نگاهی به گذشته وسیر تصمیم سازی برای طرح توسعه پالایشگاه نشان می دهد که مردم شیراز نباید دلشان را به نظرات ضد و نقیض تصمیم سازان دلخوش کنند چرا که به نظر می رسد، ترمز طرح توسعه پالایشگاه شیراز کشیده شده است.

پالایشگاه شیراز از کلنگ زنی تا تعطیلی/ هزینه هایی که به باد رفت!

اختصاصی قدس آنلاین- معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست که این روزها عملکرد ضعیفش در خصوص پیچیده شدن وضعیت آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر به چشم می آید در نامه ای خطاب به استاندار فارس نوشت: «نظر به این‌که ظرفیت قابل‌ تحمل محیط‌ زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تأثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای دچار محدودیت شده، تأکید این سازمان پس از بررسی‌ های کارشناسی، مکان‌ یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است».

رئیس سازمان محیط زیست کشور با این نامه هم به مناقشه چندین ساله موافقان و مخالفان این طرح پایان داد و هم به مصوبه و مجوز دو دولت مهر ابطال زد! طرح توسعه پالایشگاه شیراز با ظرفیت خوراک روزانه ۱۲۰ هزار بشکه، با هدف تولید ۱۱ میلیون لیتر بنزین در روز در سال ۱۳۸۷ آغاز شد و قرار بود سال ۱۳۹۱ ساخت آن به اتمام برسد اما امروز پس از گذشت ۸ سال در حالی که همه چیز برای ساخت آن فراهم بود، متوقف شد.

سیدمحمد احمدی استاندار وقت فارس که او نیز یکی از حامیان این پروژه بود در آذرماه سال ۹۳  در گفتگویی اعلام کرده بود: در نشست اخیری که با رییس سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم با موافقت این سازمان ساخت پالایشگاه دوم شیراز نهایی شد.

تنها یک هفته بعد مدیرکل وقت محیط زیست استان فارس، ادعای استاندار  را تکذیب کرد. حسینعلی ابراهیمی کارنامی با رد صادر شدن مجوز نهایی برای ادامه روند ساخت فاز دوم پالایشگاه شیراز گفت: در این خصوص منتظر اظهار نظر نهایی کمیته ارزیابی سازمان محیط زیست کشور هستیم.

در سال ۱۳۹۴، این بار دولت تمام قد پای کار آمد تا بهانه ها برای آغاز این پروژه تمام شود لذا در نهایت دولت با ساخت این پالایشگاه موافقت کرد.

به دنبال صدور مجوز دولت به این پروژه، کارشناسان محیط زیست درباره تبعات زیست محیطی این پروژه هشدار دادند اما در سفر رئیس جمهور به فارس در اردیبهشت ماه سال ۹۴، حسن روحانی از طریق ویدئو کنفرانس طرح توسعه پالایشگاه شیراز را کلنگ زد.

ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همان روز به این موضوع واکنش نشان داد. او در شورای اداری استان گفت: توسعه پالایشگاه شیراز منوط به مطالعات دقیق و همه جانبه زیست محیطی است.

بعد از این ماجراها علی القاصی مهر؛ رئیس کل وقت دادگستری فارس هم وارد ماجرا شد و با اعلام این که از اجرای این پروژه جلوگیری به عمل آمده است، گفت: با بررسی های صورت گرفته احداث این پروژه موجب تخریب پارک ملی بمو و از سوی دیگر در پی آلودگی های ناشی از آن خطر سلامت مردم منطقه را در در پی خواهد داشت.

در همین راستا مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شواری اسلامی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: موضوع پالایشگاه های فاز دوم شیراز بحث بسیار قدیمی است که با پیگیری های انجام شده و رفت و آمد هایی که بین محیط زیست و مجریان امر صورت گرفته است مشاهده می شود افرادی  با این طرح مخالفت کرده و ه طرح توسعه پالایشگاه شیراز  مجددا به بن بست بر می خورد.

وی عنوان کرد: پیمانکاری که مشخص شد تا پروژه فاز ۲ پالایشگاه شیراز را اجرایی کند به جایی رسید که به طور کل از ساخت این پالایشگاه انصراف و سرمایه اش را به جای دیگری انتقال داده است.

رضایی با اشاره به اینکه پرونده سازی در خصوص این پروژه بسیار زیاد است، عنوان کرد: چندین جلسه برگزار شده است اما این مشکل از نظر محیط زیست حل نشده است؛ این در حالی است که هم اکنون شیراز از لحاظ مواد نفتی و سوختی با چالش مواجه است.

نماینده مردم شیراز اذعان کرد: روزانه چندین تانکر مواد سوختی از اصفهان به سمت شیراز حرکت می کند که خطرات ناشی از آن بسیار زیاد است؛ در عین حال اگر فاز ۲ پالایشگاه شیراز ساخته شود با یک خط لوله تمامی سوخت استان شیراز مرتفع خواهد شد و حتی این امکان به وجود خواهد آمد که سوخت رسانی به استان های همجوار نیز انجام شود.

وی یادآور شد: برخی از نامه ها نشان می دهد که محیط زیست تلویحا موافقت کرده اما با تغییر فرد مشاهده می شود که محیط زیست مانع آن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.