جعبه‌ای را درون خانه‌تان تصور کنید که هم‌اندازه یک یخچال است و نه تنها می‌تواند برق تولید و ذخیره کند، بلکه می‌تواند گرما و سرمای خانه را نیز تامین کند،‌آب را گرم کرده و حتی برای استفاده یا فروش،‌اکسیژن و هیدروژن تولید کند.

نیروگاهی به اندازه یخچال برای تامین برق خانه‌ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گیزمگ،‌این ایده گروهی از محققان دانشگاه نیوکاسل به رهبری پروفسور بهداد مقتدری و شرکتی استرالیایی به نام اینفراتک است که درتلاشند آن را به واقعیت تبدیل کنند.

این سیستم که به اختصار CLES نامیده می‌شود،‌ براساس ابداع بهداد مقتدری استاد دانشگاه نیوکاسل و با همکاری شرکت اینفراتک ساخته می‌شود که مسئولیت توسعه فنی و بازاریابی این سیستم را به عهده دارد.

این ابداع در ماه آوریل در نیوکاسل استرالیا رونمایی شد. مقتدری اعلام کرد این سیستم برای بیمارستان‌ها،‌خانه‌های سالمندان و یا ساختمان‌های تجاری کوچک طراحی شده‌است. این سیستم علاوه بر تامین برق می‌تواند به گرمایش،‌سرمایش و تامین آب گرم ساختمان نیز کمک کند.

درواقع CLES ترکیبی از یک ژنراتور و یک باتری است: می‌تواند از گاز طبیعی برای تولید برق مورد نیاز ساختمان استفاده کند و یا برق را از شبکه برق یا منابع پایدار تولید برق گرفته و برای استفاده‌های بعدی ذخیره‌سازی کند. این سیستم براساس واکنش ریداکس ( کاهش-اکسایش) عمل می‌کند و مخزنی مملو از ترکیبی از ذراتی ویژه دارد که به صورت چرخه‌ای الکترون به دست آورده و از دست می‌دهند. زمانی که این ذرات اکسید می‌شوند،‌ گرم شده و بخاری ایجاد می‌کنند و از بخار برای به گردش درآوردن توربین استفاده می‌شود تا برق تولید شود. پس از آن ذرات دچار کاهش شده و اکسیژن آزاد می‌کنند که می‌توان آن را ذخیره کرد.

در کنار انرژی و اکسیژن گرمای مازادی که در سیستم تولید می‌شود را می‌توان برای گرمایش ساختمان،‌تامین آب گرم و یا حتی با چند تغییر می‌توان از آن برای سرمایش خانه استفاده کرد. همچنین در صورت نیاز می‌توان سیستم را وادار به تولید هیدروژن قابل ذخیره ساخت. البته این‌کار به دلیل قابل اشتعال بودن هیدروژن گزینه‌ای انتخابی است و برخلاف تولید اکسیژن، این گاز به عنوان محصول جانبی فرایند تولید برق تولید نخواهد شد.

به گفته مقتدری ذرات به کار گرفته شده در این سیستم ذراتی طبیعی و قابل دسترس هستند و با قیمتی مناسب ، 112 دلار برای هر تن، می‌توان آنها را خریداری کرد درحالی که مقدار بسیار ناچیزی از آنها برای راه‌اندازی سیستم مورد نیاز است اما همین مقدار هر 6 ماه یکبار باید تجدید شود.

محققان اکنون در تلاشند نسخه‌ای کوچک از این سیستم را بسازند زیرا مدل اولیه آن هم‌اندازه کانتینری بزرگ با خروجی برق 720 کیلووات بر ساعت است که می‌تواند برق مورد نیاز 30 تا 40 خانه را تامین کند. مقتدری می‌گوید هم‌اکنون درحال ساخت مدلی کوچکتر مخصوص خانه‌های مسکونی هستند و تمامی تلاش آنها در این است که کل سیستم در فضایی به اندازه یک یخچال معمولی بگنجد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.