زابل- کارخانه شیر سیوستان یکی از مهم ترین کارخانجات شهرستان زهک به شمار می رود که در دولت یازدهم به وادی فراموشی سپرده شد.

تولیدات کارخانه شیر سیوستان خشک شد/۲۳۰ کارگر بیکار شدند
به گزارش قدس آنلاین،به نقل از اوشیدا  اقتصاد مقاومتی واژه ای است که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن جهت برون رفت از مشکلات فعلی تاکید فراوان داشته اند و در این راستا حفظ کارخانجات و رونق تولید داخلی را توصیه کرده اند.

کارخانه شیر سیوستان نیز با اشتغال شمار زیادی کارگر و دامدار تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی منطقه داشته است اما متاسفانه با بی تدبیری مسولان چرخ آن از حرکت ایستاد تا شمار زیادی از مردم منطقه بیکار شده و بار سفر از دیار آبا و اجدادی خود بربندند.

با توجه به شرایط ویژه سیستان در حال حاضر بیشتر مردم منطقه بیکار شده به طوری که یارانه تنها درآمد بسیاری از خانواده های سیستانی می باشد و خانواده هایی که خوش شانستر هستند از مستمری کمیته امداد برخوردار می باشند بنابراین وجود کارخانجاتی از قبیل سیوستان تاثیر به سزایی در رشد منطقه دارد.

۲۳۰ کارگر کارخانه سیوستان بیکار شدند

رییس کارخانه شیر سیوستان عنوان کرد: کارخانه شیر سیوستان با سرمایه گذاری ۹ میلیارد تومانی در زمینی به مساحت ۱۲ متر مربع و زیربنای سه هزار و ۲۰۰ متر مربع در ناحیه صنعتی زهک ایجاد شده است.

نعمت الله پودینه ابراز کرد: در این کارخانه تعداد ۲۳۰ کارگر مشغول به کار بودند همچنین ۱۵ هزار خانواده دامدار نیز از این طریق امرار معاش می کردند که با تعطیلی کارخانه بیکار شدند.

وی با بیان اینکه پس از تعطیلی سیوستان هیچ کس از کارخانه حمایت نکرد، افزود: کارخانه شیر زهک در دولت روحانی تعطیل شد تا شمار زیادی از مردم منطقه بیکار شوند.

پودینه تصریح کرد: هر یک از ۱۵ هزار خانواده دامدار منطقه روزانه بین یک تا یک صد کیلوگرم شیر به کارخانه سیوستان می فروختند که با تعطیلی کارخانه عملا همه آن ها بیکار شدند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این کارخانه با تشویق جهاد کشاورزی جهت تامین شیر یارانه ای ایجاد شد که فقط یک سال و نیم شیر یارانه ای توزیع کرد اما بعد از هدفمند کردن یارانه ها شیر یارانه نیز حذف شد و در نتیجه ۷۰ درصد خط تولید راکد ماند.

وی ادامه داد: بعد از راکد ماندن خط تولید شروع به تولید دوغ وماست کردیم و صادارت به کشور افغانستان را انجام می دادیم که با گذاشتن تعرفه و عوارض صادرات این بازار را هم از دست دادیم.

پودینه با بیان اینکه سیوستان از اردیبهشت سال ۱۳۹۵ تعطیل شده است، عنوان کرد: مردم منطقه گاوداری صنعتی ندارند و همه به دامداری سنتی اشتغال دارند بنابراین معیشت آنان به همین شیر گاو بستگی دارد.

وی همچنین گفت: پس از تعطیلی کارخانه بارها به استاندار نامه نوشتم و در این راستا چندین جلسه ستاد تسهیل گرفته و مصوبه پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش مصوب شد ولی چون بدون پشتوانه اجرایی بود هیچگاه عملی نشد.

بانک ها از ارائه تسهیلات خودداری کردند

پودینه با عنوان اینکه ندادن یارانه سوخت و نداشتن سرمایه درگردش مهم ترین دلایل تعطیلی سیوستان به شمار می رود، بیان کرد: در زمان فعالیت کارخانه به عنوان کار افرین برتر ملی و کشوری انتخاب شدم.

رییس کارخانه شیر سیوستان با عنوان اینکه هشت کارخانه شیر در استان فعالیت داشتند که همه ورشکسته شدند گفت: کارخانجات شیر سیستان و بلوچستان برای دریافت وام به منظور به روز رسانی سیستم به بانک ها معرفی شدند اما از آنجائی که برای این کار وثیقه های سنگین مورد نیاز بود نتوانستند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند تا همچنان این مشکل به قوت خود باقی بماند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت شیر سیستان و بلوچستان افزود: با به روز رسانی سامانه ها می توان شیر استریل مورد نیاز مدارس استان را تولید کرد همچنین صادرات به افغانستان را انجام داد تا شاهد رونق اقتصادی در منطقه باشیم اما با این حال هیچ کس حمایتی از این کارخانه نمی کند.

پودینه با اشاره به این مطلب که هزینه بیمه تامین اجتماعی کارگران بسیار سنگین است ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای بالاترین تعداد افراد مبتلا به سوتغذیه است بنابراین با اختصاص یارانه شیر می توان کارخانجات را یاری و سوتغذیه را در منطقه ریشه کن کرد.

رییس کارخانه شیر سیوستان تاکید کرد: در صورت حمایت از سوی مسولان توان تولید شیر در سیستان وجود دارد به طوری که روزانه می توان بیش از ۵۰ تن شیر در منطقه تولید کرد.

وی در پایان گفت: دولت تدبیر و امید نه تنها مشکلات موجود در سیستان و بلوچستان را رفع نکرد بلکه بذر ناامیدی را بیش از پیش در دل مردم منطقه کاشت و رشد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.