اقتصاد- فرزانه غلامی: رئیس سازمان ملی بهره‌وری دیروز و مصادف با روز «بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» از فراز و فرودهای رشد بهره‌وری در پنج سال گذشته گفت.

رویا طباطبایی یزدی که در جمع اصحاب رسانه حاضر شده بود، ابراز امیدواری کرد با توجه به مثبت شدن رشد بهره‌وری پس از دوران سخت تحریم، این رشد با تداوم گشایش‌های اقتصادی و تولیدی در کشور جهش بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به پرسش قدس در خصوص آخرین نرخ رشد بهره‌وری کل و اجزای آن (نیروی کار و سرمایه) و تشریح وضعیت آن در سال‌های۹۱ تا ۹۵ بر پایه سال ۹۰ اظهار داشت: متأسفانه در سال ۹۱ و با تشدید تحریم‌ها شاخص بهره‌وری نیروی کار به منفی ۲/۸ درصد افت داشت، بهره‌وری سرمایه هم به منفی ۱/۱۰ درصد سقوط کرد و رشد شاخص بهره‌وری کل در آن سال منفی ۳۳/۹ درصد ثبت شد. در سال ۹۲ هم بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به ترتیب منفی ۸/۳ و منفی ۱۷/۲ درصد ثبت شد که برخلاف مثبت شدن وضعیت نسبت به سال قبل نرخ رشد کل منفی ۷۹/۲ درصد ثبت شد.

طباطبایی یزدی در ادامه به آمار سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: جهشی قابل توجه در این سال ایجاد شد به طوری که نرخ بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به ۴۲/۳ و حدود یک درصد رسید که بر همین اساس نرخ بهره‌وری کل حدود دو درصد رشد داشت اما متأسفانه با توجه به اینکه لغو تحریم‌ها در سال ۹۴ بیش از حد تصور ما طول کشید در آن سال نه تنها جهش بهره‌وری متوقف شد بلکه نرخ رشد بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به ترتیب منفی ۵۸/۴ و منفی ۸۱/۲ درصد گزارش شد و در نهایت نرخ رشد کل منفی ۵۲/۳ درصد ثبت شد.

به گفته رئیس سازمان ملی بهره‌وری در سال ۹۵ هم با توجه به فعال شدن بخش زیادی از تجهیزات حوزه نفت و گاز و رشد بالای اقتصادی از این محل نرخ رشد بهره‌وری نیروی کار و سرمایه به ۵۹/۸ و ۸۶/۱۰ درصد رسید که نرخ رشد کل را به نزدیک ۱۰ درصد ارتقاء داد.

وی تأکید کرد: به دلیل نوسانات اقتصادی در هیچ کشوری نرخ بهره‌وری را سالانه مورد تحلیل قرار نمی‌دهند که بر این اساس در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۵ و از میانگین رشد اقتصادی ۲۸/۴ درصدی، بهره‌وری کل عوامل تولید نقشی ۶۴/۲ درصدی (معادل ۶۲ درصد از رشد اقتصادی) داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.