پیروز اصلی این انتخابات همانطور که حضرت آقا فرمودند مردم هستند. لذا این مشارکت بالا میزان اعتماد مردم به نظام را نشان می‌دهد. مطمئن باشید اگر در انتخابات امسال مشارکت مردم پایین بود، ما دیگر نمی ‌توانستیم بگوییم دموکراسی در کشور در سطح بالایی برقرار است و قطعا مقبولیت ما در میان کشورهای منطقه تحت الشعاع قرار می‌گرفت.

انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری؛ رای به مقبولیت نظام

  به گزارش «قدس آنلاین»،  جلال بازرگان، استاد دانشگاه زنجان به تحلیل مشارکت بالای مردم در انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری پرداخت.
 بازرگان در رابطه با میزان مشارکت مردم در انتخابات و تاثیراتی که این مشارکت بالا در آینده بر میزان اقتدار کشور خواهد گذاشت اظهار داشت:
  «پیروز اصلی این انتخابات همانطور که حضرت آقا فرمودند مردم هستند. لذا این مشارکت بالا میزان اعتماد مردم به نظام را نشان می‌دهد. مطمئن باشید اگر در انتخابات امسال مشارکت مردم پایین بود، ما دیگر نمی ‌توانستیم بگوییم دموکراسی در کشور در سطح بالایی برقرار است و قطعا مقبولیت ما در میان کشورهای منطقه تحت الشعاع قرار می‌گرفت. میزان مشارکت مردم نشان دهنده علاقه مندی و امیدواری به آینده و انقلاب است. در بسیاری از کشورهایی که در مرز فروپاشی قرار گرفتند عدم مقبولیت میان مردم عامل اصلی این اتفاق بوده است. به همین دلیل، فارغ از هر نتیجه ای، برنده اصلی در انتخابات مردم و نظام جمهوری اسلامی است».
 وی درخصوص تخلفاتی که در جریان انتخابات گزارش شد و عملکرد شورای نگهبان و وزارت کشور در اجرای انتخابات امسال خاطرنشان کرد:
  «این تخلفات و گمانه زنی ها در این باره را من هم شنیدم گویا در برخی از حوزه های انتخابی که پیش بینی می‌شده رای مخالف دولت در آنجا بالا باشد تعرفه ها زود تمام شده بود و تعرفه اضافی به موقع به آنها نرسیده است. در برخی دیگر از حوزه ها ظاهرا خرید و فروش رای انجام شده و در جایی دیگر حوزه های انتخابی دیرتر از موعد مقرر شروع به رای گیری کردند. اما با تمام این تفاسیر باید منتظر تایید صحت این موارد از سوی شورای نگهبان باشیم. لذا اینکه الان بخواهیم با اطمینان درباره این اتفاقات صحبت کنیم کار درستی نیست».
 بازرگان درمورد پیروزی احتمالی آقای روحانی باتوجه به نتایجی که از سوی وزارت کشور اعلام شده گفت: «ما باید بعد از بررسی تخلفات درباره این نتیجه اظهار نظر کنیم. باید بررسی شود و ببینیم چرا برای مثال در بعضی از روستاها رای ایشان پایین بوده یا برای مثال به چه دلیل در برخی مناطق مرزی رای بالایی آوردند. البته انگیزه های مردم برای رای دادن متفاوت است. بعضی با انگیزه های مالی به پای صندوق ها می‌آیند و بعضی برای اعتقاد و علاقه به نظام انتخاب دیگری می‌کنند. ایشان یک عملکرد مشخصی در دولت یازدهم داشتند و توانستند نظر عده ای از جامعه را به خود جلب کنند. حال باید برای دولت دوازدهم برنامه ریزی کنند و علت عدم رضایت کسانی که به ایشان رای ندادند برای بهبود مشکلات جامعه بررسی شود».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.