وقوع انفجاری در شهر منچستر انگلیس، تا کنون ۱۹ کشته و ۵۹ زخمی بر جای گذاشته است و در پی آن تبلیغات انتخاباتی احزاب سیاسی متوقف و دولت تشکیل جلسه فوری می‌دهد.

وقوع انفجاری قدرتمند در شهر منچستر انگلیس با ۱۹ کشته و ۵۹ زخمی

  به گزارش «قدس آنلاین»،  بامداد سه‌شنبه، رسانه‌های محلی از شنیده شدن صدای انفجاری قدرتمند در شهر منچستر انگلستان خبر دادند و بنا بر اعلام پلیس، در این حادثه دستکم ۱۹ تن کشته و ۵۹ نفر زخمی شده‌اند.

به نوشته سایت شبکه «اسکای نیوز»، این انفجارها در سالن سرپوشیده «منچستر آرنا»، جایی که یک کنسرت در حال برگزاری بوده، رخ داده است.

هرچند ابتدا گفته شد که احتمالا یکی از بلندگوهای سالن منفجر شده، اما ساعتی بعد پلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دستکم فعلا این حادثه را یک «رخداد تروریستی» می‌داند.  

تاره‌ترین خبرها در رابطه با انفجار منچستر بدین شرح است

لغو تبلیغات انتخاباتی در سراسر انگلیس

ترزا می نخست وزیر انگلیس که طی هفته‌های اخیر تا ۸ ژوئن (۱۸ خرداد) مشغول تبلیغات و سفرهای انتخاباتی است، با لغو سفرهای روز سه‌شنبه(امروز) تشکیل جلسه کبرا می‌دهد.

کمیته اضطراری دولت انگلیس با تشکیل جلسه کبرا درباره حادثه منچستر گفت‌وگو خواهند کرد و اگر اثبات شود که این حادثه تروریستی بوده است، بعد از بمب‌گذاری سال ۲۰۰۵ که ۵۲ نفر در انگلیس کشته شده بودند، این حادثه بدترین حمله تروریستی در انگلیس است.

همچنین «تیم فارون» رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس سفرهای انتخاباتی خود را لغو کرد و سخنگوی این حزب حادثه منچستر را خبر بسیار ناراحت‌کننده‌ای عنوان کرد. فارون نیز گفت حمله شوکه کننده و وحشتناکی بود که کودکان ونوجوانان را هدف قرار داد.

جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلیس هم گفت حادثه منچستر وحشتناک بود و با قربانیان ابراز همدردی کرد.

علاوه بر این، خانم نیکولا استرجون وزیر اول اسکاتلند گفت این خبر اندوه‌بار بود و و با تمام کسانی که از این حمله وحشیانه آسیب دیده‌اند، ابراز همدردی کرد.

آریانا گراندی خواننده کنسرت شب گذشته در توییتر خود ضمن ابراز ناراحتی عمیق از این حادثه نوشت «از اعماق قلبم متاسفم. هیچ واژه‌ای نمی‌توانم به زبان بیاورم.»

در بیانیه پلیس انگلیس آمده است: «فعلا این حادثه را یک حمله تروریستی فرض می‌کنیم، تا زمانی که خلاف آن ثابت شود.»

این انفجار زمانی رخ داده که کنسرت «آریانا گراندی» خواننده‌ای که اغلب هوادارانش نوجوان هستند، در حال اتمام بوده است.

خانم می نخست وزیر انگلیس هم در بیانیه‌ای با قربانیان این حادثه و خانواده‌هایشان ابراز همدردی کرد و گفت دولت تلاش می‌کند جزییات حادثه را پیدا کند. وی پیشتر گفته بود، این حادثه احتمالا یک «حمله تروریستی وحشتناک» بوده است.

شاهدان هم می‌گویند اغلب قربانیان این حادثه نوجوان و کودک بوده‌اند. یکی از شاهدان، به روزنامه «اکسپرس» گفته است که بین ۲۰ تا ۳۰ جسد را دیده که روی زمین افتاده بودند.

ویدئوهای منتشر شده، نشان می‌دهد که تماشاگران پس از شنیدن صدای انفجار، سراسیمه از ساختمان فرار می‌کنند.

در پی این حادثه، نیروهای ویژه ضدتروریسم انگلیس در محل حاضر شده و ساختمان را به محاصره درآوردند. دقایقی بعد، خودروهای واحد چک و خنثی بمب هم به محل اعزام شده‌اند.

«مجید خان» یکی از شاهدان حادثه به روزنامه ایندیپندنت گفته است: «من و خواهرم به همراه دیگران داشتیم اجرای "آریانا گراندی" را در سالن منچستر تماشا می‌کردیم. همگی داشتیم از محل خارج می‌شدیم که حوالی ساعت ۱۰:۴۰، ۱۰:۴۵ شب، صدای شدید بمب‌مانندی، شنیده شد و همه را به هم ریخت. همه ما تلاش می‌کردیم تا از سالن فرار کنیم.»

در پی این حادثه، ایستگاه قطار «ویکتوریا»، دومین ایستگاه بزرگ منچستر که در نزدیکی محل حادثه قرار دارد، هم تخلیه شد.

گفته می‌شد که یک بمب منفجر نشده هم در ایستگاه ویکتوریا کشف شده و واحدهای خنثی‌سازی به این ایستگاه اعزام شده‌اند.

منابع بیمارستانی می‌گویند با توجه به نوع  جراحات، عامل انفجار احتمالا یک بمب مملو از میخ بوده است. در این بمب‌ها، میخ‌ مانند ترکش عمل می‌کند.

تصویری از توییت یک کاربر تعلیق‌شده نشان می‌دهد که وی ساعاتی قبل از انفجار، با هشتگ «داعش»، از تهدید در سالن منچستر آرنا خبر داده است.

انتشار این تصویر، گمانه‌زنی‌ها در مورد تروریستی بودن این حادثه را تقویت کرده است.

شبکه «ان‌بی‌سی» به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکایی گزارش داده است که سرویس امنیتی انگلیس احتمال می‌دهد که این حادثه یک انفجار انتحاری بوده باشد.

بنا بر اعلام پلیس،  یک شی مشکوک که احتمالا بمب بوده هم توسط واحد خنثی‌سازی، در منطقه «کتدرال گاردنز» در نزدیکی ایستگاه «ویکتوریا» به صورت کنترل‌شده، منفجر شده است.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در خاورمیانه به سر می‌برد، در جریان این حادثه قرار گرفته است. مقامات اطلاعاتی دو کشور هم گفت‌وگو کرده‌اند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه را بر عهده نگرفته، اما حساب‌های کاربری وابسته به اعضای داعش در شبکه‌های اجتماعی، از این حادثه اظهار خوشحالی کرده‌اند.

منابع امنیتی اعلام کردند فرد بمبگذار، احتمالا مردی با چهره‌ای آسیایی بوده که یک کوله پشتی به همراه داشته است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.