عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد تومان از درآمد حامل‌های انرژی کسب می‌شود، گفت:‌ ۳۳ هزار میلیارد تومان از آن سهم یارانه خانوار است و بقیه به شرکت‌های دولت پرداخت می‌شود.

۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی در جیب دولت

هادی قوامی، با اشاره به وضعت درآمد حامل‌های انرژی اظهار داشت:‌ بر اساس قانون هدفمندی باید ۵۰ درصد منابع به شیوه نقدی و غیرنقدی به خانوار داده می‌شد، اما دولت قبل خلاف قانون عمل کرد. همچنین ۲۰ درصد از این درآمدها برای جبران هزینه دولت و ۳۰ درصد به تولید می‌رسید.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۵، ۲۷۵ هزار میلیارد تومان یارانه به خانوارها پرداخت شده است، ‌ گفت: ۱۹۰ هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز در بودجه تأمین شده است.  

وی تأکید کرد: قرار بود از منابع هدفمندی یارانه‌ها ۲۰ درصد نیز به جبران هزینه‌های دولت شود، اما تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است، ۳۳ هزار میلیارد تومان سهم خانوار بوده و مابقی برای تولید کنندگان انرژی است. همچنین در بودجه توانستیم بخشی از درآمد این بخش را برای تولید و مصارف مردم در نظر بگیریم.

قوامی با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت، گاز، برق منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌ها و اجرای قانون هدفمندی در بخش زیرساخت‌ها را ندارند، گفت: در دولت یازدهم تلاش شد، تا این روند اصلاح شود، اما با توجه به گذشته آن راه قبلی پیموده شد، همچنین ۱۰ درصد منابع هدفمندی به بهداشت و درمان (طرح تحول سلامت) پرداخت شد و حدود ۴ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف شدند.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه قانون بودجه ۹۶، ۳۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی را در این سال پیش‌بینی کرده است، ‌ گفت: با توجه به اینکه ۷۵ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت می‌شود، ۱۰ تا ۱۱ هزار میلیارد تومان کسری این منابع از بودجه عمومی تأمین خواهد شد، بنابر این اگر بخواهیم بر مبنای رقم منابع هدفمندی یارانه بپردازیم، باید ۱۰ تا ۱۳ میلیون نفر از یارانه‌بگیران موجود حذف شود.

قوامی در مورد اجرا نشدن قانون هدفمندی یارانه‌ها برای اصلاح تلفات شبکه انتقال و توزیع در نیروگاه‌های برق، ‌ آب و همچنین موضوع گاز و انرژی تصریح کرد: با توجه به اینکه از ابتدا سهمی به منظور سرمایه‌گذاری و توسعه بخش تولید پیش‌بینی نشد، قانون به درستی اجرا نشده و به همین علت هر چقدر نیز سهم شرکت‌های تولیدکننده انرژی اضافه می‌شود، باز هم جبران هزینه‌ها را نمی‌کند و مشاهده می‌کنیم که سهم این شرکت‌ها از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بیشتر شده و یارانه نقدی ثابت مانده است.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل حامل‌های انرژی درآمد کسب می‌شود که ۳۳ هزار میلیارد تومان آن به یارانه نقدی اختصاص دارد، اما بقیه آن از طریق بودجه تأمین می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.