اهواز- دولت برای احیای کارون، جلوگیری از انتقال آب و تامین حقابه تالاب‌ها وعده‌هایی داد اما تا به امروز به این وعده‌ها آنگونه که باید عمل نشده و با وجود اینکه مقرر بود تا با احیای «اروند» باری دیگر رونق از دست رفته به این منطقه باز گردد اما کشتی وعده ها به گل نشسته است.

کشتی وعده های دولت در اروند به گِل نشسته است

به گزارش قدس آنلاین، خوزستان علاوه بر مشکلات فراوان با وعده های بسیاری قبل از انتخابات همراه بوده است که هنوز تحقق پیدا نکرده است.

مردم خوزستان با عینک خوش‌بینی ۴ سال نظاره‌گر عملکرد دولت بودند ولی اعتبارات مقابله با ریزگردها به دلیل نبود بودجه ابلاغ نشد.

دولت به افزایش برداشت نفت از میادین نفتی خوزستان افتخار می‌کند اما وعده رییس جمهور در سال ۹۲ مبنی بر اختصاص بخشی از درآمدهای فروش نفت به این استان هنوز عملی نشده است؛ موضوع آلایندگی نفت نیز دیگر معضل خوزستانی‌ها است که وقتی با مشکل ریزگردها ادغام شود در نتیجه آن فقط چند روز هوای سالم برای خوزستانی‌ها رقم می‌خورد.

البته به غیر از موضوعات اجتماعی در مسائل سیاسی هم دولت توفیقی در خوزستان نداشت سپردن کلید استانداری به ۳ نفر به همراه تغییرات گسترده در استانداری و بیش از ۶۰ تغییر در فرمانداری‌ها نشان از نبود ثبات در مدیریت سیاسی استان داشت.

طرح ۵۵۰ هزارهکتاری تنها طرحی بود که مورد توجه دولت قرار گرفت اما اجرای این طرح بدون پیوست زیست محیطی سبب شده که برای جلوگیری از خسارت زهاب‌ها به اراضی خوزستان، باید ۱۱۰ هزار میلیارد ریال اختصاص یابد.

اولویت با محیط زیست است
هیئت دولت که در سال ۹۲ وعده های بسیاری را برای حل مشکلات مردم داده بود در آخرین سفر خود نیز این وعده ها را تکرار کرد.

رییس جمهوری پس از سفر سال ۹۲ باری دیگر به جمع مردم امد اما ظاهرا حرف جدیدی برای مردم خوزستان نداشت به همین دلیل با ذکر خاطره‌ای درباره اشک‌هایش حرف‌هایش را پایان داد.

رییس جمهوری گفت: موقعی که ریزگردها به همراه رطوبت زندگی مردم ایران را مختل کرد، من به همراه دکتر جهانگیری اشک ریختم.

رییس جمهور بدون اشاره به اینکه دولت چه اقداماتی برای رفع مسئله گرد و غبار خوزستان کرده است در این سفر وعده داد:«در دولت دوازدهم اولویت با محیط زیست خوزستان است و مشکل گرد و غبار در دولت آینده رفع می‌شود» این در حالی است که روحانی در سفر تبلیغاتی خود در سال ۹۲ نیز وعده حل مشکل ریزگردها را داده بود.

رییس جمهوری در سال ۹۲ گفته بود: یکی از مباحث اصلی مورد توجه دولت رفع مشکل هجوم ریزگردها به خوزستان است که باید این مسئله در تعامل با دیگر کشورها حل و فصل شود.

قرار بود مشکل ریزگردها با همکاری سایر کشورهای منطقه حل شود اما این در حالی است که  دولت یازدهم به هیچ یک کشورهای عراق، سوریه و عربستان که منشاء ریزگردهای خارجی بودند سفری نداشت و جنگ در این کشور ها را مانعی برای حل این مشکل عنوان می کرد.

اروند در انتظار تحقق وعده ها

اما یکی از مهمترین وعده های دولت در سفر به اهواز، احیای اروند رود و لایروبی آن بود.

هر چند که دولت وعده احیای اروند رود را در سال ۹۲ نیز داده بود اما رییس جمهور در سفر به اهواز عنوان کرد:«اروند را به صورتی در می آوریم که بتواند نه تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند«.

البته دولت استفاده از مزایای منطقه آزاد اروند را در سال ۹۲ و همچنین این سفر وعده داد و رییس جمهور تاکید کرد: «بنده وقتی قولی را خدمت مردم ارائه می‌کنم، اطمینان می‌دهم که کاملاً مورد کار کارشناسی قرار گرفته و حتماً عملی خواهد شد». اما با گذشت ۴ سال از منطقه آزاد شدن اروند، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند می‌گوید هنوز مشکل تثبیت حاکمیت منطقه آزاد وجود دارد و این کار زمانی به سرانجام می‌رسد که گیت‌های گمرک در خروجی این منطقه مستقر شوند اما هنوز گمرک ایراداتی وارد می‌کند.

حیات خرمشهر در خطر است

 نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می گوید: آبادان و خرمشهر پیش از انقلاب با یک رودخانه ای بنام اروند رود زنده بود و بنادر هم کارکرد خود را داشتند اما اکنون عدم لایروبی این آبراهه برای بخش عظمیی از مردم که از طریق آب، نانشان را به دست می آورند، مشکلات زیادی را سبب شده است.

عبدالله سامری  بیان می کند: زمانی که اروند رود لایروبی شده بود و بنادر آبادان و خرمشهر فعال بودند ما به تهران پایتخت کشور وام می دادیم اما امروز بنادر ما از توسعه باز مانده اند.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس تصریح می کند: در زمان حاضر جوان های ما برای یافتن شغل درمانده اند، صرف ارائه گزارش، دردی از مردم دوا نمی شود، با ایجاد زمینه کار و اشتغال به طور قطع زمینه بروز جرم کاهش می یابد. 

سامری یادآور می شود: آب شوری که به شهرهای ما می رسد و ریزگردهایی که وجود دارد تمام کشاورزی ما  را از بین برده است، سدسازی دولت ها وضعیت نامناسبی را برای شهرها ایجاد می کند که گستردگی کانون های ریزگردها و از بین رفتن کشاورزی از نتایج آن است.

اروند تنها راه نجات اقتصادی

نماینده مردم خرمشهر اظهار می کند: اکنون که دولت تکلیفی در زمینه حل مشکل سدها ندارد، ریزگردها نیز روز به روز بیشتر بر شهرهای استان خوزستان ورود می کنند، رفت و آمدهای خانم ابتکار هم بی حاصل بود و جلساتی هم که با حضور مسئولان پایتخت نشین در استان و با اتلاف وقت خودشان و مدیرانشان همراه است و حاصلی را نیز در زمینه برطرف شدن ریزگردها از چهره خوزستان و در زمینه اشتغال استان ندیده ایم، راهکاری جزء احیای اروند رود در مقطع فعلی باقی نمی ماند.

سامری عنوان کرد: از آنجایی که وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی جزء اعضای شورایعالی مناطق آزاد است لذا انتظار می رود وی در جلسه هیات دولت به رئیس جمهور بگویند که نجات آبادان و خرمشهر در گرو احیای اروند رود است، اگر این آبراهه لایروبی شود یقین بدانید که جرائم کاهش می یابد. 

وی گفت: تمام این مشکلات با ایجاد زمینه های اشتغال رفع می شود که متاسفانه ما این زمینه ها را در خوزستان نمی بینیم، شرکتها و کارگاههای تولیدی یکی پس از دیگری در حال تعطیلی هستند و ما اشتغالی را که بتواند مشکلات مردم را حل کند، نمی بینیم. 

نماینده مردم خرمشهر در مجلس با ابراز امیدواری از بازگشت رونق به بنادر خرمشهر و آبادان با لایروبی اروندرود افزود: در زمان حاضر شهرهای خرمشهر و آبادان با توسعه فاصله زیادی دارند،  شبکه آب شرب خرمشهر پس از سالها اکنون به ۳۰ درصد بازسازی رسیده و هنوز ۷۰ درصد آن بدون بازسازی مانده و آن حجم از کار انجام شده نیز سالهای زیادی از عمر مفیدشان باقی نمانده است.

سامری با تاکید بر اینکه ما با توسعه بسیار فاصله داریم، اظهار کرد: آمارهای ارائه شده در مورد توسعه آمارهای هوایی و فضایی است و لذا خواهان آنیم که برای حوزه اشتغال در خوزستان فکری اساسی شود، واقعیت های موجود با آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان زمین تا آسمان فاصله و تفاوت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.