلام  نیز که  اغلب  مصارف خانگی دارند پس از کنترل نهایی پیشنهادها و بررسی‌های صورت گرفته، توسط تشکل ها قیمت گذاری می‌شود.   

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی  نیز خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود ٣٥-٤٠ درصد نیاز مراکز درمانی کشور به ارزش ٧٠٠ میلیون دلار یا به عبارتی ٢٥٠٠ میلیارد تومان در داخل کشور تولید و ٦٠ -٦٥ در صد دیگر به ارزش حدود ١/٢ میلیارد دلار از خارج وارد می شود.البته مزیت نسبی تولیدات کشور در کالاهای با فناوری متوسط و  بالا است که دارای ارزش افزده بسیار زیادی می‌باشد. چرا که در مقایسه با قیمت محصولات مشابه اروپایی و امریکایی خود قیمت این محصولات نصف  می باشد در حالی که از لحاظ کیفی با آن‌ها برابری کرده و یا نزدیک به این محصولات است .

مهندس کمپانی ادامه داد: سال گذشته  ١٢ میلیون دلار با تعرفه تجهیزات پزشکی از گمرکات کشور این کالاها  صادر  شده  و حدود ١٣ میلیون دلار نیز به صورت قطعات و اجزا به کشورهایی که خط تولید توسط نمایندگان محلی و یا شرکت های ایرانی ایجاد شده،صادرات صورت گرفته است.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.