۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
کد خبر: 531721

گروه جامعه:حتماً همه کسانی که روز جمعه در حماسه بزرگ ملت ایران حضور داشتند و رأی خود را به صندوق‌ها ریختند، به خاطر دارند که در سال‌ها و دوره‌های گذشته انتخابات، رقابت‌ها، طرفداری‌ها و انتقادها و به قول معروف «کرکری‌ها» عاملی برای کدورت خاطر و حتی گاه دعوا و مشاجره بین افراد خانواده یا جمع‌های دوستانه می‌شد و در بسیاری از خانواده‌ها پس از برگزاری انتخابات عده‌ای با عده‌ای دیگر قهر می‌کردند و برخی هم به قول معروف از چشم یکدیگر می‌افتادند تا کِی که فرصت و بهانه‌ای برای آشتی پیدا شود یا کسی پا در میانی کند و این افراد را با هم آشتی دهد.

* سید مصطفی حسینی راد

حتی در کوچه و خیابان هم این رقابت‌های انتخاباتی و کرکری‌ها می‌توانست موجب درگیری و گاه زد و خورد بین طرفداران نامزدها شود و شیرینی انتخابات را به تلخی حوادثی از این دست، منتهی کند.

اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر، خوشبختانه خبری از این گونه رویدادها نبود یا اگر هم بود آن‌قدر اندک بود که قابل چشم‌پوشی است. به گونه‌ای که بارها شاهد شعار دادن طرفداران جوان و پرشور دو نامزد در دو طرف خیابان و با کمترین فاصله از یکدیگر بودیم، بدون اینکه نزاع و برخوردی بین آن‌ها رخ بدهد.

این مسئله، موضوع مهمی است که باید مورد توجه رسانه‌ها، کارشناسان و جامعه‌شناسان قرار گیرد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، روی آن کار تحلیلی انجام شود.

همه ما در جریان بحث‌ها و نقدهای روزهای گذشته در بین فامیل، دوستان و آشنایان و همکاران با نظرات موافق و مخالف خود برخورد می‌کردیم، اما به طور ملموس و قابل‌توجهی شاهد سعه‌صدر بیشتر مردم در برابر نظر مخالف و بالارفتن میزان تحمل و نقدپذیری بودیم.

در این بحث‌ها و هیجان‌ها که بسیار هم بالا گرفت و پرحرارت شد، مردم کمتر با یکدیگر درگیر شدند و کمتر شاهد نزاع‌های فامیلی و خانوادگی به شکل سالیان قبل بودیم.

دوستان در گروه‌های تلگرامی و فضاهای مجازی با هم بحث می‌کردند، اما کمتر از گذشته شاهد توهین به یکدیگر یا به رسمیت نشناختن کامل طرف مقابل بودیم.

این فضای خوب و بانشاط انتخاباتی و این ویژگی‌هایی که بیان شد، نشان می‌دهد مردم ایران همان‌طور که در میزان مشارکت مدنی خود پیشرفت جدی و عمیقی داشته‌اند، در میزان پایبندی به اخلاق مدنی و به رسمیت شناختن اصل «گفت‌و‌گو» و «پذیرش حق رأی برای طرف مقابل» نیز به افق‌های تازه‌ای رسیده‌اند و اکنون می‌توان خوشبین و امیدوار بود که در آینده، گفت‌و‌گوهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز در بین مردم با آرامش بیشتر و در فضای روشن‌تر و مهربانانه‌تری انجام شود.

شکی نیست که نزاع‌های کور سیاسی و دعواهای بی‌نتیجه حیدری نعمتی، دستاوردی جز اتلاف وقت و تکدر خاطر برای افراد جامعه ندارد. هر گاه مردم به این بلوغ فکری و مدنی برسند که باید برای پیشرفت جامعه، تحمل رقیب را داشت و از رقیب رفیق ساخت، می‌توان به پیشرفت سریع‌تر کشور امیدوار بود. این بلوغ فکری و سیاسی در انتخابات اخیر، بیش از هر زمانی دیده شد به‌گونه‌ای که در درون خانواده‌ها و در بین دوستان و اقوام، اختلاف نظرهای سیاسی موجب ایجاد شکاف و فاصله نشد؛ بلکه در بسیاری از موارد تنور دوستی‌ها را داغ‌تر و افق تفاهم‌ها را روشن‌تر کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.