«محمدحسن علیپور» پاکبان شهرداری رشت است که با دغدغه بهبود معیشت همکارانش به کارزار انتخابات قدم نهاد و امروز به عنوان غیر سیاسی ترین عضو پنجمین دوره شورای شهر برگزیده شد.

۱۸ هزار رای به صداقت «محمدحسن»/مرد کوچه های رشت بر کرسی شورا نشست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، سی و یکم اردیبهشت ماه است و ساعتی از عصر گذشته و کم کم دومین ماه زیبای بهار بار سفر می بندد.

کنار پنجره اتاق کارم و از پشت میزی که این روزها خاطراتی بسیار از سختی های فعالیت برای برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر رشت را در سینه حبس دارد، به شهری می نگرم که آینده سازانش چندساعتی است که مشخص شده و سرنوشتی جدید در انتظار آن است.

بار دیگر لیست نهایی منتخبان مردم در شورای شهر رشت را که مرور می کنم، نگاهم به نام پاکبانی که نه سابقه فعالیت سیاسی و نه حتی اجتماعی داشته اما در میان لیست ۱۱ نفره شورای شهر و در کنار افرادی که کمترین سابقه سیاسی شان عضویت در شورای چهارم بودن است، می افتد. مردی که شاید هیچ گاه حضورش در این مسند برای کسی متصور نبوده است.

این حضور نشان از دغدغه ای دارد که هرچند سیاست توانسته آن را به محاق ببرد اما، در انتخاب افرادی چون علیپور ظهور کرده و بهبود وضعیت معیشت به ویژه برای قشر کارگر، بهانه ای برای یک رای ۱۸ هزار نفره شده است.

بی درنگ وسایلم را از روی میز جمع می کنم و راهی می شوم چرا که در اولین تماس پاسخم را می دهد و مرا به محلی که در روزهای گذشته ستاد انتخاباتی اش بود، دعوت می کند تا شاید اولین نفری باشم که پای صحبت های پدیده انتخابات شورای شهر رشت نشسته است.

مردی با دغدغه های بزرگ

«۱۳ سال است که خیابان ها را جارو می کشم و در طول این سالها همواره شاهد شرمندگی کارگرانی مثل خودم در برابر نگاه خانواده هایشان بوده ام.»

این ها حرف های «محمدحسن علیپور» پاکبان شهرداری رشت است که در نخستین دقایق از آغاز ملاقاتمان در بعد از ظهر یک روز بهاری در محله قاسمیه رشت بر زبان جاری می کند. ساده است و صمیمی و با همان لباس پاکبانی توی مغازه ای که از در و دیوارش پیداست مدت ها خالی بوده و از طرف یکی از دوستان به عنوان ستاد انتخابات وی در اختیارش قرار گرفته، نشسته است.

همانطور که خودش می گوید دغدغه همیشگی اش احقاق حقوق کارگران به ویژه پاکبانان بوده و مهمترین هدفش از ورود به انتخابات شورای شهر هم برطرف کردن این دغدغه بوده است.

مدتها است که به جامعه کارگری به دلیل سپردن امور به پیمانکاران شهرداری و بخش خصوصی اجحاف می شود و عملا با اینکه اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی باید وضعیت کارگران را بهبود می بخشید اما به درستی در نهادها و سازمان های مختلف از جمله شهرداری رشت صورت نگرفته استستاد انتخاباتش نه شباهتی به ستاد انتخابات سایر نامزدها دارد و نه روی پوسترهایی که با کمک دوستان تهیه کرده، نشانی از عکس های آتلیه ای و شیک که این روزها در سطح شهر دیده می شد، پیداست. همان محمد حسن علیپور است با لباس پاکبانی و جاروی همیشگی که ۱۳ سال صدای خش خش آن در گوش خیابان ها و پیاده روها، ثبت شده.

هدفش از ورود به عرصه انتخابات را احقاق حقوق کارگران به ویژه پاکبانان اعلام می کند و به خبرنگار مهر می گوید: من از مردم و برای مردم هستم.

این منتخب شورا ادامه می دهد: مدتها است که به جامعه کارگری به دلیل سپردن امور به پیمانکاران شهرداری و بخش خصوصی اجحاف می شود و عملا با اینکه اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی باید وضعیت کارگران را بهبود می بخشید اما به درستی در نهادها و سازمان های مختلف از جمله شهرداری رشت صورت نگرفته است.

علیپور نسبت به اینکه برخی شورانشینان در طول سال ها از رای کارگران و پاکبانان شهرداری برای رسیدن به مقاصد شان بهره برده اند اما عملا اقدامی برای بهبود وضعیت موجود نکرده اند، دلخور است و منتقد.

وی می افزاید: متاسفانه با اینکه کارگران و از جمله پاکبانان با صداقت و امید به نمایندگان شورا رای می دهند اما هیچگاه تغییری در وضعیت آن ها داده نشده است به طوری که از کارگران به عنوان سیاهی لشکر استفاده می شود.

این منتخب شورا ورودش به عرصه شورا را با هدف پرکردن جای رابطه ها با ضابط ها عنوان می کند و می گوید: همه تلاشم را برای احقاق حقوق کارگران خواهم کرد.

شرمندگی همکاران در برابر خانواده هایشان عامل اصلی حضورم شد

علیپور ادامه می دهد:  ۱۳ سال است که پاکبان مناطق مختلف شهر رشت هستم و در طول این سال ها شاهد مظلوم واقع شدن کارگرانی بوده ام که در پایان ماه، شرمنده خانواده خود بوده اند و با حقوق های به تعویق افتاده و مزایای گرفته نشده، توانایی محقق کردن لذت های کودکان خود را نداشته اند اما شرافتمندانه زندگی کرده اند.

وی که مدرک کارشناسی خود را سال گذشته در رشته روابط عمومی اخذ کرده بر این باور است که شورانشینان در طی چهار سال گذشته می توانستند اقدامات بسیار بهتری برای شهر انجام دهند اما همیشه با بحث های سیاسی و جناح بندی و عدم تعامل با یکدیگر به اهداف موردنظر دست نیافته اند.

شورانشینان در طی چهار سال گذشته می توانستند اقدامات بسیار بهتری برای شهر انجام دهند اما همیشه با بحث های سیاسی و جناح بندی و عدم تعامل با یکدیگر به اهداف موردنظر دست نیافته اندمنتخب شورای پنجم رشت که شعار خود را «صداقت» انتخاب کرده می گوید: با اینکه شعارهای متعددی در زمان انتخابات شورای چهارم سر داده می شد اما عملا درگیری و تعارض همیشه مانع از اقدامات عملی برای بهبود وضعیت شهر شد. در حالی که شورا باید محل مودت و همفکری باشد زیرا بسیاری از شهروندان از اقشار ضعیف از جمله پاکبانان،تاکسیداران، دست فروشان . ...به تصمیمات نمایندگانشان و برنامه هایشان برای بهبود وضعیت شهر امید بسته اند.

محمد حسن حالا دیگر با هزار امید و آرزو منتخب شورای شهر شده. منتخب افرادی که با انتخاب وی امید به بهبود وضعیت معیشت و احقاق حقوق خود دارند. ۱۸ هزار نفری که شاید اگر همه شان دغدغه نان نداشته باشند اما به طور حتم بزرگترین هدفشان انتخاب فردی بوده که دور از فعالیت های سیاسی، کمی هم به فکر مردم باشد.

بهبود معیشت قشر کارگر؛ بزرگترین دغدغه منتخب شورا

وقتی از وی درباره برنامه هایش برای شهر می پرسم، می گوید: در ابتدا باید کارگروهی تشکیل داد تا بتوان مشکلات برخی شهروندان از جمله دست فروشان و تاکسیداران و پاکبانان را حل کرد و سپس با تخصص گرایی در بدنه شهرداری، به فکر راهکارهای اجرایی برای بهبود وضعیت شهر و توسعه آن بود.

علیپور به بدهی های شهرداری به پیمانکاران حوزه جمع آوری زباله و پسماند نیز اشاره و اظهار می کند: وقتی مطالبات پیمانکاران از شهرداری در این حوزه بالا است عواقب آن دامنگیر پاکبانان و خانواده هایشان می شود در حالی که باید بنا به بضاعت و بودجه و درآمد شهرداری در شهر اقدام شود نه اینکه هزینه های گزافی را بر شهرداری تحمیل کرد.

عضو شورای جدید شهر رشت بر این عقیده است که باید برای فرهنگ سازی از سراهای محلات استفاده کرد و آموزش های حقوق شهروندی را به شهروندان در همین سراها انجام داد.

علیپور می گوید: آنچه که بیش از هر چیز به شهر رشت آسیب وارد کرده، ارجحیت رابطه ها به ضابطه هاست در حالی که قانون باید سرلوحه امور باشد تا بتوان با تکیه بر آن به همه اقشار  کمک کرد و شهری آباد و با نشاط را برای زندگی شهروندان ساخت.
حالا ترکیب ۱۱ نفره شورای شهر رشت اعلام شده و در لیست کاملا سیاسی شورای پنجم، نام محمد حسن علیپور نیز جا گرفته. کسی که به عملکرد شورانشینان معترض است و دغدغه های زیادی دارد. نماینده ای که می خواهد شهر رشت را برای علیرضا یاسین-فرزندش- همکارانش و سایر پدران و مادران مثل خود و همکارانش به شهری آباد و بانشاط تبدیل کند.

هرچند انتخاب علیپور به عنوان یک شهروند عادی در شورای شهر رشت زنگ خطری برای نحوه عملکرد پارلمان و مجموعه مدیریت شهری محسوب می شود اما باید منتظر ماند و دید که غلبه معیشت بر سیاست با انتخابی ۱۸ هزار نفره تا کجا دوام آورده و به چه سرانجامی ختم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.