وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آلمان در صورت تمایل می تواند نیروهای نظامی خود را که در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه مستقر هستند، از این پایگاه هوایی خارج نماید.

چاوش اوغلو: آلمان برای خروج نیروهایش از پایگاه اینجرلیک مختار است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از رویترز، «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه در واکنش به سخنان همتای آلمانی خود اظهار داشت که آلمان در صورت تمایل مختار است که نیروهای نظامی خود را که در پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه مستقر هستند، از این پایگاه نظامی خارج نماید.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد که برلین باید نگرش خود را نسبت به آنکارا تغییر دهد.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان اوایل روز پنج شنبه گفته بود که در صورت عدم تغییر موضع ترکیه در قبال دیدار نماینده های پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک، پارلمان کشورش در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: «من فقط می توانم امیدوار باشم که دولت ترکیه در روزهای آینده نظرش تغییر کند؛ در غیر اینصورت پارلمان آلمان یقیناً نخواهد گذاشت کع سربازان آلمانی در ترکیه بمانند».

چاوش اوغلو در مصاحبه با گوینده شبکه تلویزیونی «اِن تی وی» گفت: «آنکارا قصد نداشت که با ممانعت از دیدار قانونگذاران آلمانی از پایگاه اینجرلیک، مقامات برلین را تهدید نماید».

گفتنی است که حدود ۲۵۰ نیروی نظامی آلمان به منظور مشارکت در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش در این پایگاه هوایی مستقر هستند.

مقامات ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته اند که برای دیدار اعضای پارلمان آلمان از این پایگاه هوایی زمان نامناسبی تعیین شده بود.

این در حالی است که «اورزلا فون درلاین» وزیر دفاع آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد که دولت این کشور در حال ارزیابی گزینه های جایگزین برای انتقال نیروهای نظامی خود از پایگاه اینجرلیک ترکیه است و مکانی در کشور اردن را برای استقرار این نیروها در نظر دارد.

چاوش اوغلو در واکنش به اظهارات مقامات برلین گفت: «اگر آنها خواهان خروج از این پایگاه هستند، در تصمیم خود مختارند. ما نمی خواهیم از آنها خواهش کنیم [که بمانند]. آنها کسانی بودند که می خواستند [به پایگاه اینجرلیک] بیایند و ما به آنها کمک کردیم. اگر آنها می خواهند بروند، ما به آنها می گوئیم خداحافظ».

لازم به ذکر است که روابط میان ترکیه و آلمان که از اعضای ائتلاف نظامی ناتو به شمار می روند، پس از یک سری اختلافات و جنجالهای دیپلماتیک به شدت رو به تیرگی گراییده است. در تازه ترین تقابل دیپلماتیک، مقامات ترکیه از اعطای پناهندگی آلمان به ترک تباران متهم به مشارکت در کودتای نافرجام پانزدهم ژوئیه، به شدت به خشم آمده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.