یزد- رونق اقتصادی نخستین و البته بیشترین مطالبه مردم کشور از رئیس جمهور است، خواسته ای که این روز ها گریبانگیر بسیاری از کسبه و بنگاه های اقتصادی از جمله استان یزد شده است.

یزد بر مدار بیکاری می چرخد

به گزارش قدس آنلاین، هر چند که سید محمد میرمحمدی استاندار یزد تحریم ها و مشکلات معیشتی مردم و رکود اقتصادی در این استان را در کارگروه های اقتصادی که تاکنون برگزار شده است به دولت دهم  نسبت می دهد و معتقد است در استان یزد به دلیل گام های موثر رونق اقتصادی حاصل شده است اما کسبه و اصناف مختلف یزد سخن دیگری به میان می آورند که بر روی سخنان استاندار خط بطلان می کشد.

اقتصاد نخ نما

رئیس اتحادیه صنف خیاط استان یزد با بیان اینکه ۳ سال است که با مشکلات رکود دست‌وپنجه نرم می‌کنند اظها می کند: طی ۴۷ سال فعالیتی که داشتم هیچ سالی به رکودی بازار امسال نبوده است.

 محمد غفاریان ادامه می دهد با توجه به شعار سال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» همراهی و مساعدت مسئولان برای رونق بخشیدن به کارگاه‌های خیاطی را خواستاریم.

وی با اشاره به رکود شدید در کارگاه‌های خیاطی در یزد خاطر نشان کرد: بازار پوشاک داخلی در رکود شدید به سر می‌برد؛ هرساله در ایام بعد از عید رکود افزایش می‌یافت؛ اما امسال پیش عید نوروز هم این رکود حاکم بود.

وی دلیل این رکود را جیب خالی مردم و نبود نقدینگی اعلام کرده و می افزاید: رکود کلی، بالا رفتن قیمت پارچه، واردات بی‌رویه پوشاک و قاچاق پوشاک نیز خیاطان را از کار بیکار کرده است.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های سایر استان‌ها از جمله خراسان رضوی قیمت تمام‌شده پایین‌تری را نسبت به خیاطان یزدی ارائه می‌کنند؛ این مسئله به خاطر داشتن کارگران افغانی بدون بیمه و با دستمزد پایین و همچنین کیفیت پایین است.

سقوط شاخص های فروش

رئیس اتحادیه خواربارفروش یزد نیز از کاهش ۶۰ درصدی فروش واحدهای صنفی این اتحادیه خبر می دهد.

 سیدحسین عقیلی با بیان اینکه ۳۰۸ واحد صنفی مجوز دار در این اتحادیه فعالیت دارند، اظهار می کند: این اتحادیه با کاهش تقریبا ۶۰ درصدی فروش مواجه بوده است.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار و کاهش قدرت خرید مردم بیان کرده است: مردم با درآمد ناچیزی که دارند تنها می‌توانند حداقل‌های زندگی خود را تأمین کنند و توانایی خرید برنج ۱۴ هزار تومانی ندارند.

وی می افزاید: پرداخت مالیات، افزایش اجاره بهای مغازه‌ها، افزایش قبوض گاز، برق و ... مغازه‌داران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و با ادامه این روند می‌توان احتمال داد تا پنج سال آینده مغازه‌ها تعطیل شوند.

نقش مشکلات بر تار و پود فرش فروشان

رئیس اتحادیه فرش ماشینی یزد نیز با اشاره به رکود حاکم بر بازار و  بالا بودن اجاره‌ مغازه‌ها گفت: اکثر مغازه‌های فروش فرش ماشینی اجاره‌ای هستند و  بالا رفتن اجاره‌ها، افزایش مالیات‌ها، قبوض آب و برق و گاز و غیره به فروشندگان فشار زیادی وارد می‌کند و اکنون نیز  با وجود وضعیت رکود اقتصادی و کاهش فروش و نداشتن درآمد، مردم گرفتار هستند با این وجود نمی‌توانند مغازه‌ها را هم تعطیل کنند چون شغل دیگری ندارند.

محمدعلی برادران وی با بیان اینکه در سال ۹۴ و ۹۵ فروش مغازه‌های فرش ماشینی در یزد با کاهش بیش از ۳۵ درصدی مواجه بوده است، افزود: فرش ماشینی تنوع زیاد و هم کیفیت بسیار بالایی دارد اما رکود اقتصادی بیشترین دلیل این کاهش فروش است، زمانی که پول در جیب مردم نباشد خرید و فروش هم انجام نمی‌شود.

برادران با بیان اینکه برجام مانند یک قرص مسکن هست و هیچ تأثیری روی بازار نداشته است، ادامه داد: زمانی که بازار رونق می‌گیرد که پول به مردم تزریق شود؛ ساخت‌وساز کشور دچار مشکل شده در حالی که اگر ساخت‌وساز در کشور رونق بگیرد بسیاری از شغل‌ها رونق می‌گیرد.

تعطیلی مغازه ها

رئیس اتحادیه صنف پوشاک یزد نیز از تعطیلی ۱۸۱ واحد پوشاک در یزد در سال گذشته خبر داد.

محمدمهدی باغستانی  پوشاک قاچاق را یکی از عوامل ریشه ای در ضرر کسبه عنوان کرد و افزود: متأسفانه حمایتی از سوی دولت در سطح توزیع و خرده فروشی صورت نگرفته و صرفاً بانک‌ها ذینفع در وضعیت کنونی هستند و بهره‌های بانکی حاکم بر بازار باعث افزایش ورشکستگی کسبه شده است.

وی ادامه داد: چطور یک واحد صنفی می‌تواند با ۲۳ درصد مصوب اجناس را به مصرف کننده نهائی عرضه کند در حالی که اجاره‌بها سالیانه در حال افزایش چشمگیری است و بهره‌های بانکی و تأخیرهای حاصل از آن به میزانی بیش از این درصد قانونی محسوب می‌شود.

تعطیلی کارخانه

مدیرعامل کارخانه لوله و اتصالات پلیمیری بسپار شیرکوه یزد نیز از تعطیلی این واحد تولیدی خبر داد.

محمد حسین خواجه امینیان اظهار داشت: تولیدات این کارخانه انواع لوله و اتصالات پلیمری بود و ظرفیت تولید هزار و ۵۰۰ تن تولید در سال را داشت اما به دلیل رکود حاکم بر بازار در کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه فعال بود.

وی در خصوص دلیل اصلی تعطیلی این کارخانه گفت: به دلیل فشارهای مالیاتی دیگر ادامه تولید مقرون به صرفه نبود و مجبور به تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران شدیم.

وی تصریح کرد: تولید لوله و اتصالات یکی از صنایع وابسته به بخش مسکن و صنعت ساختمان‌سازی است و رکود صنعت ساختمان در سال های اخیر باعث شده صنایع وابسته به آن نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در فروش و بازار خود با مشکل مواجه شوند.

وی اذعان داشت: همه تلاشمان را کردیم تا حقوق کارگران بدون تاخیر پرداخت شود برای این کار به قرض کردن و گرفتن وام روی آوردیم و تمام بدهی، حقوق و مالیات و ... را پرداخت کردیم اما در نهایت متوجه شدیم ادامه کار عاقلانه نیست.

امینیان با گلایه از مالیات‌های سنگین بیان کرد: در شرایطی که تولید بیش از ۵ درصد سود ندارد اما دارایی سود ۱۴ الی ۲۵ درصد را برای واحد تولیدی در نظر می‌گیرد و این یعنی ضرر. متاسفانه در بسیاری از موارد به دلیل شرایط رقابتی بازار نمی‌توان مالیات بر ارزش افزوده را از مشتری دریافت کرد اما باید این مالیات را به دولت پرداخت کرد.

حمایتی از دولت ندیدیم

این فعال اقتصادی در خصوص وضعیت سایر واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: بسیاری از واحدهای تولیدی دیگر نیز شرایط مشابهی دارند؛ بعضی فقط چند روز در هفته فعال هستند و بدهی‌های شدیدی به بانک‌ها دارند. با توجه به نقش و اهمیت بخش مسکن در اقتصاد اگر رکود مسکن رفع شود بسیاری از مشکلات صنایع وابسته نیز از بین خواهد رفت.

وی در خصوص حمایت‌های دولتی از بخش صنعت گفت: در این دولت حمایتی ندیدم؛ فقظ به شعار دادن اکتفا کردند. در این دولت مالیات‌ها چندین برابر شده، نرخ سود بانکی نیز در عمل تفاوتی نکرده و حتی اخذ وام و تسهیلات نیز به شدت سخت شده است پس حمایتی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.