۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 532118

رئیس سازمان زندان ها گفت: 70درصد زندانیان با اعتیاد وارد زندان می شوند.

70 درصد زندانیان زیر 40 سال هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان ها در مراسم رونمایی از سامانه نظارت و نگهداری الکترونیک که امروز(دوشنبه) برگزارشد، اظهار داشت:در حوزه فرایند ها دچار مشکلاتی هستیم از مرحله ای که پرونده به دادگاه می آید تا زمانی که منجر به صدور حکم شود مدت زیادی طول می کشد.

وی افزود:امروز بیشترین زندانیان ما افرادی هستند که با شکایت شاکی خصوصی به زندان می آیند و این منجر به این شده است که زمانی که کلاهبرداری اتفاق می افتد و یا چکی نقد نمی شود به دادگاه مراجعه می کنند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است زیرا فرد با سلیقه شخصی به دادگاه مراجعه می کند و شخصی را به زندان می اندازند و تا زمانیکه برائت فرد مشخص شود در زندان باقی می ماند این در حالی است که شاید  فرد بیگناه باشد، به همین دلیل قانونی وجود دارد که فرد می تواند خسارت دورانی که بی گناه در زندان بود را دریافت کند اما همچنان اسم زندانی روی فرد باقی می ماند .

وی افزود:با وجود تمام تلاش ها اما همچنان با اطاله دادرسی مواجه هستیم و افرادی که به زندان می روند تا زمانی که پرونده آن ها در دادگاه رسیدگی شود باید در زندان بمانند.از این رو تلاش کردیم راه های جایگزین زندان را شناسایی کنیم و همچنین  سعی کردیم زندان را به کانون هایی برای اصلاح فرد تبدیل کنیم . جهانگیر ادامه داد:در سال 94یکی از برنامه های اصلی سازمان زندان ها اصلاح افراد و بازگشت آن‌ها به کانون خانواده ها بود.

رئیس سازمان زندانها گفت: جمعیت کشور از زمان انقلاب از 35میلیون به 80میلیون رسیده بود اما رشد جمعیت کیفری کشور بیشتر از رشد جمعیت کشور بود و دلیل آن نامتوازن بودن میان وردوی و خروجی زندان‌ها بود به همین دلیل ریاست قوه قضاییه آیین نامه کاهش جمعیت کیفری و مجازات های جایگزین حبس را مطرح کردند که یکی از آن راه حل ها استفاده از پابند های الکترونیک است.

جهانگیر با بیان اینکه نباید به دنبال ساخت زندان جدید باشیم افزود:باید جمعیت زندانیان را کاهش بدهیم تا از دوری سرپرست خانواده و ایجاد آسیب های اجتماعی برای فزرندان جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد:ما فرزندان 600زندانی را که بعد از زندانی شدن سرپرست خانواده ترک تحصیل کرده بودند شناسایی کردیم و به تحصیل باز گرداندیم و تلاش می کنیم حتی برای یک ساعت زندان را برای زندانیان کاهش بدهیم.

رئیس سازمان زندانها گفت: در سال گذشته تعداد قابل توجهی از افراد وجود داشتند که فقط یک روز در زندان حضور داشتند چرا که موفق به تامین قرار مورد نیاز نشدند. جهانگیر گفت: 70درصد زندانیان در بدو ورود به زندان معتاد هستند.

جهانگیر با بیان اینکه نباید افراد را به بهانه های مختلف زندانی کرد،گفت: در سال گذشته تعدادی از افراد فقط به خاطر یک روز به زندان افتادند و قضات باید در  صدور قرار زندان،دقت بیشتری کنند.
وی به روند رشد جمعیت کیفری اشاره و تصریح کرد: در سال 95که جمعیت کشور 78میلیون بود،224هزار زندانی داشتیم و اگر چه جمعیت کشور از سال 64تا95؛66درصد رشد داشته است،آمار زندانیان 333درصد رشد داشته است و رشد 5درصدی نسبت به رشد جمعیت داشتیم.

وی افزود:در کشور 265مرکز نگهداری زندانی داریم که 179 زندان و 32 بازداشتگاه‌ هستند در آسیا 168به ازای 100هزار زندانی است. جهانگیر تصریح کرد: 64درصد زندانیان متاهل هستند و هفتاد درصد زندانیان زیر 40سال سن دارند.

وی افزود: بیشتر زندانیان کشور به دلیل حمل مواد مخدر وارد زندان شده اند ،و بیشتر افراد بین 16تا19سال به دلیل دعوا و زد و خورد وارد زندان شده اند و از 25 سال به بالا بیشتر مجرم مواد مخدر را شامل می شوند و اگر در محیطی که هستیم نتوانیم آرامش را در جامعه گسترش بدهیم یک روز فرد به دعوا به زندان می روند و روز دیگر به دلیل حمل مواد مخدر وارد زندان می شود.
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بیش از 80درصد جمعیت کیفری تحصیلات زیر دیپلم دارند و فقط 20درصد زندانیان تحصیلات بالای دیپلم دارند این نشان می دهد آموزش می تواند در کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.

جهانگیر افزود: در بحث وردوی به زندان در سال 95، 38درصد با قرار وثیقه به زندان آمدندو بقیه محکومین بودند.و 31درصد با خاتمه محکومیت آزاد شدند. وی ادامه داد:آمار آزادی زندانیان نشان می دهد که 180هزار نفر کمتر از 10روز در زندان بوده اند که همین مدت کوتاه مشکلاتی را برای خانواهد ها ایجاد کرده است و 46هزار نفر بین 10تا 20روز در زندان بودند.

جهانگیر گفت:در این 225مرکزنگهداری زندانیان تراکم زندانی داریم و فضا برای هر زندانی باید 14متر باشد که در کشور 8متر است  و در محیط های بسته 5برابر احتمال شیوع بیماری بیشتر است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.