مشهد- از آنجا که ایران در منطقه قرمز زلزله قرار دارد و تمام گسل‌های آن خطرناک هستند، باید تمام ایران تحت پوشش دستگاه‌های زلزله نگاری برای تحقیق روی گسل‌ها قرار بگیرد. او گسل‌های فعال ایران را کپه داغ، البرز، زاگرس و گسل بزرگ کویر شرق ایران بیان کرد که نیازمند بررسی هستند.

گسل‌های زلزله در خراسان فعال است

هنگامه طاهری: گسل کُپه داغ در نزدیکی آشخانه که اخیراً فعال شد، یک گسل تنها نیست بلکه مجموعه‌ای از گسل‌های موازی یا کنار هم و حتی عمود بر هم است.
رئیس اسبق ژئوفیزیک تهران و رئیس سابق مرکز زلزله نگاری ایران ضمن اظهار این مطلب به خبرنگار ما گفت: گسل‌های این منطقه بر هم اثر دارند و از آنجا که گسل مذکور در حال تخلیه فشار است، فعلاً در دو نقطه - سنگ سفید و آشخانه بجنورد- منجر به زمین لرزه شده است.

دکتر نصرالله کمالیان اظهار داشت: این گسل مسیری طولانی دارد؛ چنانکه از شرق کشور آغاز شده، از شمال خراسان گذشته و حتی از کمر دریای خزر هم می‌گذرد.
وی همچنین تصریح کرد: بر اساس آنچه در حال وقوع است، سیستم کپه داغ کاملاً تحت فشار است و نباید فراموش کنیم این سیستم باعث وقوع زمین لرزه‌ای مهیب در ۲۶ آبان ۱۲۷۲ شد و نیز ۱۴ ماه بعد در ۲۷ خرداد ۱۲۷۳ با ۱۰ و ۹ ریشتر در قوچان اتفاق افتاد، به طوری که شهر قوچان را جابه جا کرد و شهر کهنه امروز حاصل تخلیه قوچان تخریب شده ۱۲۰ سال پیش است.

او تأکید کرد: از آنجا که این منطقه جزو مناطق خطرناک است و مدام هم با پس لرزه روبه رو می‌شود، باید با نصب لرزه نگارهای بیشتر گسل‌های این منطقه مورد بررسی بیشتری قرار بگیرند تا شاید قادر باشیم، روش‌های پیش بینی زلزله را به شکل محکم تری بیان کنیم.
وی با اشاره به اینکه در آمریکا امروز این کار انجام می‌شود، خطاب به مسئولان بیان کرد: لازم نیست برای این منظور خودمان را وابسته به ورود وسایل پیشرفته از خارج بکنیم، بلکه با همین دانشی که داریم، قادریم دستگاه‌های لرزه نگاری برای بررسی گسل‌ها بسازیم.
وی همچنین یادآور شد: توجه داشته باشید، همین الآن هم زمین لرزه‌های کوچکی در این منطقه به وقوع می‌پیوندد که توسط لرزه نگارها ثبت نمی‌شود.
او علاوه بر این اذعان کرد: درست است که کارشناسان اعلام می‌کنند زمین در حال تخلیه انرژی است و بیان می‌دارند که خطری تهدید نمی‌کند، اما آنچه مسلم است اینکه زمین در حال جمع کردن انرژی هم هست و باید پیش از وقوع حادثه احتمالی بزرگ، روی این گسل‌ها تحقیق و بررسی انجام شود.
او سپس یادآور شد: یادمان باشد، اصولاً طبیعت قابل تکرار است.
وی گفت: از آنجا که ایران در منطقه قرمز زلزله قرار دارد و تمام گسل‌های آن خطرناک هستند، باید تمام ایران تحت پوشش دستگاه‌های زلزله نگاری برای تحقیق روی گسل‌ها قرار بگیرد.
او گسل‌های فعال ایران را کپه داغ، البرز، زاگرس و گسل بزرگ کویر شرق ایران بیان کرد که نیازمند بررسی هستند.
وی افزود: هر چقدر زمین لرزه بزرگ‌تر باشد، تعداد و دوام پس لرزه‌ها هم بیشتر می‌شود. لذا زلزله ۷/۵ ریشتری بجنورد احتمالاً تا چهارماه دیگر با پس لرزه روبه رو خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.