۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 531515

سمنان- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از آغاز برداشت گل محمدی از مزارع و باغ‌های این استان از جمله از باغات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خبر داد.

آغاز برداشت گل‌محمدی در سمنان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر دزیانیان با اعلام این خبر اظهار کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان که در شاهرود مستقر است، با مشارکت دانش‌آموزان دختر کاردانش رشته کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و با همراهی مربی و مسئولان این مراکز کار برداشت گلبرگ‌های گل محمدی از باغ الگویی مرکز را آغاز کرد.

وی با اشاره به اهمیت کشت این گیاه در منطقه افزود: کشت این گیاه در این مرکز با ارقام مناسب امسال به پنج هکتار گسترش یافت.

رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان ادامه داد: با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران و کمبود منابع آبی در استان، تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر الگوی کشت در استان از محصولاتی که به آب زیاد در طول دوره رشد خود نیازمند هستند به سمت محصولات با مقاومت بالاتر نسبت به کم آبی و محصولاتی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی و منطقه ای استان دارند و همچنین دارای مزیت اقتصادی نیز هستند، رفته و از این طریق گامی در جهت مدیریت صحیح منابع آبی و افزایش بهره‌وری آن در استان برداشته شده است.

دزیانیان با بیان اینکه یکی از محصولات مهم در تغییر الگوی کشت گل محمدی است اضافه کرد: با کشت و کار این محصول کشاورزی در مناطقی که با محدودیت آب مواجه‌اند، می‌توان به افزایش بهره‌وری آب و توسعه پایدار بخش کشاورزی در استان کمک کرد.

وی از گل‌محمدی به عنوان محصولی سودآور برای کشاورزان نام برد و اظهار کرد: به طور متوسط در هر هکتار گل محمدی در کشورمان براساس آمار سال زراعی قبلی ۲ و ۲ تن گل جمع‌آوری و برداشت می‌شود و از تقطیر هر ۲ و ۲ تن گل محمدی حدود یک کیلوگرم اسانس که از گرانترین اسانس های گیاهی به شمار می رود، به دست می آید.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: هر یک لیتر اسانس گل محمدی ۱۸ هزار دلار معادل ۶۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.