اقتصاد: در قانون برنامه ششم وهمچنین بودجه آمده که دولت باید منابع درآمدی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و به عبارتی افزایش نرخ حامل‌های انرژی را اعلام وبه خزانه واریز کند. در همین راستا ودر هفته‌های پایانی سال ۹۵ بود که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم نیز اعلام کرد که درآمد هدفمندی یارانه‌ها ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و معلوم نیست که ۳۸ هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز شده است یا خیر؟ به گونه‌ای که با توجه به اهمیت موضوع این مسئله در رسانه‌ها بازتاب‌های مختلفی داشت.

مقصد نامعلوم درآمد۷برابری حامل های انرژی

این اظهارات در حالی عنوان شد که برخی کارشناسان اقتصادی نیز اعلام کردند که بر اساس محاسبات و کارشناسی‌هایی که درباره میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها شده است، این میزان درآمد که ماحصل اختلاف قیمت حامل‌های انرژی و غیره است رقمی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

*درامد ۸۰ هزارمیلیاردی

به گفته عبدالمجید شیخی، آنچه که دولت در حال حاضر از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها به مردم پرداخت می‌کند مبلغی در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است و درصدی از مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صرف مالیات می‌شود و مابقی مبلغ درآمد باید در محل صندوق ذخیره ارزی نزد صندوق توسعه ملی و یا در حساب خزانه به صورت جداگانه نگهداری شود ولی چنین اتفاقی رخ نداده است.

در این زمینه نیز یکی از اعضای کمیسیون برنامه وبودجه مجلس با بیان این که دولت در بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها برخلاف قانون عمل کرده است و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که چنین مسئله ای را پیگیری کنند، به خبرنگار ما گفت: آنچه که آشکار است این است که یک تفاوت درآمدی میان آماری که دولت به طور رسمی اعلام کرده وآنچه که در خصوص منابع حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی است، وجود دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی افزود: به عنوان مثال زمانی که قیمت بنزین افزایش یافت ودیگر حامل‌های انرژی نیز با افزایش قیمت مواجه شد، قبل از آغاز هدفمندی یارانه‌ها، منابع درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بود که بر همین اساس هم یارانه‌های مردم از همین محل تأمین می‌شد.

وی ادامه داد: البته در برخی مقاطع هم مبلغی از منابع عمومی که در بودجه سالانه پیش بینی شده بود(حداکثر ۱۰ هزار میلیارد تومان) به این مسئله اختصاص می‌یافت.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: اما از زمانی که نرخ بنزین از ۴۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان رسید وقیمت حامل‌های انرژی مانند گاز مایع، سی ان جی، گازوئیل، نفت سفید و حتی آب و برق و... افزایش چشمگیری یافت، مبلغی که از این افزایش قیمت‌ها حاصل شد (بر اساس آمارهای رسمی که در خود دولت ارائه شد) به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان رسید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: هم اکنون وبر اساس آنچه در بودجه کل کشور آمده، ۴۳ هزار میلیارد تومان از این ۸۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تعهداتی که در قانون هدفمندی وجود دارد، تعیین تکلیف شده است.

وی افزود: پس بنابراین مابه التفاوت این عدد که حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان است در اختیار دولت بوده و طبیعتاً دولت باید گزارش دهد که اولاً چرا این منابع را به حساب خزانه مربوط به هدفمندی یارانه‌ها واریز نکرده واز سویی به چه صورت وبا چه مجوزی به طور مستقیم این اعداد را برداشته وهزینه کرده است.

حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: البته طی چند سال اخیرنیز که بارها از دولت توضیح خواستیم متأسفانه برخی‌ها با مسامحه از کنار موضوع به این مهمی عبور کرده و توجهی نکردند.

وی با بیان این که در سه سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیاردتومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها به حساب خزانه واریز نشده و دولت هم گزارشی درباره هزینه کرد آن منتشر نکرده، اظهار داشت: این ۱۲۰ هزار میلیارد تومان طی یک دوره سه ساله بوده وهر سال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نشده است.

وی تصریح کرد: مشخص نیست که درکدام بخش این حجم از پول مصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی موظفند این مسئله را بررسی و برای مردم شفاف کنند که در اصل نشانه درست بودن این عدد نیز ماده قانونی است که در برنامه ششم درج شده ودولت را موظف کرده که کل این اعداد یعنی از ۸۰ هزار میلیارد تومان به بعد را به حساب خزانه بریزد و برای مصرف آن نیز برنامه خود را به دستگاه‌های نظارتی اعلام کند.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله اول دیوان محاسبات باید این مسئله را پیگیری کند(اگر نخواهد در این زمینه مسامحه کند) و سپس سایر دستگاه‌های نظارتی که در این زمینه مسئولیت دارند باید با جدیت به موضوع ورود پیدا کنند.

ازسوی دیگربررسی‌هانشان می‌دهد که قیمت حامل‌های انرژی از سال ۸۹ تاکنون هفت برابر شده اما رقم یارانه همچنان ثابت مانده است.

*تفحص از سازمان هدفمندی‌یارانه‌ها

درهمین حال نماینده مردم سنقر در مجلس از بررسی تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون اقتصادی با حضور وزیر اقتصاد خبر داد.

سیدجواد حسینی‌کیا درباره مهم‌ترین محورهای این تحقیق و تفحص گفت: به‌دلیل برابر نبودن درآمدها و هزینه‌ها برخی از نمایندگان معتقدند باید تحقیق و تفحصی از این سازمان انجام شود.

به گزارش تسنیم وی با بیان اینکه در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها میزان پرداختی به هر نفر ۴۵ هزار تومان تعیین شد، خاطرنشان کرد: در زمان تصویب قانون قیمت حامل‌های انرژی نسبت به امروز رقم پایین‌تری داشت اما در حال حاضر هزینه آب، برق و گاز افزایش پیدا کرده و همچنین برخی از دهک‌های بالای جمعیت از دریافت یارانه حذف شده‌اند اما میزان پرداخت یارانه به هر نفر همان میزان باقی مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.