زاهدان-توسعه سواحل مکران به عنوان یکی از سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور مطرح است و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موظف به همکاری در این خصوص شده‌اند.

شکوفایی کشور در گرو اجرای طرح توسعه سواحل «مکران»

علیرضا لعل اکبری: توسعه سواحل مکران به عنوان یکی از سیاست‌های برنامه ششم توسعه کشور مطرح است و همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موظف به همکاری در این خصوص شده‌اند.

به گفته کارشناسان اجرای طرح توسعه سواحل مکران آثار بسیار ارزنده‌ای برای کشور به ارمغان خواهد داشت به طوری که از آن به عنوان دروازه طلایی یاد می‌شود.

مُکران از نظر تاریخی، سرزمینی ساحلی در جنوب شرقی ایران و جنوب غربی پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در غرب جاسک تا لاس بلا در جنوب غربی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

مجاورت آن با آب‌های آزاد بین‌المللی در سرتاسر مرز جنوبی، همسایگی مستقیم با کشورهای پاکستان و افغانستان، و به طور غیرمستقیم با کشورهای آسیای مرکزی(از طریق ترکمنستان) ازجمله قابلیت‌های این منطقه محسوب می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان در مسیر دو کریدور از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد. این امر، منطقه مکران را به عنوان محور ترانزیتی طرح توسعه جنوب شرق مطرح می‌کند.

پروژه همچنان در حال بررسی

در این خصوص نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگویی با خبرنگار ما می‌گوید: دولت، برنامه هایی برای توسعه سواحل مکران در بخش زیربنایی، انرژی، صنعت، کشاورزی و شیلات و ارتقای امنیت و توسعه پایدار و متوازن این سواحل دارد.

علیم یارمحمدی می‌افزاید: این منطقه ظرفیت‌های زیادی دارد و اجرایی شدن این طرح، رشد و شکوفایی کشور را به دنبال خواهد داشت.

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: مطالعات این پروژه توسط دانشگاه‌های معتبر کشور با هزینه بالایی در حال انجام است.

وی می‌گوید: نتیجه این مطالعات هنوز اعلام نشده و تا زیرساخت‌ها فراهم نشود، طرح، اجرایی نخواهد شد و مطالبی که در این خصوص بیان می‌شود، فقط در حد شعار است.

برابری درآمد سواحل مکران با صادرات نفت!

وی به راه ساحلی آزادراه سراسری شلمچه تا گواتر اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: این کریدور ۶ بانده است و در اکثر بخش‌های مسیر، اقدام‌هایی برای ساخت صورت گرفته، اما عملیات اجرایی این پروژه در منطقه سیستان و بلوچستان به کندی صورت می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: سیستان و بلوچستان در مسیر یکی از سه کریدور ترانزیتی بزرگ دنیا قرار دارد و با ایجاد طرح توسعه جنوب شرق کشور، درآمد حاصل از آن معادل درآمد نفتی کشور خواهد بود. بنابراین توجه به زیرساخت‌های استان ضروری است.

وی به ظرفیت‌های منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: در دو نقطه دشت یاری و کهیر دو سد زیدان و کهیر وجود دارد و ۳۰ هزار هکتار آماده برای کشت است.

هندوستان کوچک در کنار دریای عمان

یارمحمدی، منطقه سواحل مکران را هندوستان کوچک توصیف می‌کند و اظهار می‌دارد: با تخصیص آب و احیای شبکه آبرسانی و همچنین با جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌توانیم، انواع میوه‌های گرمسیری خاورمیانه را تأمین کنیم.

وی خاطرنشان می‌کند: با اجرای طرح توسعه سواحل مکران بسیاری از مشکلات استان سیستان و بلوچستان رفع خواهد شد.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر بندر چابهار برای ارائه خدمات کالا به ظرفیت ۵/۹ میلیون تن درمرحله بهره برداری است و با اجرای کامل طرح توسعه جزایر مکران این ظرفیت به ۸۰ میلیون تن کالا خواهد رسید.

وی می‌افزاید: با افزایش این میزان ظرفیت، بندر چابهار، بنادر جبل علی و سنگاپور را پشت سر خواهد گذاشت.

ساخت شهر فرودگاهی در مکران

یارمحمدی به بازدید برخی از نمایندگان مجلس از شهر فرودگاهی اینچوان در کره جنوبی اشاره می‌کند  و می‌گوید: در این شهر حجم زیادی از کالای آسیا جابه‌جا می‌شود و تجار و بازرگان و سرمایه‌گذاران زیادی در این شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار می‌دارد: در طرح توسعه جزایر مکران، ساخت چنین شهر فرودگاهی نیز دیده شده و امید می‌رود با توجه به مجاورت دریا و عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های باری در منطقه، شاهد حجم بالایی از جابه‌جایی کالا باشیم.

وی تصریح می‌کند: طرح توسعه سواحل مکران به اعتبارات زیادی نیاز دارد و هرچند که در بودجه سالانه اعتباری برای این منظور در نظر گرفته شده و اعتبارات ویژه‌ای نیز به این امر اختصاص یافته، اما جذب سرمایه‌گذار داخلی را طلب می‌کند.

توسعه سواحل مکران در انتظار هیئت مدیره

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار می‌دارد: در حال حاضر طرح توسعه سواحل مکران به صورت هیئت مؤسس اداره می‌شود و اعضای آن از دفتر مقام معظم رهبری، سپاه پاسداران، وزارتخانه‌های دفاع، راه و شهرسازی، نفت و دیگر سازمان‌های مرتبط انتخاب شده‌اند.

وی خاطرنشان می‌کند: با تعیین هیئت مدیره، عملیات اجرایی طرح با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

نماینده مردم زاهدان در مجلس به مشکل تأمین برق در سیستان و بلوچستان اشاره می‌کند و می‌گوید: میزان تولید برق در استان فقط ۵۰ درصد مصرف ساکنان منطقه را فراهم می‌کند و بقیه برق مصرفی از دیگر استان‌های کشور تأمین می‌شود.

یار محمدی اظهار می‌دارد: زیرساخت‌های تأمین برق در استان ضعیف است و از شبکه ناقص استفاده می‌کنیم، به طوری که خط ۴۰۰ کیلوولت در خراسان جنوبی رها شده و این در حالی است که سیستان و بلوچستان به برق پایدار نیاز دارد.

انتظار برای رفع محرومیت

با این حال با توجه به ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان و آثار ارزنده ای که اجرای طرح توسعه سواحل مُکران برای کشور به ارمغان خواهد آورد، مردم منطقه از مسئولان انتظار دارند با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و رفع موانع،   توسعه سواحل مکران هرچه سریع‌تر اجرا شود تا غبار محرومیت از چهره منطقه پاک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.