از جمله محورهای مهم مورد بحث رئیس جمهور آمریکا و سران سعودی موضوع یمن است.بی شک به دلیل موقعیت استراتژیک یمن و حضور جریانی به عنوان حوثی ها که مخالف سیاست های امریکا وعربستان ومتحدین در منطقه هستند آمریکاییها وسعودیها به دنبال راهکارهایی برای پایان بخشیدن به نیروی مقاومت در یمن خواهند بود.

آمریکا به دنبال منافع کارخانجات تسلیحاتی خود  و تضعیف نیروی مقاومت است /  ترامپ عربستان را بانکی پر از پول می بیند

اختصاصی قدس آنلاین - سفر به عربستان سعودی اولین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا محسوب می شود. رئیس جمهور آمریکا با هدف ایجاد تنش در منطقه و با توجه به نقش محوری ایران در تقویت محور مقاومت پای در خاک سعودی ها گذاشته تا تسلیحات چند ده میلیارد دلاری کارخانجات کشورش را به دولت سعودی بفروشد. انعقاد قراردادهای چند ده میلیاردی تسلیحاتی و مذاکرات منطقه ای از جمله محورهای مهمی است که ترامپ در دیدار با سران سعودی دنبال می کند.   پایگاه خبری - تحلیلی قدس آنلاین در گفتگوی پیش رو  با دکتر اصغر زارعی کارشناس بین الملل به تحلیل اهداف سفر ترامپ به عربستان سعودی پرداخته است.

 زارعی در این گفتگو با حائز اهمیت خواندن سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی گفت: سفر آقای ترامپ به عربستان سعودی به عنوان اولین سفر منطقه ای وی به غرب آسیا از چند جهت چگونگی تداوم ارتباط عربستان سعودی و آمریکا و تاثیرات این رابطه دو سویه بر مسائل منطقه ای حائز اهمیت است. آقای ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود نشان داد جایگاه ویژه ای برای عربستان در نظر دارد و معتقد بود عربستان سعودی در سیاست ها وتحولات منطقه نقش قابل توجهی ایفا می کند. از این رو می توان گفت سفر ترامپ به عربستان در راستای تایید اهداف خاصی است که ترامپ آن را دنبال می کند. مهمترین مساله غرب آسیا امروز شرایطی است که بر محور مقاومت در منطقه حکمفرماست. موفقیت و پیروزی های پی در پی مقاومت در سوریه و عراق شرایط را برای غرب به سرکردگی آمریکا و عربستان سعودی و هم پیمانانش سخت کرده است.

دکتر زارعی با اشاره به ناکامی های سعودی ها در سالهای اخیر در منطقه خاطر نشان کرد: هر چند دلارهای نفتی عربستان وحمایت های هم پیمانان منطقه ای و فرامنطقه ای از داعش و گروه های تروریستی فراوان بوده اما امروز مقاومت توانسته تحولات را به نفع خود رقم زند و تمامی توطئه ها و سرمایه گذاری های چند ساله اخیر جریان ائتلاف غربی_ عربی را به رهبری امریکا و برگزار کننده جنگ های نیابتی (خاندان سعودی) خنثی نماید. آزاد سازی مناطق تحت اشغال گروه های تکفیری –تروریستی و ناکامی های دولت سعودی در یمن و تحولات مردمی در بحرین شرایط سختی را برای رژیم آل سعود به دنبال داشته است. توطئه نفتی آل سعود علیه ایران، روسیه و سوریه نیز خنثی شد و عربستان نتوانست از این راه به اهدافش متوسل شود. بحران داخلی عربستان و اعتراضات شیعیان این کشور نیز تداوم شرایط را برای این کشور سخت کرده است.

وی مذاکره تسلیحاتی را از محورهای مهم سفر ترامپ به عربستان عنوان کرده و افزود: بی شک آقای ترامپ همانند روسای جمهور پیشین آمریکا به عنوان یک بانک و مرکز پولی به عربستان نگاه می کند. مذاکره و معامله چند ده میلیاردی تسلیحاتی منعقد شده گویای این واقعیت است که سفر آقای ترامپ در راستای فروش تسلیحات به عربستان سعودی و حامیانش در منطقه بوده است. در شرایطی که عربستان با کسری بودجه مواجه است آقای ترامپ به دنبال حفظ منافع  صاحبان کارخانجات تسلیحاتی امریکا است. آقای ترامپ در این سفر توانست حجم عظیمی از تسلیحات کارخانه های کشورش را به عربستان بفروشد.

وی معتقد است: علاوه بر خرید و فروش تسلیحات یکی از موضوعات و محورهای مورد توجه طرفین در عربستان موضوع جمهوری اسلامی ایران است. ایران به عنوان حامی جریان مقاومت در منطقه از جمله موضوعاتی است که رژیم جعلی صهیونیستی بدان نظر ویژه ای دارد بنابراین بحث ایران، عربستان و تحکیم روابط طرفینی بین عربستان و رژیم جعلی صهیونیستی وهم پیمانان منطقه ای سعودی از مسائلی است که در این سفر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. آنچه در این دیدار برای دوکشور عربستان و آمریکا حائز اهمیت است مهار مقاومت و جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.

زارعی تحکیم محورهای تروریستی را از اصلی ترین محورهای مذاکره ای عربستان و آمریکا عنوان کرده و خاطر نشان کرد: حوادث متعدد در ترکیه و در منطقه، گویای ناکارآمدی سیاست های پشتیبانی از گروه های تروریستی –تکفیری آمریکا و عربستان سعودی است. از سوی دیگر مثلث روسیه؛ ایران و سوریه نیز  مانع حرکت های ضد انسانی و تجاوز کارانه سعودی ها وغربی ها در منطقه شدند.   هر چند عربستان سعودی با بمباران و موشک باران های متعدد در مناطق نظامی و مسکونی به دنبال کسب موفقیت در سوریه بود اما تا کنون همچنان با مشکلات عدیده ای در اهداف خود مواجه بوده است. بدیهی است مسائل منطقه از مهمترین مواردی است که آمریکایی ها بدان بسیار حساس هستند  بنابراین از قدرت گرفتن مقاومت در عراق و سوریه به شدت هراسان بوده و تقویت مقاومت را تهدیدی جدی برای منافع خود می دانند. آنچه آقای ترامپ در سفر به عربستان سعودی دنبال می کند تحکیم محوریت گروه های افراطی و تروریستی به رهبری عربستان است. عربستان و آمریکا دو هفته گذشته با مذاکراتی که با ترک ها و سران رژیم جعلی صهیونیستی در اردن داشند به دنبال پیاده کردن نیروهای اردنی در خاک سوریه بودند که با شدت عمل و موضع گیری شدید سوریه مواجه شد واین طرح به پایان رسید. مذاکرات آمریکا و سران سعودی دراولین سفر ترامپ به غرب آسیا می تواند به دور جدیدی از اتفاقات وحوادث در منطقه منجر شود. آمریکا درصدد است تا عربستان نقش محوری وکلیدی را در این تحولات برعهده داشته باشد. موضع گیریهای وزیر دفاع عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران شاهد این ادعاست. قطعا جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات مورد علاقه دو طرف آمریکایی –سعودی است.

این کارشناس بین الملل موضوع یمن و موقعیت استراتژیک این کشور را از محورهای مهم مورد بحث سران آمریکایی –سعودی عنوان کرده دراین باره گفت: از جمله محورهای مهم مورد بحث رئیس جمهور آمریکا و سران سعودی موضوع یمن است. بی شک به دلیل  موقعیت استراتژیک یمن و حضور جریانی به عنوان حوثی ها که مخالف سیاست های امریکا وعربستان ومتحدین در منطقه هستند آمریکاییها وسعودیها به دنبال راهکارهایی برای پایان بخشیدن به نیروی مقاومت در یمن خواهند بود. هر چند سعودیها و رژیم صهیونیستی دربیش از دو سال گذشته با بمباران مناطق تحت تصرف حوثی ها درصدد از بین بردن این جریان مردمی مقاوم یمن بوده اند اما خوشبختانه مقاومت در یمن ادامه دارد واین مساله به شدت موجب نگرانی مضاعف عربستان، امریکا و رژیم جعلی صهیونیستی شده است. آمریکا و سعودی ها در این سفر به دنبال خاتمه بخشیدن به مساله یمن به نفع خود هستند تا بتوانند سایر موضوعات منطقه ای را در دستور کار قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.