۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۷
کد خبر: 532194

یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم از سود بالای وام بانکی گلایه کرده. این موضوع را با سخنگوی دولت در میان گذاشتیم.

چرا سود وام بانکی بالاست؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، یکی از مشکلات عمده ای که مردم در ارتباط با نظام بانکی دارند، میزان بالای بهره وامهای بانکی است. مخاطبی که خود را "یک کارگر" معرفی کرده در این باره در سرویس مشکلات مردم نوشته: سلام لطفا موضوع نرخ سود وامهای بانکی رو مطرح کنین. با وجود اعتراض مراجع در سال گذشته اتفاقی نیفتاد و کماکان سودهای کلان بابت وامهای پردردسر دریافت میشه. مراجع اعلام کردند که این سودها نزوله و مشروع نیست اما باز هم کسی کاری نکرد البته با شرایط عجیب و غریبی که برای دریافت وام میذارن معمولا مردم منصرف میشن اما گاهی به اجبار باید وام گرفت و برای یه وام ده تومنی مجبوریم هفده تومن برگردونیم و این خیلی ناجوانمردانه ست و رسما دارن نزول می گیرن از مردم.
در این ارتباط، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت مورد پرسش قرار گرفت که چرا سود وامهای بانکی اینقدر بالاست. سخنگوی دولت درباره وضعیت فعلی بانکها و مشکلات زیادی که در ارتباط با نظام بانکی وجود دارد، توضیح داد: بانکها دچار یک مشکل عمده شده اند. آنچه سپرده از مردم گرفته اند، به اضافه سرمایه کمی که دارند را در اختیار دریافت کنندگان تسهیلات گذاشته اند. بانک پول کمی دارد تا در اختیار گیرندگان تسهیلات بگذارد. دولت باید مطالبات معوق بانکها را کم کند تا پول بیشتری در اختیار بانک باشد و تسهیلات به افراد بیشتری داده شود. اما در گذشته یکی از کسانی که تسهیلات بانکی را گرفت و برد و به بانک پس نداد، خود دولت است. پس باید اول دولت، پیشقدم شود و پولی که گرفته را پس دهد. اقدام دیگر افزایش سرمایه بانکهاست تا نظام بانکی با افزایش سرمایه و دریافت سپرده ها، بتواند تسهیلات دهد و نرخ بهره بالا نرود.
او اعلام کرد: ما سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به بانکها را کم کردیم. علاوه بر آن، نسبت به افزایش سرمایه بانکها هم اقدام شد و ۲۹ هزار میلیارد تومان به سرمایه بانکها افزوده شد. اما این که گفته شود وضعیت بانکها بحرانی است و بانکها ورشکسته شده‌اند، اغراق است. دولت تلاش کرده مشکلات بانکها را کم کند تا سود تسهیلات هم کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.