مشهد- در ایام تبلیغات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در سال ۹۲ شعارها و وعده‌هایی داده شد که نه تنها پایتخت نشینان، بلکه ساکنین پایتخت معنوی ایران هم دستشان خالی ماند.

وعده های تو خالی با آمارهای خیالی/دولت یازدهم ریالی برای حاشیه شهر مشهد هزینه نکرد

«بهبود معیشت، بازگشت رونق اقتصادی، بهبود شاخص فضای کسب و کار، مبارزه با اقتصاد دستوری، اصلاح هدفمندی یارانه‌ها در کنار وعده‌هایی برای رفع مشکلات شهرها» تنها بخشی از وعده‌هایی بودند که منتخب برگزیده این دوره مطرح کرد تا بعد از چهار سال بتوان در کارنامه کاری‌اش ارزیابی کرد.
در این مدت وعده‌های ریز و درشت دیگری هم صرف رفع مشکلات استان خراسان رضوی داده شد و بسیاری از مردم با وجود ارائه آمارهایی غیر واقعی، شاهد تحقق نیافتن وعده‌های توخالی هستند.
در نگاه اول به عملکرد دولت یازدهم مطابق اعلام دولتمردان، فقط مصوباتی در بوق و کرنا اعلام شد که نه تنها مشکلی از مشکلات این استان برطرف نکرد، بلکه توهمی بود که دولت با بیان آن سعی در قانع کردن مردم داشت.

قسم جلاله‌ای که خلاف بود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در عمل به وعده‌ها می‌گوید: متأسفانه دولتمردان می‌نشینند و قسم جلاله می‌خورند که دو سه برابر گذشته در همه حوزه‌ها فعالیت کرده‌اند، اما آنچه مشهود است خلاف این اظهارات می‌باشد.
کمال سرویها خلف وعده دولت در کمک به ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر را گواه این ادعا عنوان می‌کند و می‌افزاید: در دوره قبل ۱۰۰۰ اتوبوس به شهرداری مشهد تخصیص یافت که تمام آن تحقق پیدا کرد ولی از تعدادی که دولت یازدهم وعده کرده فقط ۴۰ اتوبوس دریافت کرده‌ایم.  
وی تحقق وعده دولت در کمک به حاشیه شهر مشهد را نیز بسیار تأسف بار اعلام می‌کند و اظهار می‌دارد: یک رال  از وعده کمک ۱۶۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد برای ساماندهی حاشیه شهر پرداخت نشده است.

دولت آمار نجومی می دهد

عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد هم مدعی است برخی به خودشان اجازه می‌دهند که آمار نجومی از عملکرد دولت بدهند درحالی که دولت یازدهم ریالی برای حاشیه شهر مشهد هزینه نکرده‌ است.
حسن قدیری، در جلسه‌ای پیرامون خبری که در یکی از جراید مشهد پیرامون دفاع از عملکرد دولت در مشهد منتشر شده بود خطاب به محمد مقدوری، معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، اظهار داشت: بنده به عنوان رئیس کمیسون شورای شهر مشهد از کمک‌های دولت یازدهم کاملاً مطلع هستم و جناب عالی و حواریون شما را به مناظره دعوت می‌کنم.

وی با بیان اینکه بودجه تخلفات به استان آمده است، می‌افزاید: متأسفانه این بودجه را از استانداری برای شهرداری تقاضا کردیم اما معاون استاندار در جواب گفتند که من قانون بالادستی ندارم و هرطور که بخواهم تقسیم می‌کنم.
به گفته این عضو شورای شهر این در حالی است که ۷۰ درصد این تخلفات در مشهد بوده است، پس چرا در شهرهای دیگر هزینه کرده‌اید؟

طلب ۵۰ میلیارد تومانی در ناوگان اتوبوسرانی

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم می‌گوید: در سفر رئیس جمهور به مشهد در شهریور سال ۹۳، قول پرداخت ۷۰ میلیارد تومان برای کمک به ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر داده شد، اما فقط ۲۰میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
نیشابوری می‌افزاید: این در حالی است خلف وعده ۵۰ میلیارد تومانی دولت به کلان شهر مشهد باعث شده تا فرایند جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده با نو با وقفه‌ای چند ساله مواجه شود.
به گفته وی دولت هنوز سهم یارانه سفر اتوبوس‌های درون شهری در این کلانشهر را در سال ۹۵ پرداخت نکرده است؛ سهمی که یک سوم بهای واقعی هزینه‌های این ناوگان است.

وضعیت خراب صنعت و رکود شدید بازار

مدیر یک شرکت صنعتی هم هفته گذشته در سرکشی گزارشگر ما از شهرک صنعتی توس گفته بود: وضعیت کار اکنون خوب نیست و رکود شدیدی بر بازار حاکم است.
او که در بخش ذوب فلزات و قالب بندی قطعات مورد نیاز راه آهن فعال است می‌گوید: در این شرایط برای جزئی‌ترین هزینه مانده‌ایم.
این تولیدکننده با بیان اینکه اسفند ماه سال گذشته به ناچار و ناخواسته به تعدیل و تسویه حساب با هشت نیرو کار شده‌ایم و از ۳۸ نفر نیروی کار با دو شیفت کاری رسیده‌ایم به یک شیفت با ۱۱ نیرو اظهار می‌دارد: دلیل این امر هم این است که از بهمن ماه تاکنون سفارشی برای تولید نداشته‌ایم.
کشوری با بیان اینکه صحبت از اشتغالزایی و حمایت از تولید فقط در اندازه حرف و شعار است، می‌افزاید: چندین بار برق این واحد را قطع کردند و مأمور در خصوص قطع نکردن برق پاسخ می‌داد که شرکت گفته است اگر برق واحدهای بدهکار را قطع نکنید، حقوق خودتان قطع می‌شود و شرکت گاز هم بی رحمانه و بدون اطلاع در صورت داشتن بدهی گاز را قطع کرد.
وی با اشاره به اینکه هیچ کس دلش به حال تولید و سرمایه گذاری در این بخش نمی‌سوزد،می گوید:مالیات هم وحشتناک فشار آورده است و به کوچک‌ترین مسئله دفاتر را رد و نسبت به صدور مالیات به صورت علی الراس اقدام می‌کند و اگر ظرف یک ماه فرصت پرداخت نشود هر آنچه به نام شرکت ثبت است، توقیف می‌کند.

داستان هزار و یک شب قطار برقی تهران- مشهد

خلف‌وعده‌های مکرر دولت در اجرای راه‌آهن برقی تهران-‌ مشهد هم به داستان هزار و یک شبی تبدیل شده که تمامی ندارد.
در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ رئیس‌جمهور و همراهانش آغاز عملیات اجرایی برقی‌کردن خط ‌آهن تهران - مشهد را جشن گرفتند اما هنوز فاینانس آن تأمین نشده است و امروز در آستانه انتخابات، دوباره دم از آغاز این پروژه می‌زنند.
در ابتدای آغاز بکار این دولت قرار بود عباس آخوندی، وزیر فعلی راه و شهرسازی، زمانی که به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، در جلسه رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویت‌های خود را اجرای پروژه برقی‌کردن راه‌آهن تهران-مشهد عنوان کرد؛ پروژه‌ای که تکمیل آن به این دولت هم نرسید و وعده دولتمردان در حد حرف ماند.

اشتغال هر روز بدتر از روز قبل

رئیس مجمع نمایندگان خراسان‌رضوی هم با بیان اینکه دولت در حوزه بیکاری تنها آمارسازی کرده و شعار تحویل مردم داده است، می‌گوید: مشاهدات نشان از این دارد که هر روز وضعیت تولید از قبل بدتر شده است.
نماینده مردم سبزوار می‌افزاید: کافی است که یک نفر تنها به شهرک صنعتی برود و برخی از مشاهدات خود را با گفته‌هایی که از زبان مسئولان دولتی شنیده می‌شود، تطبیق دهد تا براحتی متوجه شود که اظهارات کنونی با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد.

غفلت از فرصت ۱۰ ساله

اکنون پس از گذشت چهار سال نه تنها از تحقق وعده‌های دولت خبری نیست، بلکه در دولت یازدهم از شروع سال ۲۰۱۷ میلادی و معرفی مشهد مقدس به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اگسلام» غفلت شد.
فرصتی که می‌توانست برای مشهدالرضا(ع) مغتنم باشد تا در عنوانی بین المللی که با تصمیم آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) به مشهد مقدس اطلاق شده است این کلانشهر مذهبی جهان در کنار شهرهای سنار از سودان، امان از اردن و کامپالا از اوگاندا به عنوان یکی از چهار پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷، فرصتی فراملی برای فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد.

چراکه با گذشت ۱۱ سال از سال ۲۰۰۶ که شهر اصفهان برای اولین بار از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، حالا مشهد مقدس دومین شهر ایران است که این فرصت یک ساله را در اختیار دارد و بر اساس اطلاعات موجود، شاید تا ۱۰ سال دیگر این فرصت برای هیچ کدام از شهرهای ایران اسلامی تکرار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.